tay4.JPG

به گزارش آینه جم: "حسن رمضانی "در مسير منتهي به خيابان شهدا شهر ريز و در يك تعميرگاه ماشين مشغول بكار است. او با  دستان کوچک و سياهي كه به روغن آغشته شده است، کاپوت ماشين را بالا می زند و با  تجربه اي كه با پيمودن مشكلات فراوان از استاد خود آموخته است، قسمت هاي مختلف ماشين را وارسي مي كند و به رفع عيب آن مي پردازد.

نامش محمد حسين طيبي است دانش آموزي 13 ساله، متولد روستاي قلعه كهنه از توابع بخش ريز. او ميان دوستان و  همكلاسي هاي خود  در كلاس ششم مدرسه ميرزاي شيرازي درس مي خواند.

محمد حسين كه فرزند بزرگ خانواده است به همراه برادر كوچكش در كنار پدر و مادر خود زندگي مي كند.

پدرش به دليل كهولت سن ديگر توان كار كردن را ندارد و استاد كوچكي كه حاضر نيست دستش را جلوي كسي دراز كند و با همت بلندش نان بازوي خويش را مي خورد.

دنیای محمد حسين  هر چند کوچک بنظر مي رسد اما بزرگتر از دنیای ساختگی ماست.او از روزگار گلايه اي ندارد و آز آنچه دارد و ندارد راضي است. دوساليست كه در كنار قلم دانش آموزي آچار استادي به دست مي گيرد تا بدين شكل بخشي از مايحتاج تحصيل و امرار معاش خانواده خود را تامين نمايد .

 محمد حسين پس از پايان كلاس بجاي بازي با همسالان خود آستین ها را بالا مي زند تا نان آور خانه باشد. هر چند اينكار تا حدودي آرزوهاي او را مسدود كرده اما احساس تعهد او نسبت به اعضاي خانواده ، او را تبديل به يك بزرگ مرد كوچك كرده است.

صاحبكار محمد حسين از بزرگ مرد كوچك ما بسيار راضيست .او  استعداد و پشتکار محمد حسین را در یادگیری قابل ستایش می داند ولی معتقد است اولویت اول و مهم محمد حسین  ادامه تحصیل است.

محمد حسین نیز از علاقه اش به درس می گوید: مدرسه را بیشتر از کار مکانیکی دوست دارم و می خوام تا جایی که بتوانم به درس خواندن ادامه دهم تا در آینده با شغلی خوب بیشتر بتوانم به خانواده ام کمک کنم.

بدون شک  اگر محمد حسین  از ادامه‌ی تحصیلات باز ماند، فرصت تعامل با افراد هم‌فکر، برخورداری از راهنمایی معلمین و پشتیبانی نهاد آموزش و تربیتی را از دست خواهد داد. امری که می تواند زمینه را برای بروز آسیب های جدی اجتماعی  فراهم نماید.آسیب هایی که در آینده تنها به فرد محدود نخواهد شد و هزینه های سنگین مادی و معنوی آن بر دوش جامعه نیز خواهد بود.

بنابراین انتظار می رود آموزش و پرورش به کمک نهادهای حمایتی، شناسایی و کمک به این دسته از دانش آموزان را به طور جدی پیگیری نمایند تا امثال محمد حسین بتوانند با آرامش خاطر به ادامه و پیشرفت تحصیلی خود بپردازند.

به امید آنکه هیچ دانش‌آموزی  به دلیل فقر ، از تحصیل و تلاش بازبماند.

منبع:ریزپاد

[کد خبر:AJ9577]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب