141764541886.jpg

به گزارش آينه جم ؛ هر چند تا شروع ثبت نام رسمی برای نام نویسی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی قریب به 29 روز دیگر باقی مانده است اما فضای سیاسی استان بوشهر متاثر از حضور افرادی در کسوت کاندیداتوری برای مجلس است که در نوع خود جالب توجه می باشد .

بر اساس این گزارش ؛ تحلیل گران سیاسی استان بوشهر معتقدند که تاکنون ردپای 75 نفر برای کاندیداتوری بر ماسه های ساحل انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر خود نمایی کرده است تا کدام یک از این افراد بتوانند دریایی متلاطم از شور انتخاباتی ایجاد و این ساحل را برای حضور حداکثری مردم پای صندوق های انتخابات آماده کنند .

تعدد کاندیاتورها از جناح های مختلف سیاسی و بعضا مستقل می تواند به نوبه خود و در راستای دعوت گسترده از مردم برای یک حضور گسترده مردمی مفید ارزیابی شود اما زمانی این هدف محقق می گردد که این افراد دارای برنامه راهبردی برای ایجاد وظایف نمایندگی که تصویب قانون و نظارت بر حسن انجام قانون است داشته باشند و بدنبال منفعت طلبی در این زمینه نگردند.

بعضا دیده شده که در بین این کاندیداها افرادی حضور دارند که ساعات اندکی در هفته را به تدریس دروس در دانشگاه و مراکز علمی غیرانتفاعی به شکل حق التدریس اختصاص داده اند و از این طریق با برند استاد و مدرس دانشگاه بدنبال اخذ آرائ مردم هستند در حالی که اجتناب از این نوع تبلیغات و تمرکز برای ارائه برنامه جهت کاندیداتوری نمایندگی مجلس می تواند مفیدتر در شناسایی این افراد به جامعه ارزیابی شود.

البته این همه ماجرا نیست بلکه در بین این 75 نفر کاندیدای احتمالی که هر هفته تعداد آن رو به افزایش است افرادی دیده می شود که اطمینان کاملی برای رد صلاحیت آنها وجود دارد و اصرار دارند با حضور دوباره خود در عین وجود همان دلایل شورای نگهبان و اصل نظام را به چالش بکشند.

از زاویه دیگر طرفداران این کاندیداهای احتمالی است که به جای حمایت از کاندیداها مطلوب خود ، از طریق گروه های مجازی در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری اقدام به تخریب چهره همدیگر می کنند .این رفتار بعضا ناشایست فقط سبب غبارآلود کردن فضای انتخابات برای عده ای از مردم می شود و می تواند آنها را در انتخاب فرد اصلح  با تردیدهایی همراه کند . 

البته وعده و وعیدهایی که تعدادی از این کاندیداهای احتمالی سر می دهند خود جای تامل بسیار دارد به گونه ای که در صحبت هایی که به عناوین مختلف در قالب ارسال یادداشت به مطبوعات و سایت های خبری ، سخنرانی های محفلی ، حضور در کف جامعه در کوچه و بازار و مراسمات ختم انجام می دهند به صراحت قول هایی به مردم می دهند که از حدود اختیارات قانونی نمایندگان مجلس بدور است و بیشتر در قالب شرح وظایف ریاست جمهوری ، وزرا و تیم های اجرایی دولت می گنجد.

به نظر می رسد که کاندیداتوری برای انتخابات صحنه ای از وزن کشی برای گرفتن اعتبار و استفاده از تایید صلاحیت های احتمالی برای عده ای جهت فشار بر مقامات اداری در راستای گرفتن پست مدیریتی نیست و این قلیل افراد باید بدانند که تایید صلاحیت احتمالی آنها صرفا برای کاندیداتوری مجلس است و نباید از این برند برای فشار بر مدیران دستگاه های اجرایی برای گرفتن پست اداری از آن استفاده کنند .

در هر حال مردم خود به خوبی از شرایط موجود آگاه هستند و فرق سره با ناسره را به خوبی درک می کنند و با بالا رفتن میزان علم و سواد سیاسی و اجتماعی خود چندان تحت تاثیر القائات بعضی از این کاندیداها قرار نمی گیرند ؛ بماند این که این کاندیداهای تقریبا جوان حتی به درستی نام روستاهایی که برای حوزه انتخابیه خود کاندید شده اند را نمی دانند و فقط تعلق خاطری که در شناسنامه شان ، انها را به استان بوشهر وصل می کند تنها زمینه ساز ورود آنها به عرصه انتخابات در استان شده است.  

گفتنی است  ثبت‌نام از داوطلبان و کاندیداها از ۲۸ آذر ماه ۹۴ تا ۴ دی ماه ۹۴ انجام می‌شود و برای بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهار گانه و صلاحیت آنها از ۲۹ آذر ماه ۹۴ تا ۹ دی ماه ۹۴ (ظرف ۵ روز از هر استعلام) زمان گذاری شده است .

فرصت داوطلبان رد صلاحیت شده برای شکایت نیز از ۱۶ دی ماه ۹۴ تا ۱۹ دی ماه ۹۴ خواهد بود یعنی داوطلبان رد صلاحیت‌شده و کاندیداها در این مدت زمان تعیین شده می‌توانند شکایت کنند و فرصت رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان ۲۰ بهمن ۹۴ تا ۲۶ بهمن ۹۴ خواهد بود.

 همچنین داوطلبان انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبری می‌توانند از ۲۹ بهمن ۹۴ تا ۵ اسفند ۹۴ تبلیغات انتخاباتی داشته باشند و ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان انتخابات مجلس دهم و طرفداران آنها ۶ اسفند ۹۴ خواهد بود.

مرحله اول دهمین دوره انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ماه1394  در سراسر کشور برگزار و مرحله دوم انتخابات مجلس نیز در اردیبهشت ماه سال 1395 اجرا می شود.

 

منبع:سوك

[کد خبر:AJ10054]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب