97702866959.jpg

 

آینه جم : سجاد بهزادی:

فرماندار جم اخيرا در مصاحبه با خبرگزاري ايرنا گفته: "شهر جم به سبب مهاجر پذیری، دوری از مرکز و وجود شاغلان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و اجاره بهای بالا، به يكي ازگران ترین شهرهاي استان بوشهر تبدیل شده است." (25 دي ماه 97)

سخن جناب فرماندار،سخني روا و درست است. اما درست تر اين بود كه جناب فرماندار در اين مصاحبه الزاماتي كه يك شهر گران بايد داشته باشد را نيز توصيف مي كرد، الزاماتي كه اگر فراهم نباشد مديريت اين شهر گران از دست مي رود و شهر بدقواره مي شود.

• نخستين الزام يك شهر گران با رشد ناگهاني و چند برابري جمعيت، مديريت گران با انديشه هاي بلند و عميق است. شهر گران مديران گران و فرمانداران گران مي خواهد. وقتي گفته مي شود مثلا فلان تيم فوتبال در جهان به عنوان گران ترين تيم ورزشي مطرح هست بدان معني است كه مربي و تمام بازيكنان آن نيز از حيث تكنيک و قابليت در جهان ممتاز و گران هستند.

من از جناب فرماندار سوال مي كنم و دوست دارم در خلوت وجدان خود به اين پرسش پاسخ دهند. فرماندار جم به لحاظ شاخص هاي متعدد مديريتي، آيا مي توان در طبقه اي از گران ترين و ارزشمند ترين فرمانداران استان جاي داد؟ چينش معاونان فرماندار، بخشداران، مديران و روساي ادارات شهرستان، چقدر متناسب با اين شهر گران است؟

• جناب فرماندار؛ شهر گران اگر مديران گراني نداشته باشد فرصت هايش تبديل به تهديد مي شود. مثلا مهاجر پذيري وصنايع نفت و گاز كه فرماندار عزيز در مصاحبه اش به آن پرداخته است به خودي خود يك فرصت قلمداد مي شود؛ اما اگر بستر پايدار براي اين فرصت ها آماده نباشد وضعيت به گونه اي پيش مي رود كه مدير آموزش و پرورش شهرستان مصاحبه مي كند و مي گويد "با توجه به رشد سریع جمعیت مرکز شهرستان جم، در سال‌های آینده کمبود شدید فضای آموزشی خواهد داشت و آموزش و پرورش این شهرستان با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد."

اين سخن ايشان به اين معني است كه ما نتوانستيم از اين فرصت استفاده كنيم و اكنون فرصت ها به تهديد براي ما بدل شده است. سخن ايشان به اين معناست كه شهر از  رشد سريع جمعيت و توسعه يافتگي، آنگونه كه فرماندار فرمودند گران شده است، اما مديران گراني در اين شهر نبودند كه همپاي آن به حل زير ساخت ها بپردازند. حالا فرماندار هر چقدر مي خواهد مصاحبه كند و به "مديرانش فرصت سه ماهه و 6 ماهه دهد و آنها را تهديد به تجديد نظر خواهي كند." (خبرگزاري فارس، يكم بهمن 97)

• شهر گران اگر شهردار گران نداشته باشد بدقواره مي شود. بدقوارگي در شهر هاي گران به اين معني است كه تضاد و پارادوكس در آن زياد است. شهر گران را شهرداراني اداره مي كنند كه درآمد پايدار ايجاد كنند. من اين سوالم را بارها از شوراها و شهرداران جم تكرار كرده ام. با آن همه درآمدهاي سرشاري كه بوده، پروژه اي كه اكنون درآمد پايداري از آن براي شهر حاصل مي شود را نام ببريد. چه پاسخي خواهند داشت؟

• شهرگران جم براي مرتفع نمودن مشكلات خود به دستگاههاي چالاك و گران نياز دارد. اين در حالي است كه برخي دستگاهها و ادارت در شهرستان يا فاقد ساختمان مستقل اداري هستند و يا همچنان چارت اداري آنها فاقد نيروي ثابت كاري است وبخشي از امورات مرتبط با آنها در شهرستان همجوار انجام مي شود. مثلا بارها در رسانه ها آمده كه مثلا اداره فرهنگ و ارشاد جم هيچ نيروي ثابتي در چارت خود بعد از 12 سال راه اندازي ندارد. يا اينكه مردم همچنان براي ثبت آگهي روزنامه اراضي خود بايد به فرهنگ و ارشاد كنگان مراجعه كنند. مثال هايي از اين دست زياد است و هدف اين نوشتار رديف كردن اين مثال ها نيست.

• شهر گران، شهروندان گراني مي خواهد. ميشل فوكو مي گويد"تا زماني كه توده مردم براي بهبود حال يكديگر احساس مسئوليت نكنند، عدالت اجتماعي تحقق نخواهد يافت".

به راستي مردم ثروتمند اين شهر و سرمايه داران آن چقدر نسبت به مشاركت در زيرساخت هاي فرهنگي و اقتصادي شهر احساس مسئوليت مي كنند. ساخت هتل و يا پاركينگ عمومي قبل از اينكه وظيفه شهردار باشد وظيفه مردم ثروتمند شهر است. اما چرا عليرغم فراخوان شهرداري هيچ استقبالي نشد؟ مردم ثروتمند اين شهر گران، دقيقا كجاي توسعه شهر قرار دارند و تا كنون چه سرمايه گذاري هايي در اين راستا صورت گرفته است.

البته مردم قدردان اندک سرمايه داراني نيز هستند كه در حوزه درمان و يا حمل و نقل عمومي و يا اهداء زمين، نخست خود سود بردند و سپس به شهر هم خدمتي جاودان كردند.

• شهر گران، رسانه ها و خبرنگاران گران و توانمندي مي خواهد كه در معرض ارزان فروشي قرار نگيرند. جناب فرماندار؛ آيا مي دانيد شهر گراني كه از آن نام برديد صاحب 4 نشريه مكتوب و 4 رسانه غير مكتوبی است كه به زحمت استقلال خود را حفظ كرده اند و در عين حال گاهي هم ناچار مي شوند دست كمك به ديگران دراز كنند. چاپ شان منظم نيست و مشكلات فراواني دارند؟ فرصت ها و تهديدهاي اين شهر گران را  رسانه هايي فرياد مي زنند كه متاسفانه در راستاي گران ماندن آنها تلاشي نمي شود و حتي در پيگيري مطالبات مردم مورد شكايت قرار مي گيرند./ خلیج فارس 

 
 
[کد خبر:AJ27237]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # خلخال قویدل 1397-11-07 16:20
هرچندبه لحاظ تفکری و نظری با جناب بهزادی فرسنگها فاصله دارم و به شدت زاویه دار اما خدایی و للهی همه حرفهایش در این نوشتار منطقی و مستدل و حق است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # سلام 1397-11-07 18:50
مرسی عالی بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب