00000000000000000000000000000000000Parliament69.jpg

آينه جم؛ به‌رغم اعمال وسواس شدید در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات هفتم اسفند، اما لازم است مشارکت گسترده در آن داشت. حضور هشیارانه پای صندوق‌های رای به مثابه گام بعدی هواخواهان رویکردی است که در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری توانست نتیجه دلخواه را از آن خود کند. این رویکرد در وزن کشی گام دوم، لازم است به نهادینه کردن خواست‌های خود در ایجاد آرایشی همت کند که اصلی‌ترین مطالبات مردم را در همه سطوح سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی شامل می‌شود.

نباید در زمین ناهموار تن به کسالت داد. شیرینی برد در زمین ناهموار، هنر انتخاب‌ کنندگانی است که قرار است با اراده خود جهت‌گیری‌ها را تعیین کنند. اگر این روزها برخی برطبل دوری و بیگانگی از انتخابات آتی می‌زنند یا به درستی جامعه ایران را نمی‌شناسند و یا به عمد درپی ناکام کردن مردم برای تحقق خواست‌های خود هستند.

مخالفان، ایرادهای مطالبه‌جویانه‌ای را بهانه می‌کنند که شیوه کسب آن متفاوت از ساخت و کار نگرش‌های اصلاح‌طلبانه است. اصلاح‌طلبی مسیری است با ایستگاه‌های مختلف که هر مرحله یک گام به پیش معنا می‌شود. این رویکرد نه براندازانه است و نه توقف در گذشته، بلکه شمردن گام‌ها با هدف معلوم برای تحقق شعایری است که در خدمت به منافع ملی و نظام‌سیاسی برداشته می‌شود.

تجربه انتخابات سال‌92 نشان داد که مردم در ماهیت انتخاب خود بیش از برخی مدعیان توانسته‌اند مصلحت خود را تشخیص داده و براساس آن عمل کنند. این بار نیز فارغ از غوغاگری‌های مخالفان، مردم به‌رغم همه مشکلات خواهند توانست اراده خود را به کرسی بنشانند. این در‌حالی است که گفته می‌شود کیفیت برخی فهرست‌های انتخاباتی شامل چهره‌هایی است که مرزهای سیاسی را رعایت نکرده‌اند. اما اعتماد مردم در این برهه به بانیان فهرست‌ها خواهد بود. به‌عبارت دیگر هریک از فهرست‌های انتخاباتی بیانگر رویکردهایی هستند که اکنون رقابت آنها به نقطه سرنوشت‌ساز رسیده است. مردم با اطلاع از بانیان فهرست‌ها دست به انتخاب خواهند زد. این وضع اگرچه مطلوب نیست ولی از الزام‌های بازی در زمین ناهموار است. نتیجه هرچه باشد به مفهوم انتخاب جهت‌ها در آینده است.

آنچه می‌تواند سبب نگرانی باشد، تاثیر القای بدبینی‌ کج‌فهمان و مغرضان در شمار مشارکت‌کنندگان انتخاباتی است. از این‌رو لازم است مردم این‌بار از کل به جز بنگرند. به جای تاکید روی یکایک اعضای مشمول فهرست‌های انتخاباتی، به مجموعه فهرست و اندیشه‌گران حامی آن توجه کرده و به جهت‌گیری‌ها رای دهند. این همان کاری است که در انتخابات گذشته کردند و خوشبختانه نتیجه آن را در سه سال گذشته شاهد بوده‌اند. بازگشت به شرایط عادی و دور شدن خطرات گوناگون از کشور؛ ایجاد امید به فردا و تعمیق عقلانیت مصون از افراطی‌گری، فرصت‌هایی است که موقعیت برتر را برای کشور رقم زده و خواهد زد.

اگر انتخابات هفتم اسفند را وزن کشی دوباره میان دیدگاه‌های متعارض بدانیم؛ اگر از اهداف جاری مشارکت‌کنندگان تعریف معلوم داشته باشیم؛ اگر به‌رغم همه مشکلات مربوط به گزینش‌های انتخاباتی، هنر بازی در زمین ناهموار را برای انتخاب جهت مناسب بپذیریم؛ اگر بانیان فهرست‌های انتخاباتی را ملاک انتخاب خود قرار دهیم؛ سرانجام اینکه برخلاف نظر بدخواهان حضور گسترده و پرشمار پای صندوق‌های رای داشته باشیم، آنگاه خواهیم توانست هنر و نتیجه انتخاب خردمندانه را باردیگر تجربه کنیم.

منبع: خليج فارس- جلال خوش چهره

[کد خبر:AJ13266]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب