20809_orig.JPG


آینه جم ؛ محمد جوهری - به نام یکتای بی همتا . شامگاه دوشنبه 8آذرماه جاری بار دیگر شاهد تکرار حادثه ای تلخ و دلخراش و تاثر برانگیز در ورودی جم بودیم.حادثه ای که گویا جزیی لاینفک از داستان دنباله دار و تراژدی غمبار مردمی است که بر دریایی از ثروت و گنجی بزرگ لم داده اند اما  هیچ حظ و بهره ای از آن ندارند جز داغی ابدی بردل ،به خاطر پرپر شدن عزیزانشان در جاده مرگ جم به پالایشگاه و  بخش ریز. جاده ای که حالا بعد از گذشت سه دهه به دلیل گرفتن قربانیان زیاد از چنان شهرتی برخوردار گردیده که نیازی به معرفی ندارد و حسابی برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده است.


فستیوال کشتار در این جاده به صورت سالیانه دایر است و وقفه ای هم اصلا ندارد. در حادثه اخیر نیز با کمال تاسف 8 نفر از هم وطن و همشهری هایمان کشته و مجروح گردیدند. ضمن آرزوی شفای عاجل برای مجروحان و مصدومان از در گاه پروردگار عادل، برای بازماندگان دل خسته و دل شکسته از در گاه رب جلیل صبر جمیل مسئلت می نمایم.

همانگونه که بارها و بارها عرض کرده ام و همگان مستحضر می باشند عصر کنونی، عصر ارتباطات است و راه های زمینی نیز به عنوان یکی از شاخصه ها و مولفه ها و عناصر مهم و تاثیرگذار در ارتباطات،نقشی حیاتی دارند.

بی شک وجود راههای زمینی امن می تواند کمک شایان و کم نظیری به رشد و توسعه پایدار هر منطقه یا ناحیه بنماید و با کم کردن از از تلفات و خسارات جاده ای علاوه بر صرفه جویی های بعضا چند هزار ملیاردی، سلامت و امنیت روانی جامعه نیز بهبود می یابد.

غم از دست دادن عزیزان و جگرگوشگان، بی سرپرست شدن خانواده ها، معلولیت و خانه نشینی مادام العمر بسیاری از بازماندگان حوادث، فراق و هجران جوانان سفر کرده ،فراموشی اش بسیار سخت و یا حتی ناممکن است و چه بسی زخمی ابدی و به بلندای یک عمر در قلب بازماندگان یادگار می گردد و لانه می کند.

جاده جم به پالایشگاه گاز فجر جم و در ادامه به بخش ریز از دهه 60 خورشیدی همچنان در حال قربانی گرفتن است. گویی این اژدهای خون آشام را هیچ رحم و مروتی نیست و اشتهایش سیری ناپذیر است. جاده ای کاملا غیر استاندارد با عرض کم و پیچ و خم فراوان، نقاط حادثه خیز زیاد، بدون علائم کافی و شانه خاکی. آسیابی با چرخش شبانه روزی که نیروی محرکه اش جاری شدن جوی خون در طول مسیر است و سوخت دیگری را پذیرا نیست.

محصول این دوران مدام نیز جز سفتن دل مادران داغدیده و پودر کردن استخوان های پدران پیری که تا ابد غم از دست دادن فرزند بردل دارند چیز دیگری نیست. در ورودی جم از سمت عسلویه و سیراف سه راهی ( شما بخوانید چهار راه،پنج راه، شش راه، نمی دانم هرچه اسمش می گذارید) جم به پالایشگاه هر راننده تازه واردی که سهل است حتی کسانی که به طور مداوم در این مسیر رفت وآمد می کنند حسابی سردرگم شده و دچار بلاتکلیفی عجیبی می گردند.

بدترین حالت ممکن همچون کلاف سردرگمی پیش رویت ظاهر می گردد و تو حیران که باید چگونه از این هفت خوان عبور نمایی. خصوصا در شب هنگام احتمال خطر تصادف و وقوع حادثه به شدت بالا می رود.

بعد از گذشت بیش از سه دهه هنوز فکری اساسی برایش نشده و جز مثنوی هفتاد من کاغذ از وعده های ریز و درشت مسئولان و آمارهای عجیب و غریب و گزارشهای متعدد و داد سخن دادن که چنین و چنان کردیم و می کنیم،چیزی عاید و واصل نگشته است.

به مصداق هزار وعده خوبان یکی وفا نکند کماکان شاهد قتلهای دلخراش در این مسیر و کشتارگاهی هستیم که نه به کبیر رحم میکند و نه صغیر. نه راکب برایش مهم است و نه مرکوب. همراه همیشگی و یار دیرینه شما در این مسیر فقط و فقط عزرائیل است و از این حیث کمبود و نقصانی مشاهده نمی گردد.

جالب است که بیشترین سود و منفعت نیز متعلق به شرکت پالایش گاز فجر جم و سپس منطقه عملیاتی نار و کنگان است که حاضر نیستند قدمی بردارند (بعد از سالیان طولانی ظاهرا در حال حاضر فاز اول تعریض و بهسازی با مشارکت پالایشگاه فجر جم در حال اجراست). از دیگر سو چشم اداره راه و شهرسازی نیز به ثروت بی کران نفتی هاست و خودرا کاملا کنار کشیده است و برای خود مسئولیتی نمی بیند. اینها به انتظار آنها و ایضا آنها به انتظار اینها. حاصل این مسئولیت گریزی ها و شانه خالی کردنها یک چیز است و آنهم قربانی شدن شهروندان بی گناهی که ناچارند در این مسیر طی طریق نمایند.

بدون شک و تردید به دلیل حضور نفت و گاز سالها پیش می بایست آینده نگری و برنامه ریزی لازم در این خصوص انجام می گرفت و با صرف هزینه های به مراتب کمتر از امروز می شد جلوی ضرر و زیان گسترده ای که در این سه دهه اتفاق افتاده را گرفت (توضیح: ظاهرا در همان دهه 60 به هیئت دولت اجازه داده شده و مصوب گردیده که یک جاده دوبانده به عرض 45 متر احداث گردد. نگارنده این موضوع را نه تایید و نه تکذیب می کنم. چنانچه عزیزان سند و مدرکی در این زمینه دارند ،نهایت بزرگواری است که ارائه بفرمایند). ولی افسوس گویی این کشتارگاه می بایست دایر و برقرار باشد و این نهر خون لازم بوده تا سنگ این آسیاب هماره بچرخد.

متاسفانه بعد از وقوع هر حادثه ای نیز راننده نگون بخت به عنوان عامل انسانی مقصر اصلی حادثه قلمداد می گردد. هرچند که هیچ شکی در خطاهای انسانی وجود ندارد اما پر بی راه است اگر سایر عوامل انسانی همچون  طراحان و ناظران و مهندسین و تکنیسینهای راه سازی، مهندسین و طراحان و سایر عوامل دخیل در خودروسازی را از این چرخه خارج کنیم. حتی عومل راهنمایی و رانندگی و پلیس نیز جزیی از همین عامل انسانی تلقی می گردند. جاده غیر استاندارد، خورو فاقد کیفیت و فاقد ایمنی نیز محصول عوامل انسانی هستند و جفاست که فقط رانندگان را مقصران صرف حوادث بنامیم.

احداث حداقل دو تقاطع غیر هم سطح در ورودی های جم (سیراف-جم و فیروز آباد-جم) و نیز تعبیه میادین ورودی با رعایت تمامی موازین فنی و ایمنی و در مرحله بعد دو بانده کردن کل مسیر جم به ریز تنها راه کوبیدن سر این اژدهای خون آشام  و تعطیلی این کشتارگاه پیر است.

همیشه فریاد مسئولان از نداشتن بودجه به هوا بلند است و از گزاف بودن هزینه ها سخن می گویند که البته تا حدود زیادی قابل قبول است اما بهتر نیست این بزرگواران لختی بیندیشند و لحظه ای درنگ و تامل بفرمایند که هزینه جان شیرین یک انسان و آدمیزاد چقدر است؟!  آیا با عدد و رقم و محاسبات ریاضی می توان برای جان انسان ها به جوابی رسید؟! ضمنا آیا خسارات مادی حوادث گذشته را بررسی و محاسبه کرده اید؟ از کار افتادگی، معلولیتهای موقتی و دائمی،خانه نشینی و بی سرپرست شدن و یتیمی دهها  و صدها انسان را آیا برایش چرتکه ای انداخته اید؟ حالا دیگر تحمل همگان به سر آمده و طاقت همه طاق شده است. به خاطر رضای خدا هم که شده لطفا این کشتارگاه را تعطل کنید . این جوی خون را ببندید.

***استان24

[کد خبر:AJ19507]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+7 # احمد 1395-09-17 08:13
سلام بر جناب جوهری عزیز
برادر گرامی بسیار زیبا و خوب حق مطلب را ادا فرموده اید
مسولین شرکت پالایش گاز فجر اگر بفکر ساخت و ساز این مسیر باشن پس کی با پیمانکاران سرو کله بزند و قراردادها را جابجا کند و حق کارگران رو از انها بگیرد و مسولین شرکت فجر بنده های خدا بیشتر فکر و ذکرشان معطوف به گواهینامه های ایزو س که ونطقه را سالم نگه دارن و مایعات گازی را در بندر سیراف به نحو احسنت بدست مشتری برسانند
بنده خدا جناب فرهنگ خودش تا تنگه ی هرمز کشتی ها را بدرقه میکنند که مبادا . . .
ای برادر از کجا بنالیم به کی رو بیاریم که یک ذره غیرت در نهادش نهفته باشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # حسین دستار 1395-09-17 12:17
درود بر جناب جوهری
بدون شک نیاز به تقاطع های غیر هم سطح ، سواره رو های طبقاتی و بازبینی و اصلاح جاده ها با توجه به حجم عبور و مرور و ریسک ایجاد شده یک نیاز اساسی است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11 # طالب مؤذنی 1395-09-17 22:12
درود بر جناب جوهری عزیز که مطلبی مهم نگاشتند.
از قریب 30 سالی که شرکت ها وارد منطقه شده اند یک چیزی را بنده از اینها خوب فهمیدم. اینها کلاً با کارهای اجاره ای بهتر راه می آیند تا کارهای اساسی. تانکر اجاره ای، آب اجاره ای، اتوبوس اجاره ای، سواری اجاره ای، هواپیمای اجاره ای و حالا هم منازل اجاره ای. اگر می فهمیدیم که اینها اینجوری هستند باید راه جم به پالایشگاه را همان اول روی آنها می بستیم و یا با اجاره به آنها اجازه عبور می دادیم. آن وقت با آن عوارض می شد آن را درست کرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # جمي 1395-09-18 12:40
سلام ودرود به همه دوستان. همه شما حق وحقيقت را گفتيد وبه راستي كه چه حق هايي از ما مردم خورده شده و نسبت ب ما كم لطفي هاي بزرگي شده است ،و عادلانه نيست كه وضعيت جاده ها به اين گونه اسف بار باشد.اما نسبت به تصادف هايي هم كه اتفاق مي افتد بايد واقع بين كه اگر خود رانندگان قوانين را رعايت كنند مطمئن باشيد هيچوقت اتفاقي خاصي نمي افتد وگرنه اگر قرار بر بي احتياطي ،دور زودن قوانين رانندگي و بيخيالي باشد باور كنيد در همان بهترين جاده ها هم از اين اتفاق ها مي افتد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # حسین 1395-09-22 08:25
همشهری
من روزانه جهت حضور پیدا کردن در محل کار این جاده مرگ را طی میکنم.چیزی که فهمیدم به همه چیز بها داده میشود بجز جان انسانی شاید این تکرار مکرارات باشدجایگاه مابا این همه منابع نفتی وگازی کجاست.تا کی باید شعار مسئولینمان راجع به این جاده گوش بد هیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب