139701090005280PhotoH.jpg

 

آینه جم:  سجادبهزادي 
 
بيشترين سطح مراتع  به نسبت وسعت سرزميني در استان بوشهر مربوط به شهرستان جم است.سرزمين شهرستان جم به دليل نوع آب و خاكش بياباني نيست و اراضي آن پوشيده از انوع گياهاني است كه مرتع ناميده ميشود. در بخش هايي از اين شهرستان نيز جنگل ديده ميشود كه در ماههاي زيادي از سال مورد استقبال مردم منطقه وبيرون از منطقه قرار مي گيرد.
 
 
بهار امسال مراتع كوهستاني شهرستان جم را پوشيده از بوته ها ، گياهان و علفزارهايي كرده است كه به شدت نياز به مراقبت دارد.فصل بهار به پايان خواهد رسيد و مانند ديگر نقاط استان، پوشش كوهستاني و مراتع اين شهرستان خشك شده و در معرض آسيب قرار خواهد گرفت و خطراتي از جمله آتش سوزي در مراتع و جنگل و قطع درختان و ... اين مراتع و جنگل ها را تهديد مي كند.
 
 
متاسفانه نيروي انساني منابع طبيعي جهت پاسداري از اين حجم از مراتع نيز كافي نيست و جنگلدار تازه معرفي شده  اين شهرستان نيز به دليل ضعف هاي مديريتي نيازمند حمايت هاي درون و برون سازماني است. منابع طبيعي در سازمان خود و در مركز استان نيروهاي كارشناس و خبره اي دارد كه بايد اين جنگل دار را حمايت كنند و گرنه روحيه و سوابق كاري ايشان عليرغم اينكه از بدنه منابع طبيعي مي باشد مناسب پاسداري از اين حجم  ازمراتع در شهرستان نيست.
 
دوستداران محيط زيست و سمن هاي زيست محيطي و منابع طبيعي نيز از منظر برون سازماني بايد انگيزه بيشتر در كمك به منابع طبيعي شهرستان داشته باشند كه اين انگيزه تنها توسط برنامه ريزي هاي منابع طبيعي شهرستان بدست خواهد امد.
 
 
اخيرا مديركل منابع طبيعي استان در اقدامي قابل تحسين از يكي از همين سمن ها در شهرستان جم تقدير كرد كه انتظار مي رود اين روند با برنامه هاي مهم تر و عميق تر ادامه يابد.
 
نا گفته نماند هفته گذشته اولین آتش سوزی در مراتع شهرستان جم رخ داد که توسط مردم و اداره منابع طبیعی اطفا شد. 
 
* تاورتا
[کد خبر:AJ27887]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب