7369822051948025578.jpg

 

آینه جم: محمد جعفری

 نوروز ۱۳۹۷ با همه فراز و نشیب گذشت و از آن فقط خاطراتی گوشه ذهنمان و آمارهایی در آرشیو رسانه ها باقی ماند.

در مورد خاطرات که چه تلخ و چه شیرین به دلیل شخصی بودن و ماهیت زمانی آن ها، هرگونه تجزیه و تحلیلی بر آن از جهت علمی و پژوهشی موثر نخواهد بود. فقط قابل یادآوری و در صورت شیرینی باعث انبساط خاطر و با چاشنی تلخی موجب ناراحتی و در بهترین حالت عبرت آموز خواهد بود.

در این بین آنچه می ماند آمارهایی است که به صورت مدون قابل استناد و بهربرداری است.

آمار گردشگرانی که مقصد گردشگری خود را استان بوشهر برگزیده بودند با جهشی عجیب و دور از انتظار رتبه استان را پس از دو استان شمالی همیشه شلوغ و پیشتاز به جایگاه سوم کشور رسانده بود. این آمار هم شادی آور است و هم رعب انگیز. مسرت بخش از بابت مورد استقبال قرار گرفتن استان در بین گردشگران کشور و ترس آور از سنگین شدن بار مسئولیت حفظ جایگاه در رقابت با سایر مقاصد گردشگری ایران چهار فصل.

اگر نگاهی به آمار چهار ساله اخیر بیندازیم به جز در یک سال در باقی سال ها استان بوشهر همواره یکی از پنج انتخاب برتر و پرطرفدار گردشگران نوروزی بوده است.

سال

رتبه

۱۳۹۴ مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان
۱۳۹۵ مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، بوشهر
۱۳۹۶ مازندران، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان و فارس
۱۳۹۷ مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان

انگیزه مسافرت می تواند خرید از بازارهای به نسبت ارزان و متنوع استان از گناوه و دیلم گرفته تا عسلویه و نخل تقی باشد یا آب و هوای مساعد و مهمان نوازی مردمان خونگرم استان بوشهر یا حتی تازه نمودن دیدارهای آشناهای ساکن در این پهنه از ایران.

این انگیزه هرکدام از موارد پیش گفته که باشد باید متناسب با آن برنامه ریزی نمود چون موثرترین تبلیغ جهت مسافرت مجدد یا ترغیب دیگران به مسافرت می تواند از سوی مسافران پیشین باشد. بهترین مشوق در این زمینه ارائه خدمات مناسب و تسهیل در مسافرت و به وجود آوردن محیط مفرح و ایجاد احساس راحتی برای مسافرین است. این خدمت می تواند در طیف وسیعی گنجانده شود که از خدمات کترینگ و هتلینگ در ابعاد کلان تا حتی در اختیار قرار دادن آب آشامیدنی سالم و رایگان درب منزل را شامل گردد.

با توجه به بیشترین فراوانی تعداد مسافرین امسال بوشهر از سه استان دوردست البرز، اصفهان و تهران (طبق اعلام میراث فرهنگی استان) جای امیدواری است که با برنامه ریزی صحیح متولیان امور، خدمات هتلینگ و کمپینگ با کیفیت بهتر ارائه گردیده و خاطره خوش به همراه اشتیاق برای دیدار مجدد از استان رقم بخورد.

گردشگر واقعی مطالبه گر خدمات متنوع متناسب با میزان هزینه کَرد خود در مقصد گردشگریست نه آنکه حتی سیب زمینی و پیاز مورد نیازش را با خود حمل می کند. گردشگری قابل برنامه ریزی است که اقامتش مولد و کارا باشد و با وجودش باعث رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم گردد. استان بوشهر از نظر زیرساختی در زمینه جذب گردشگر کاستی های بسیاری دارد. از نبود اقامت گاه های بوم گردی تا کمبود سرویس های بهداشتی قابل استفاده و تمیز را می توان ذیل کاستی های استان قلمداد کرد.

هر کدام از کمبودهای موجود خود می تواند موضوع تحقیقی مفصل گردد که از حوصله این مطلب خارج است. در آخر ذکر این نکته ضروریست که رمز ماندگاری در هر صنعتی به روز شدن و نو ماندن است. پس برای پویایی در این صنعت باید الگو برداری های صحیح و متناسب با شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور مورد توجه قرار گیرد. شاید این پویایی از آرامش اقامت گاهی روستایی در گوشه ای از استان در دل گردشگری مشتاق صفا و صمیمیت آن محل، جرقه زند و با توسعه گردشگری هدفمند راه را برای صعود به رتبه های بهتر هموار سازد./خلیج فارس

[کد خبر:AJ24423]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب