636396333914531072.jpg

آینه جم - خبرگزاری فارس چند روز پیش در گزارشی به وضعیت آلودگی آب جم مبنی بر وجود نیترات و سرطان زا بودن آن پرداخت گزارشی که سریعاً با تکذیب فرماندار و آبفار  جم همراه شد.

نکته جالب توجه اینجاست که حدود ۳ ماه پیش از آب جم نمونه برداری و آزمایش شد و نتایج آن به مراجع ذیربط اعلام می شود ولی مدیران این دستگاه ها که جان ۷۳ هزار نفر از اهالی جم  را بی اهمیت تر از صندلی ریاست خود می دانستند ( به بهانه جلوگیری از اعتراضات احتمالی  مردم شما بخوانید ترس از فشار برای استعفا یا برکناری) حاضر به شفاف سازی در این موضوع نشدند!. و سوالات بسیاری هم اکنون ذهن شهروندان جمی را درگیر کرده است و چرا مراجع رسمی در این زمینه اظهارنظری نمی کنند؟!.

شبکه بهداشت و درمان جم که به عنوان متولی اصلی سلامت و بهداشت شهرستان هیچگونه واکنشی نسبت به این اتفاق نداشت و حتی رییس این شبکه نیز در پی تماس خبرنگاران از پاسخ گویی امتناع ورزیده و با گفتن عبارت کلیشه ای فعلا نمی توانم اظهار نظری کنم می خواهد به نحوی از پاسخ گویی و شفاف سازی شانه خالی کند البته این اولین باری نیست که شبکه بهداشت و درمان روزه سکوت گرفته و احتمالا آخرین آن هم نباشد.

 ورود فاضلاب های صنعتی و شهری و دفع فاضلاب های انسانی به صورت سنتی از عوامل مهم در افزایش نیترات آب های زیر زمینی است.

شهرداری متمول جم در سال های اخیر علیرغم داشتن  بودجه ؛  تاکنون اقدامی در این راستا نکرده است و برخی از کارشناسان بهداشت معتقدند علت افزایش نیترات در آب های جم؛ دفع سنتی فاضلاب های شهری جم است.

بعد از انتشار خبر آلودگی آب های جم در شبکه های اجتماعی؛  اعضای شورای شهر جم در پیام هایی جداگانه و با ژستی حق به جانب به دفاع از خبرنگار (که گفته می شود احتمالا مورد شکایت قرار می گیرد )و انتقاد از کتمان حقیقت توسط دستگاه های مربوط پرداختند ولی ظاهراً از یاد برده اند که یکی از وعده های انتخاباتیشان حل مشکل فاضلاب شهری جم و ایجاد تصفیه خانه در جم  بوده است اما با ورود این اعضا به پارلمان شهری جم این وعده را به کل فراموش کرده اند.
قابل توجه  اعضای محترم شورای شهر جم؛  شهرداری که شما بر آن نظارت می کنید و مصوبه برای اجرا به آن می دهید اولین مقصر آلودگی آب های جم است؛  اول یک سوزن به خودتان بزنید برای وعده هایتان و  کوتاهی شهرداری جم چه کرده اید؟!  بعد یک جوالدوز به دیگران !.

در ناکارآمدی روسای بعضی از ادارات شهرستان  و عدم پاسخ گویی آن ها که شکی نیست اما شما که دم از پاسخگو بودن و شفاف سازی میزنید دیگر چرا؟؟؟!!!!

[کد خبر:AJ24747]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # کارشناس 1397-02-28 16:52
ســلــام دوســتــان
درخــصــوص خبری که اخــیــراً راجــع بــه وجــود نــیــتــرات در آب هاے زیــرزمــیــنــ ے شــهرســتــان در فــضــاے مــجــازے مــنــتــشــر شــده ،مــنــم بــه عــنــوان یــڪ شــهرونــد و ڪــارشــنــاس بــهداشــت مــحــیــط خــدمــت همــشــهرے هاے عــزیــزم عــرض مــے نــمــایــم که بــه دلــیــل مــوقــعــیــت شــهرســتــان جــم و رونــد افــزایــش جــمــعــیــت و ســاخــت وســازهاے اخــیــر ، روش دفــع ســنــتــے فــاضــلــاب و افــزایــش رونــد ڪــشــاورزے در ســالــهاے اخــیــر و اســتــفــاده از ڪــودهاے شــیــمــایــے ایــن انــتــظــار مــے رفــت ڪــه ســفــره هاے آب زیــر مــیــنــے ڪــه تــنــها مــنــبــع تــامــیــن آب شــرب شــهرســتــان مــے بــاشــد بــا چــنــیــن آلــودگــے مــواجــه گــردد .
شــایــســته اســت مــســئولــیــن محترم فــڪــرے بــراے ایــن قــضــیــه عــلــے الــخــصــوص روش دفــع فــاضــلــاب بــه روش ســپــتــیــڪ و نــظــارت بــر اســتــفــاده بــے رویــه از ڪــودهاے شــیــمــیــایـ ـے نــمــایــنــد و شهروندان عزیز تمام تــقــصــیــرات را بــر گردن مــســئولــیــن اداره آبــفــاے شــهرے و روســتــایــے نــیــنــدازنــ د.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # شهروند جمی 1397-02-29 11:18
با توجه به وضعییت دفع فاضلاب های خانگی کل شهرستان جم الودگی آبهای زیرزمینی غیر قابل انکار است چرا که سیستم فاضلاب در این شهر و تمام نقاط شهرستان چاه جذبی است که باتوجه به جنس خاک و نفوذپذیری بالای ان و همچنیین فاصله کم سفره زیرزمینی با سطح خاک که در اکثر نقاط به 15 و حتی کمتر هم میرسد به راحتی فاضلاب به سفره های زیر زمینی وارد شده و با عث الودگی ان میشود در برخی نقاط حتی چاه دفع فاضلاب به اب زیر زمینی هم میرسد حالا شما در نظر بگیرید اکثر چاههای اب شرب اداره اب هم در محدوده مسکونی شهر قرار داشته یا چاه کشاورزی که تامین اب می کند کاملا محصور شده به ساختمانهایی که محل تولید فاضلاب بوده از طرف دیگر این اب مستقیما وارد شبکه اب شهر میشود و کاری که روی ان صورت میگرد شاید در حد یه کلر زنی باشه بنابر این احتمال الودگی بسیار بالاست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب