0000000000000000000000000000000000000000000079965_921.jpg

آینه جم: مهدی تیموری:

آموزش و پرورش به‌عنوان یک نهاد اجتماعی که وظیفه تعلیم و تربیت افراد جامعه را بر عهده دارد، از سوی آحاد جامعه اعم از مسوولان، مردم و همه اقشار جامعه مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و همگی بر این باور هستند که رشد و توسعه یک کشور به پرورش انسان‌های آگاه و برخوردار از احساس مسوولیت بستگی دارد، بنابراین نقش آموزش و پرورش در رشد و پرورش انسان‌های آگاه و پویا بر هیچ صاحب‌نظری پوشیده نیست و همگی بر تاثیر بی‌بدیل آموزش و پرورش متفق‌القولند.

 آموزش و پرورش به‌عنوان گسترده‌ترین نهاد اجتماعی وظیفه خطیری در امر اطلاع‌رسانی و شفافیت در انعکاس ارائه خدمات، اجرای طرح و برنامه‌های مختلف و متنوعش دارد. در دوره دولت تدبیر و امید تعامل این نهاد تعلیم و تربیت با رسانه‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که برای  رسانه‌ها و آحاد مردم دسترسی به اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر است. مدیران آموزش و پرورش نیز همواره به آشکارسازی فعالیت‌های مجموعه تاکید و نقش رسانه‌ها را سازنده توصیف می‌کنند، بنابراین گستردگی ارتباطات سازمانی با مردم موجب می‌شود اداراتی مثل آموزش و پرورش اگر چه از توان خوبی در مسائل مالی برخوردار نیستند اما به میزان قابل توجهی در میان مردم رضایتمندی را ایجاد کنند. در واقع می‌توان گفت مردم می‌توانند کمبود اعتبارات یک دستگاه را درک و حتی به لحاظ مالی مشارکت کنند اما ابهام را در ارائه اطلاعات از سازمان‌ها تحمل نمی‌کنند. شفافیت در اطلاع‌رسانی به‌موقع حق طبیعی مردم است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همواره به پاسخگویی شفاف مدیران در مجموعه تاکید داشته و از نقدهای سازنده رسانه استقبال می‌کند اما رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش مهم و حساسی را ایفا می‌کنند و می‌طلبد در این راستا دیدگاه‌های جناحی و حزبی را دخیل نکرده و هدف را ارتقای سطح علمی و پرورشی دانش‌آموزان مد نظر قرار دهند. بی‌شک نقدهای مغرضانه و بدون سند و مدرک موثق و معتبر هیچ گره‌ای را باز نخواهد کرد و تنها گره‌های موجود کورتر خواهند شد. در آن سوی ماجرا نیز رویکردهای محافظه‌کارانه مدیران آموزش و پرورش تیشه بر ریشه سازمان خواهد زد، چراکه امروزه مردم به‌واسطه جهانی شدن و توسعه ارتباطات «آگاه‌تر» از همیشه هستند. این در حالی است که تعامل آموزش و پرورش با رسانه‌ها در دوره فعلی بی‌سابقه بوده و با وجود فرایند پیچیده‌ای که در ادارات و نهادهای دیگر برای کسب و دسترسی به اطلاعات وجود دارد، در آموزش و پرورش به‌دلیل ساختار و توجه به سند تحول بنیادین هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌بینی شده و ذی‌نفعان مکلف به رعایت آن هستند. «تکریم ارباب رجوع» برگ برنده‌ای است که مُهر تائیدی بر نحوه و میزان تعامل آموزش و پرورش با رسانه‌ها و مردم می‌زند و کسب رتبه نخست در این راستا نیز برای آموزش و پرورش دور از ذهن نمی‌نمود. تعدد نشست‌های رسانه‌ای آموزش و پرورش با اصحاب رسانه خود مُهر تائید دیگری بر کارنامه فعالیت‌های این سازمان است که می‌طلبد شفافیت، صداقت و بی‌پروایی رکن اصلی و اولیه آن باشد و در گیر و دار آشنایی‌ها خدشه‌دار نشود. 

[کد خبر:AJ20109]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب