9209173_2530.jpg

 

 آینه جم:  بهرام  نکیسا:

  امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع در راستای توسعه قلمداد میگردد. کارشناسان ، گردشگری را بزرگترین ، پیشتازترین و پیچیده ترین صنعت دنیا می دانند. صنعتی که فرصت های شغلی بیشماری در آن نهفته و به محیط زیست نیزکمترین آسیب وارد می نماید. موضوعی که خوشبختانه به منظور ایجاد اشتغال در استان از سوی دست اندر کاران امر و مسئولین استان به ویژه استاندار محترم و معاون  امور عمرانی ایشان بخوبی دنبال می گردد.


گردشگري به‌عنوان يکي از مهمترین پديده‌هاي هزاره سوم، طي نيم قرن گذشته با رشد تصاعد گونه خود تأثير بسزايي در رشد و پويايي اقتصادي و تبادلات فرهنگي کشورها داشته است. به‌طوري‌که بسياري از صاحب‌نظران ، قرن حاضر را ، قرن گردشگري نام نهاده‌اند. 
توجه به مقوله گردشگري زماني مهمتر جلوه مي‌كند كه براساس آمارهاي موجود ، صنعت گردشگري امروزه به‌عنوان دومين منبع درآمد بيش از 49 كشور در حال توسعه به حساب مي‌آيد و راهبردي براي افزايش درآمد و فقرزدايي در اين كشورها بوده و این صنعت سرشار از فرصت های شغلی است.
فضای کاری موجود در کشور و استان برای جویندگان کار و سرمایه گذاران در حوزه گردشگری شرایط بسیار مغتنمی است تا در این عرصه به منظور ایجاد کسب و کار و در آمد در شهرها و به ویژه روستاهای استان ورود نمایند .
اقلیم و همچنین برخورداری از سواحل کم نظیر مطلوب گردشگری دریایی استان بوشهر ظرفیت خوبی است تا شهرها و روستاهای استان به ویژه دهیاران روستاهای استان اعتبارات خود را در زمینه گردشگری سرمایه گذاری نمایند که هم در آمد زائی برای روستا و دهیاری بدنبال دارد و هم ایجاد اشتغال جوانان و بانوان روستاها و شهرهای استان را در پی خواهد داشت .
درصد بالای از جمعیت استان هنوز از مناطق زیبا و دیدنی در شهرستانهای  جم ، دشتستان ، عسلویه ، تنگستان ، دیلم ، گناوه ، دیر و کنگان  ... و حتی جزیره های شیف ، خارک و خارگو در استان خودمان دیدن ننموده اند . در حالی که بسیار مناطق تفریحی و جذاب کمتر معرفی شده می باشند .
با داشتن منابع گردشگری خوبی که در تمام شهرستان های استان وجود دارد غفلت از این مهم از سوی شهروندان و ساکنین روستاهای استان پذیرفتنی نیست . بوم گردی ، صنایع دستی و تولید محصولات لبنی سنتی فرصت های شغلی است که درآمد زائی خوبی نیز در آن نهفته است  .
در دوران مسئولیت دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری بوشهر در نشست های متعددی که با دهیاران و اعضاء محترم شوراهای اسلامی روستاهای استان می داشتم همواره خدمتشان عرض می نمودم که یک نفر از روستای در کشور با دمپخت گوجه فرنگی در یک استانی توانسته روستای خود را بین المللی نماید ولی شما چرا هنوز با دمپخت ماهی نتوانسته اید روستای خود را که به مراتب قابلیت  بیشتری در امر گردشگری دارد بین المللی ، معرفی و اقدام نمائید ! که خوشبختانه برخی از دهیاران و شوراهای اسلامی با همکاری خوب اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به این مهم توجه و اقدام نمودند که در سال گذشته  نتایج خوبی نیز بدنبال داشت .
 در صورت توجه و پرداختن بیشتر به امر صنعت گردشگری عموما و به ویژه گردشگری دریایی خصوصا درآمد و منافع حاصله از آن با بسیاری از مشاغل پر مخاطره دیگر دریایی قابل رقابت و مفید برای مردم و اقتصاد کشور می باشد .
اخیرا یکی از دوستان برایم تعریف می نمود که  برای قیمت گذاری روی مکانی که پیشتر کاربری فضای آموزشی داشته و در حال حاضر بلا استفاده مانده است از وی دعوت شده تا نسبت به قیمت گذاری آن مکان برای اجاره کارشناسی نماید . وقت موقعیت جغرافیایی که آن مرکز در آن قرار داشت برایم تشریح نمود به آن کارشناس محترم عرض کردم خوب چرا آنجا را تبدیل به یک مرکز اقامتی ، تفریحی و گردشگری نظیر خانه معلم بوشهر و یا در مانی برای استقرار پزشکان متخصص نمی نمایند که هم ثواب دارد و هم به مراتب در آمد زائی بیشتری برایشان نسبت به اجاره دادن آن مکان خواهد داشت . 
غرض از بیان این مطلب این است که عموما در کشور و استان کمتر به برخی موضوعات به ویژه کار آفرینی و گردشگری توجه می نمائیم و عموما اشتغال را کار کردن در یک اداره دولتی می دانیم و به تعبیری تعریف درستی از اشتغال و مهارت آموزی و کار آفرینی در کشور به عمل نیامده و وجود ندارد و حتی در پی اصلاح این رفتار نیز نمی باشیم . 
برای اینکه تلاش دلسوزان توسعه استان و کشور نتیجه بخش باشد نیاز است که همکاران در دستگاه های اجرائی به این دغدغه مسئولین استان بیش از پیش عنایت داشته باشند و فعالین در عرصه گردشگری و بومگردی را یاری نمایند تا به سهم واقعی استان از صنعت گردشگری برسیم چرا که دولت قابلیت و ظرفیت جذب نیروی کار در بدنه اجرائی کشور ندارد و لذا می بایست دست علاقمندان به فعالیت در حوزه کار آفرینی را گرفت و کمک نمود . چنانچه از این مهم غفلت شود و کار شکنی صورت پذیرد فرصت های شغلی فراوانی را از دست خواهیم داد . پس تا دور نشد بجای اینکه به پاهای یکدیگر قفل زنیم دست های یکدیگر را بگیریم و از استعداد و ظرفیت بالای جوانان و بیکاران استان در این عرصه استفاده نمائیم .
بابد همه دست اندر کاران امر و دستگاه های اجرائی مرتبط به این باور برسند که توجه به مقوله گردشگری رونق و فعال شدن بازار کسب و کار ، آژانس های مسافرتی ، اقامتگاهها چه در شهرها و چه در روستاها ،راهنمایی تورها، رستوران ، کافه ، قهوه و چاهی خانه ها ، بازار صنایع دستی ، خرده فروشی ها ، نمایشگاه ها ، فروشگاه ها و جشنواره های فرهنگی را بدنبال خواهد داشت. انشاالله./ اتحاد خبر 

[کد خبر:AJ25054]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب