4211372316.jpg

 

 

خلیل شیخیانی | مدرس دانشگاه

هویت بخشی به کودکان و نوجوانان در جوامع صنعتی و پیشرفته امروزی خصوصا در جوامع جهان سوم امری بسیار مهم است. توجه به آموزش و پرورش و هویت بخشی به شخصیت کودکان، ضمانت جامعه  را در سالهای آینده در پی دارد. جایگاه کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مسیر زندگی اجتماعی  چندان آشکار نشده است‌ و متاسفانه مسئولین‌ هرگز برای آینده کودکان آنگونه که باید همتی نداشته اند و توجه به این مراکز فرهنگی و آموزشی را از نگاه اینکه آنها‌ مصرف کننده‌هستند بی اهمیت دانسته و باعث عدم شخصیت پذیری کارآمد کودکان شده است.

نیروی انسانی اندیشمند زمانی شکل می‌گیرد که پایه های شعور و اندیشه در وجود کودک از کودکی نهادینه شود و این  توانمندی باعث جلوگیری از اشتباهات‌ خطرناک می‌شود که‌می‌تواند نسلی را بر باد دهد‌. وقتی شخصیت کودکان در کانون‌ها و آموزش و پرورش برای زندگی و آموزه های زندگی آماده شد هزینه هایی‌ که آینده جامعه را آزار می‌دهد کاهش می یابد. در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کودکان فیلم آموزش می‌دهند، کتاب خواندن را می آموزند، بازی کردن‌ را ، قصه گویی را، نقاله خوانی، تئاتر، انشاء‌نویسی،موسیقی و مقوله های مختلف زندگی که پایه و اساس شخصیت کودکان را شکل می دهند آموزش می‌دهند.

کودکی که نه می تواند بخواند، نه بازی کند، نه موسیقی بفهمد، نه  قصه بشناسد چگونه فردا می‌تواند برای جامعه نقشی ایفا کند. بیشترین آسیب هایی‌ که به جامعه می‌رسد از عدم آموزش های صحیح و کاربردی ست. عدم آشنایی کودکان با مقوله های انسانی و زیر ساخت های زندگی، از آنها‌ انسانی فاقد هرگونه پارمترهای‌ اخلاقی احساسی عاطفی می‌آفریند که جهان زندگی انسانها از او در امان‌ نخواهد بود.

عدم پرداخت بودجه لازم به کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاید در اذهان امری ساده‌ باشد اما جامعه را در آینده با انسانهایی بی هویت مواجه خواهد کرد که اگر امروز برای پرورش فکری کودکان کاری اساسی انجام شود هرگز آینده، امنیت انسانها به خطر نخواهد افتاد. کدام ادارات مسئولیت‌ شخصیت پذیری کودکان و نوجوانان را بر عهده دارند؟ چند اداره می‌شناسید  که در برابر آینده این کودکان پاسخگو‌ هستند؟ تنها ادارات فرهنگی و آموزشی که مستقیما با کودکان سر و کار دارند آموزش و پرورش و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.

هر اتفاقی هم می‌افتد سریع مسئولینی که باید برای تربیت و پرورش کودکان تصمیمات مهمی بگیرند و کوتاهی کرده‌اند در نقش منتقد ظاهر می‌شوند که این ادارات فرهنگی کم‌کاری کردند و نتوانستند نسلی را بخوبی پرورش‌ دهند. در حقیقت همین افراد باعث ناکارآمدی کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش شده‌اند.

کمی باید بیشتر این مراکز را جدی گرفت. درصد جرم و جنایت، مشکلات اخلاقی، کلاهبرداری‌های زیاد، عصبیت‌های روزمره، تکدی‌گری های شرم آور، افزایش پرونده های دادگستری و رونق کار وکالت، افزایش بیماریها و رونق کار طبابت، همگی از عدم توجه به شخصیت کودکان در دوران‌کودکی و عدم آموزش صحیح می‌باشد. برای آموزش و رشد شخصیت کودکان باید بودجه های کافی را در نظر گرفت. خطرات‌ بسیاری در کمین فرزندان این سرزمین هستند و باید برای داشتن جامعه‌ای عالی از مشکلات‌ رنج‌آور به کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر توجه کرد.

استخدام مربیان کارآمد، توسعه فضای فرهنگی و تولید محتوای جدید نیازمند بودجه‌های کافی‌ست که در آینده‌ای نه‌چندان دور تاثیرات‌ خود را نشان خواهد داد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در سایه برنامه‌ریزی اصولی مدیریت تحصیلکرده، در راه تولید برنامه های مختلف و محتوای غنی فرهنگی که زیر‌ساخت شخصیت کودکان را به همراه دارد موفق بوده است و این استمرار و توجه به رشد شخصیت‌کودکان، نیازمند نگاه ویژه ملی و استانی در بودجه است تا آینده کودکان ما بر اساس هویت بخشی سالم شکل گیرد.
آینده از آن ِ نسلی‌ست که در کودکی به زیر‌ساخت‌های شخصیتی‌اش توجه شده‌ است.

 

خلیج فارس 

[کد خبر:AJ26947]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب