0000000000000000000000000000000000715123.jpg

آینه جم: محدودیت شدید منابع آب متعارف و ممنوعیت غالب دشت های آبی استان شاهدی بر ضعف عملکرد و نبود برنامه هماهنگ و منسجم در حفاظت و صیانت از منابع آبی است.

 استمرار حفر چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های پروانه دار به بهانه تولید بیشتر و تثبیت و ایجاد اشتغال و تداوم آبیاری سنتی و غرقابی در شبکه های آبیاری و زهکشی از آسیب های غیر قابل کتمان بخش آب استان می باشد. راندمان آبیاری کمتر از 45 درصد و بهره وری به مراتب پایین تر از عملکردهای جهانی در بخش کشاورزی و هدررفت و تلفات بیش از 40 و حتی 60 درصدی درغالب شبکه های توزیع شهری و روستایی و عدم بازچرخانی و استفاده چندباره از آب در واحدهای صنعتی از دیگر نشانه های درک ناصواب از عمق بحران آب می باشد. به هر حال سرنوشت بهره برداران و ذیمدخلان منابع آب در هم گره خورده است و بدون شک نسل فعلی فرصت بسیار کمی برای جبران مافات و احیاء این منابع از دست رفته دارد.

گرچه دامنه بحران آب فراتر از آن است که وزارت نیرو و شرکت های آب استانی به تنهایی بتوانند برآن فائق آیند، لکن شکل گیری عزم و اراده جمعی و به فعلیت رسانیدن ظرفیت های بالقوه منابع طبیعی و انسانی کشور نقطه امید و قابل اتکاء دغدغه مندان این بخش است.

 بکارگیری تکنولوژی و دانش روز می تواند بهره وری فیزیکی، اقتصادی و اشتغال مصرف آب بخش کشاورزی را حداقل دو تا سه برابر شرایط کنونی ارتقاء دهد. در این شرایط تدوین و پیاده سازی الگوی کشت، حذف کشت سبزی و صیفی در فضای روباز و تولید اینگونه محصولات در محیط های تحت کنترل با توسعه کشت های گلخانه ای تحت حمایت همه جانبه دولت نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در همین راستا تمرکز بیش از پیش بر طرح های احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و تحول کشاورزی و ارتقاء بهره وری مصرف آب در شبکه های آبیاری و زهکشی دشتستان و تنگستان، تسریع در تکمیل عملیات اجرایی و ساخت سدهای بزرگ مخزنی استان، حفاظت کیفی منابع آب و بهره برداری از پساب تصفیه خانه های فاضلاب و آب های نامتعارف، ارتقاء بهره وری و بازچرخانی آب در واحدهای صنعتی، هماهنگی و تعامل بیش از پیش با متولیان امر کشاورزی و صنعت و شرب و کاهش برداشت ها با مدیریت مصرف، توسعه تحقیقات کاربردی و ارتقاء شاخص های خدمات رسانی به ذینعفان خصوصا در بستر دولت الکترونیک از اولویت های سال 1397 آب منطقه ای استان خواهد بود.

به هر حال حفاظت و صیانت کمی و کیفی منابع آب در پذیرش شروط " سازگاری با کم آبی " و " معیشت جایگزین بهره برداران " و " خرد و اراده جمعی " محقق خواهد شد. هریک از آحاد جامعه نقشی تعیین کننده در دستیابی به این هدف عالی خواهند داشت و اقتضاء وضع موجود منابع آب پا به صحنه گذاشتن هوشمندانه و مسئولانه همه بهره برداران و متولیان مربوطه می باشد.

➖➖پنجشنبه دوم فروردین 1397
 ( شاهپور رجائی)

[کد خبر:AJ24300]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # بهلول 1397-01-02 12:07
خودت به عنوان یک مسول تا حالا چکار کردی فقط حرف میزنی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب