002378071724.jpg

داوود سردشتکی*:

 

میدان گازی پارس شمالی یکی از بزرگ‌ترین میدان مستقل گازی کشور می‌باشد. این میدان که در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی کشف گردید است.در فاصله ۱۲۰ کیلو متری جنوب شرقی بوشهر در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلو متری از ساحل و در عمق ۴/۰۰۰ متری واقع شده است .

میزان ذخیره گاز در این میدان حدود ۱۶۶۸ میلیارد متر مکعب بر آورد شده و حجم گاز قابل تولید حدود ۱۳۳۷ میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است. بر اساس آخرین مطالعات مخزن پارس شمالی ، طرح و توسعه این میدان جهت ۴ فاز به ظرفیت هر یک ۹۰۰ میلیون فوت مکعب امکان پذیر خواهد بود . در این راستا تولید تا ۲۰ میلیون تن در سال LNG از این میدان پیش بینی میگردد.

بر اساس مصوبه امور مجامع شرکت ملی نفت ایران فعالیت های عملیاتی مربوط به چاه ها ، سکو ها دریایی و خطوط لوله انتقال زیر دریا تا قبل از واحد لخته گیر (slugeatcher) تاسیسات خشکی به شرکت نفت و گاز پارس P.O.G.C واگذار گردیده است. منطقه پارس سه (پارس شمالی) در استان بوشهر در آینده میزبان تاسیسات فرآوردی برای میادین پارس شمالی ، گلشن ، فرودس ، فرزاد A ، B و نفت سنگین مند خواهد بود.

و اما اگر بخواهیم وضعیت این روزهای پارس شمالی را مورد بررسی قرار دهیم. محدوده این میدان که خصوصیات بارز آن مستقل بودن هست. در شهرستانهای  دشتی ، دیر و تنگستان جانمایی شده است. و تا کنون بستر سازی و زیر سازی های مناسب انجام شده است.
در این میدان ۱۷ حلقه چاه حفاری و ۲۶ سکوی دریایی هم نصب شده اند. اما با این وجود همچنان عملیات طرح توسعه و تولید این میدان آغاز نشده است. در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار قرارداد با چین بسته که هنوز یک هفته از این قرارداد نگذشته بود، که امریکا از چین خواست طبق تحریم های صورت گرفته از سرمایه گذاری منع کرد. و باز سال ۱۳۸۹ قراردادی منعقد شد، با چینی ها که بجای نرسید و به کما رفت.

راه اندازه پارس شمالی از مهم‌ترین اولویت های پسا تحریم در وزارت نفت است، که وزیر نفت در این راستا تدابیر ویژه ای اندیشیده است. بر همین اساس آینده روشنی برای استان زر خیر و طلا سیاه بوشهر رقم خواهد خورد. چون حدودا ۴/۰۰۰ هزار نیرو اشتغالزای خواهد شد.که گره بسیار بزرگی الخصوص جوانان و نیروهای متخصص بوی استان باز خواهد کرد.
لذا از متولیان این امر مهم و صنعتی بزرگ که سرآمد آن به اشتغال نیروهای متخصص بوی و محیط پیرامون خوشایند خواهد بود. پیشنهاد و خواستاریم ، از لحاظ زیست محیطی و آلایندگی که در پارس جنوبی کماکان جولانگاه امراض های زیادی هست و قربانیانی هم گرفته تدابیری اندیشیده شود که پارس شمالی از کمترین مضراب نسبت به پارس جنوبی و محیط پیرامون به میزبانان صبور این صنعت را داشته باشد. تا شیرینی میزبانی این رویداد عظیم صنعتی رو بیش از پیش مردم غیور استان بوشهر بچشند.


"به امید آینده روشن برای جوانان استانم بوشهر و ایران سربلند"

*دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل

 

* اتحادخبر

[کد خبر:AJ25332]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # m 1397-05-06 11:08
اسلام ودرود خدمت مدیریت محترم اتحاد خبر و اینه جم تشکر فراوان از ایشان بخاطر بها دادن و نشر چنین مقاله هایی از این اساادان جوان ونابغه های اینده ایران سرافراز واستان بوشهر و شهرستان دشتستان ..دوست عزیز و بزرگوارم جناب سردشتکی واقعااا مقاله بینظیر و بجای شما بسیار عالی بود و خواهش میکنم که تو این راستا بیشتر مطالب بزارید تا کار بزرگ عالی عالی تر شود و گرهی از بیکاریهای جوانان استان وا شود.. کوچک شما سید مجتبی عسکری
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # شهروند 1397-05-20 11:16
درود بر شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # شبانکاره 1398-10-30 07:07
درود بر شما جناب مهندس سردشتکی جوان فعال شبانکاره باعث افتخاری
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب