000000000000000098.jpeg

آينه جم: استان بوشهر در مجلس خبرگان یک نماینده دارد و با توجه به اینکه برای انتخابات دوره پنجم این مجلس در اسفندماه، صلاحیت تنها یک کاندیدا تایید شده، زمینه برگزاری انتخابات فراهم نیست، مگر اینکه کاندیدایی از استان دیگر حوزه انتخابیه اش را به بوشهر تغییر دهد.

به گزارش «آينه جم»؛ در مهلت قانونی نام نویسی داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، 5 نفر در استان بوشهر نام نویسی کردند. دو نفر از آنها (محمدباقر عباسی سملی و عباس احمدزاده) غیر روحانی بوده و با عدم دعوت به آزمون اجتهاد، در همان ابتدا ردصلاحیت شدند. همچنین علاوه بر آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نماینده کنونی استان در مجلس خبرگان، دو روحانی دیگر به نام های رسول سعادتمند و عباس حبیب الهی نام نویسی کرده بودند که از میان آنها، فقط صلاحیت آیت الله حسینی بوشهری توسط شورای نگهبان تایید شد.

براین اساس، بوشهر به همراه 5 استان هرمزگان، سمنان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و اردبیل که برای یک کرسی نمایندگی خبرگان تنها یک کاندیدا تاییدصلاحیت شده، نماینده مجلس خبرگان پنجم مشخص است و خبری از انتخابات نیست، مگر آنکه کاندیدایی از استان های دیگر حوزه انتخابیه اش را به آنجا تغییر دهد.

آخرین مهلت جابجایی حوزه انتخابیه

با این حال، تبلیغات دو هفته ای مجلس خبرگان از پنج شنبه همین هفته (22 بهمن ماه) کلید می خورد و آخرین فرصت تغییر حوزه های انتخابیه کاندیداها هم تا روز جمعه (23 بهمن) است.

در این شرایط خبر می رسد یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان در استان های همجوار که نامش در لیست موردحمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیامده، برای حضور در بوشهر و رقابت با آیت الله حسینی بوشهری اعلام آمادگی کرده است.

فرماندار بوشهر و رییس مرکز حوزه انتخابیه خبرگان استان نیز این شنیده را تایید می کند.

حسن ابراهیمی در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: به صورت غیر رسمی در جریان اعلام آمادگی یک کاندیدا از استان دیگر برای حضور در بوشهر هستیم که احتمالا تا پایان وقت اداری چهارشنبه مراحل درخواستش را قطعی می کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بخشی از تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای مجلس خبرگان در قالب برنامه های رادیو و تلویزیون محلی می باشد، با نهایی شدن حضور دومین کاندیدای این انتخابات در استان، برنامه ریزی ها در این خصوص صورت می گیرد و لیست رسمی کاندیداها منتشر می شود.

انتخابات دو دوره گذشته بوشهر و ورود کاندیدای غیربومی

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: انتخابات مجلس خبرگان بوشهر در دو دوره گذشته نیز با حضور کاندیدایی از خارج استان برگزار شد.

در دوره سوم که سال 77 برگزار شد، در شرایطی که تنها آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده دوره قبل استان در همین مجلس تایید صلاحیت شده بود، خحت الاسلام شب زنده دار جهرمی حوزه انتخابیه اش را از فارس به بوشهر تغییر داد، اما نهایتا حدود 32 هزار و 800 رای (معادل 11 درصد) کسب کرد و رقابت را به آیت الله نمازی که حدود 202 هزار رای کسب کرد، واگذار نمود.

در سال 85 و انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان نیز که تنها صلاحیت آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری تایید شد، حجت الاسلام هاشم نیازی حوزه انتخابیه اش را از چهارمحال و بختیاری تغییر داد و حدود 17 هزار و 329 رای کسب کرد. حسینی بوشهری نیز با بیش از 356 هزار رای برای نخستین بار راهی مجلس خبرگان شد.

دو دوره جنجالی مجلس خبرگان در استان

با این حال، انتخابات مجلس خبرگان در بوشهر طی دوره های اول و دوم که در دهه 60 برگزار شد، خبرساز و جنجالی از آب درآمد.

دوره اول در سال 61 با حضور سه کاندیدا (حجت الاسلام بروجنی امام جمعه وقت بوشهر، حجت الاسلام میرزا ابراهیم دشتی و آیت الله محمد یزدی رییس کنونی مجلس خبرگان) برگزار شد که به دلیل اعتراض میرزا ابراهیم به برخی تخلفات در زمان تبلیغات کاندیداها، انتخابات توسط شورای نگهبان ابطال شد.

نهایتا در انتخابات میان دوره ای که یکسال بعد برگزار شد، حجت الاسلام میرزا ابراهیم دشتی نماینده وقت رودباران (دشتی و شهرستان های جنوبی استان در مجلس) و حجت الاسلام بروجنی امام جمعه وقت بوشهر تنها کاندیداهای این انتخابات بودند که اقبال مردمی به سمت و سوی میرزا ابراهیم سوق پیدا کرد و انتخاب شد.

انتخابات دومین دوره مجلس خبرگان در سال 69 نیز به دلیل ردصلاحیت هر دو کاندیدا در بوشهر برگزار نشد. براین اساس، شورای نگهبان صلاحیت حجت الاسلام میرزا ابراهیم دشتی (نماینده استان در مجلس اول خبرگان) و حجت الاسلام سید محمدحسن نبوی (نماینده وقت بوشهر در مجلس شورای اسلامی) را تایید نکرد تا هیچ کاندیدایی برای رقابت نماند.

نهایتا اواخر همان سال انتخابات میان دوره ای خبرگان با حضور 4 کاندیدا (عبدالنبی نمازی، محمدرضا عباسی فرد، سجاد عطاآبادی و ذبیح مطهری خواه) برگزار شد که نهایتا نمازی با 77 هزار و 368 رای به دومین دوره مجلس خبرگان راه یافت.

وی در دوره سوم نیز نماینده بوشهر در این مجلس بود و دوره چهارم در شرایطی که به سمت امام جمعه کاشان منصوب شد، از تهران به مجلس خبرگان رسید.

وی برای دوره پنجم مجلس خبرگان هم که 7 اسفندماه سالجاری برگزار می شود، از حوزه انتخابیه اصفهان کاندیدا شده است.

نهایتا باید منتظر ماند و دید رقیب آیت الله حسینی بوشهری برای انتخابات اسفندماه که در پس پرده نهان است، از کدام استان وارد می شود؟

شایان ذکر است مجلس خبرگان به منظور نظارت بر عملکرد رهبری، نهادهای تابعه ایشان و نیز در صورت لزوم انتخاب رهبری تشکیل شده و انتخابات آن هر هشت سال برگزار می شود.

منبع:خليج فارس

[کد خبر:AJ12887]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب