00000000000000000000000000000000000000000000000000abbaskamali2.jpg

آینه جم-عباس کمالی: گردهمایی هیات های مذهبی به منظور حفظ وحدت در جامعه اسلامی از ایده هایی است که چند سالی است در کشور اجرایی می شود و با استقبال پرشوری نیز از سوی مردم مواجه شده است.

 این مراسم به فراخور شرایط سنتی و آداب و رسوم هر منطقه در زمانهای مختلف برپا می شود و معمولا در روزها و شب های تاسوعا و عاشورا در سطح شهرها و روستاها با استقبال بیشتری روبرو می شود .

در شهرستان جم و بخش مرکزی به علت برگزاری تعزیه معمولا این مراسم در عصر عاشورا برگزار می شود که حرکتی بسیار زیبا به منظور ایجاد فضای همدلی در بین هیات های مذهبی در شهرستان است .

در زمانی نه چندان دور شهر جم از نظر فضای برگزاری مراسم در مضیقه بود و تنها جایی که امکانات حداقلی برای برگزار مراسم را داشت میدان امام حسین (ع) بود.

رشد غیر قابل پیش بینی شهر جم باعث گردید که این مکان دیگر قابلیت برگزاری این گونه مراسم ها را نداشته باشد و به علت قرار گرفتن در مرکز شهر، مشکلات بسیاری را برای تردد مردم و ترافیک شهری ایجاد کند.

میدان امام حسین به نوعی قلب ترافیکی شهر جم محسوب می شود و مسیر ورودی روستاهای پر جمعیت بهرباغ و بهارستان ، نیز ورودی روستاهای جنوب جم، چاهه، بیدخوار، پلنگی و محله اسلام اباد به مرکز شهر است که با توجه به تراکم جمعیت در این قسمت شهر به نوعی قابلیت قبلی به عنوان مرکز تجمعات را از این میدان گرفته است.

علاوه بر مراسمات مذهبی، برنامه های فرهنگی چون جشن ها نیز در این محل برگزار می شود که نارضایتی های زیادی را از سوی مردم و رانندگان در پی داشته است.

شکایت یکی از اهالی روستای بهارستان در خصوص بیماری فرزند وی و برخورد با ترافیک میدان یکی از مواردی است که می توان از آن به عنوان یکی از عوامل خطر آفرین نیز اشاره کرد.

از سوی دیگر وجود اورژانس در حاشیه میدان امام حسین(ع)، با تجمع گسترده مردم ، امکان امداد رسانی به حوادث را کند و یا کلا مختل می کند و شاهد ماجرا نیز تذکر مکرر مجری مراسم ظهرعاشورا بر عدم مسدود کردن مسیر از سوی مردم و رانندگان بود.

در صورت بروز هرگونه آتش سوزی نقاط مرکزی شهر و روستاهای همجوار مخصوصا روستاهای شرقی شهر جم مثل بهر باغ ، بهر حاج نوشاد و بهارستان خدای ناکرده ممکن است شاهد فاجعه بزرگی در سطح شهرستان خواهیم بود .

علاوه بر همه مشکلات ذکر شده، ساختار فیزیکی میدان نیز برای برگزاری تجمع های عمومی مناسب نیست و مدور بودن باعث شده که فقط از یک زاویه امکان تماشای مراسم وجود داشته باشد.

عدم دید مناسب برای تماشاگران و عزاداران حسینی نیز باعث نارضایتی شدید مردم است ، عده زیادی فرصت دیدن عزاداری هیات ها برایشان وجود ندارد فقط شاهد جمعیتی سرگردان هستند.

متاسفانه به علت مشکلات پیش گفته، هر سال شاهد کم رنگ شدن حضور هیات های مذهبی در این مکان هستیم به طوری که در عصر عاشورا که فرصت تجمع های مذهبی است شاهد پراکندگی مراسم در نقاط مختلف هستیم.

به نظر می رسد تغییر مکان برگزاری تجمعات درشهر و انتقال آن به مکانی مناسب تر باید از هم اکنون در دستور کار متولیان قرار گیرد، اقدامی که در مورد نماز عید فطر و قربان با درایت امام جمعه جم انجام شد و با این تغیر مکان، رضایتمندی در بین نماز گزاران را نیز شاهد بودیم .

هم اکنون با تلاش مجموعه شهرستان مخصوصا شهرداری جم به عنوان متولی اداره مرکز شهرستان، مکانهای مختلفی ایجاد گردیده است که امکان برگزاری تجمع های مذهبی و ملی فراهم گردیده است.

پارک پردیس ، مکان برگزاری نماز عید ، محل برگزاری تعزیه شاه نشین شهر جم نقاطی هستند که از هر لحاظ بهتر از میدان امام حسین هستند.

به صورت خاص محل برگزاری تعزیه شاهنشین جم بسیار مناسب است و برگزاری مجالس متعدد تعزیه خوانی در این مکان بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی برای شهروندان از مزیت اصلی این مکان می باشد.

امید است با همکاری و همراهی مسولین شهرستان و متولیان برنامه های مذهبی و فرهنگی شهرستان شاهد بازنگری کلی در این حوزه باشیم و بپذیریم که انجام برنامه های مذهبی چه واجب و چه مستحب، شرعا و عقلا نمی تواند توجیه مناسبی برای آزار رساندن به دیگران باشد./آوای جم

[کد خبر:AJ11951]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب