وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر به دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد.

به گزارش  آینه جم ، این نخستین سفر یک وزیر خارجه سعودی به سوریه و دیدار با بشار اسد در 12 سال اخیر است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی با حضور در قصر الشعب (کاخ ملت) دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد. آنها درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گفتگو کردند.

به گفته وزیر خارجه سعودی، پادشاه این کشور از بشار اسد برای سفر به این کشور نیز دعوت کرد.

خبرگزاری دولت سوریه نوشت: وزیر امور خارجه عربستان سلام خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد و نخست وزیر، و آرزوی آنان برای امنیت، ثبات و پیشرفت بیشتر  مردم سوریه را به رئیس جمهور اسد ابلاغ کرد.

اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به سوریه بعد از 12 سال

چند روز قبل از این و همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان سعودی، دو طرف از ازسرگیری روابط دیپلماتیک، کنسولی و برقراری پروازها خبر دادند.

عادی ساری روابط سوریه و عربستان سعودی، به تقویت جایگاه بشار اسد و خروج دمشق از انزوای منطقه ای و جهانی کمک می کند.

روابط دمشق - ریاض

از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه در سال 2011، عربستان سعودی ضمن قطع روابط با دمشق، به شدت از معترضان سیاسی، گروه های مخالف و مخالفان مسلح و براندازان حمایت کرد. با این حال در چند سال اخیر و بعد از پایان درگیری ها و جنگ داخلی سوریه، سعودی ها به حمایت از مخالفان بشار اسد پایان دادند.

در این مرحله تنش و اختلاف، بارها مقامات دو کشور به شدت و تندی علیه یکدیگر صحبت می کردند.

اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به سوریه بعد از 12 سال


 از چند ماه قبل تاکنون نیز نشانه هایی از عادی سازی روابط ریاض - دمشق دیده شد. به ویژه بعد از زلزله مرگبار جنوب ترکیه و شمال سوریه، زمینه برای علنی شدن روابط دو طرف فراهم شد. بعد از این حادثه، عربستان سعودیهواپیمای حامل کمک های انسان دوستانه به سوریه اعزام کرد.

چند روز قبل هم فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه با سفر به جده با همتای سعودی دیدار کرد. همچنین قرار است با حمایت عربستان سعودی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب عملی شود. قبلا عضویت در اتحادیه عرب با رای اکثریت کشورهای عربی تعلیق شده بود. این اقدام در واکنش به بحران سوریه صورت گرفته بود.

همچنین خبرهای غیررسمی می گویند بشار اسد به زودی برای سفر رسمی به عربستان سعودی هم خواهد رفت.

ریاض در ماه آینده میلادی میزبان نشست سران کشورهای عربی است و بعید نیست بشار اسد هم در این نشست شرکت کند.

به تازگی روابط ایران وعربستان سعودی هم بهبود یافت و روابط دو کشور بعد از 7 سال دوباره برقرار شد.


اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به سوریه بعد از 12 سال

جزئیات دیدار وزیر خارجه سعودی و بشار اسد

خبرگزاری دولت سوریه (سانا) درباره جزئیات دیدار وزیر خارجه سعودی و بشار اسد نوشت:

رئیس جمهور بشار اسد فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان سعودی را در کاخ مردم  به حضور پذیرفت و با وی در مورد روابط دو کشور و سایر پرونده های سیاسی، عربی و بین المللی گفتگو کرد.
در این دیدار همچنین همکاری های دوجانبه میان سوریه و پادشاهی عربستان سعودی به نفع دو کشور و مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور اسد تاکید کرد که برادری که عرب ها را متحد می کند عمیق ترین و گویاترین روابط بین کشورهای عربی است و این روابط سالم بین سوریه و پادشاهی عربی سعودی حالت طبیعی است که باید باشد و این روابط تنها منافع دو کشور را تشکیل نمی دهد، بلکه منعکس کننده منافع عربی و منطقه ای است، زیرا این روابط از عمق تاریخی به دهه های طولانی بین دو کشور نشات می گیرد.

اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به سوریه بعد از 12 سال
سانا افزود:

رئیس جمهور اسد همچنین اشاره کرد که سیاست های علنی و واقع بینانه عربستان سعودی به نفع کشورهای عربی و منطقه است. نقش برادرانه عربی در حمایت از مردم سوریه برای غلبه بر همه عواقب جنگ در سوریه، تثبیت وضعیت و آزادسازی تمام سرزمین های سوریه ضروری است.

رئیس جمهور اسد گفت که تغییراتی که در جهان رخ می دهد همکاری عرب را در این مرحله ضروری می کند تا از این تغییرات به نفع مردم عرب در کشورهای مختلف خود بهره برداری شود.

وزیر فیصل بن فرحان، اعتماد کشورش به توانایی سوریه و مردم آن برای غلبه بر اثرات جنگ و دستیابی به توسعه پایدار را ابراز کرد و بر حمایت پادشاهی عربی سعودی از سوریه و حمایت این کشور از هر چیزی که وحدت، امنیت و ثبات سرزمین های سوریه را حفظ می کند و محیطی مناسب برای بازگشت آوارگان ایجاد می کند، تاکید کرد.

بن فرحان خاطرنشان کرد که مرحله بعدی مستلزم آن است که روابط سوریه و برادرانش از کشورهای عربی به وضعیت مناسب خود بازگردد و نقش سوریه در جهان عرب و منطقه بهتر از گذشته باشد.

اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به سوریه بعد از 12 سال

[کد خبر:AJ41503]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب