554.jpg

آینه جم؛ محمد مهدی صبوری: ترند ترین خبر این روزهای استان بوشهر و شهرستان های پارسیان، لامرد و مهر، شیوه جدید توزیع عوارض آلایندگی پارس جنوبی است. استاندار بوشهر از کاهش ۵۰ درصدی سهم استان بوشهر و به تبع آن ۱۰۰ درصدی شمال استان خبر می دهد( اگر سهم شمال استان کاهش پیدا نمی کرد قطعا هیچ واکنشی از سوی استاندار نیز شاهد نبودیم).
سهم ۳ درصدی از فروش نفت و گاز، دریافت ارزش افزوده و عوارض آلایندگی تنها شریان های قانونی ورود پول نفت به استان های نفت خیز می باشد.


اما شیوه جدید توزیع عوارض به ضرر مردم جنوب بوشهر هست یا بنفع آن ها؟ خواندن چند نکته ای که در ادامه آمده است برای پی بردن به این موضوع خالی از لطف نیست.

۱_آپارتاید استانداری بوشهر مانع از توزیع عادلانه عوارض

در شیوه فعلی سهم جنوب بوشهر(عسلویه، کنگان، جم و دیر) کمتر از ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی می باشد درحالی که بیشترین ضرر از آلاینده های پارس جنوبی متوجه جنوب بوشهر می شود و شمال استان باوجود کمترین تاثیر از آلاینده های پارس جنوبی بیش از ۵۰ درصد سهم را به خود اختصاص داده اند. برای مثال سهم جم از توزیع فعلی عوارض ۸ درصد و کنگان ۱۰ درصد می باشد درحالی که سهم دشتستان ۲۵ درصد است. این ها همه از برکات حضور استاندار دشتستانی سابق و مصوب کردن پرداخت استانی عوارض آلایندگی می باشد.

۲_ ۱۲ درصد کاملا غیرقانونی

برداشت ۱۲ درصد از عوارض آلایندگی سهم دهیاری های استان از حساب آن ها و هزینه در بخش آموزش و پرورش دیگر مصوبه غیر قانونی استانداری بوشهر در زمان زمام داری سالاری است.
اولاً برداشت از حساب دهیاری طبق قانون فقط توسط شخص دهیار و با اجازه شورای روستا مسیر می باشد و معلوم نیست سالاری طبق کدام ماده قانونی این عمل کاملا غیرقانونی ر مصوب کرد و ثانیاً این پول از حساب دهیاری های جنوب استان برداشت می شد اما در این بخش از استان هزینه نمی شد و عمدتاً به سمت شمال استان سرازیر و هزینه می شد.

۳_ عسلویه گاو شیرده شمال استان

عمده عوارض آلایندگی پارس جنوبی به جای هزینه در عسلویه و حداکثر شهرستان های اطراف به شمال استان می رود و در آن بخش از استان هزینه می شود. حتی شنیده ها حکاکی از آن است که عوارض آلایندگی نیز به شهرستان عسلویه پرداخت نمی شده و فقط ارزش افزوده به این شهرستان پرداخت می شده که به علت مبلغ بالای آن کسی متوجه این کلاه بزرگ استانداری که بر سر عسلویه می گذاشته است نمی شده. به عبارت ساده تر بگویم دودش را ما میخوریم پولش را شمال استان

۴_پارسیان، مهر و لامرد قطعا سزاوارتر از شمال استان برای دریافت عوارض آلایندگی

اگر شیوه جدید توزیع عوارض آلایندگی تصویب شود سهم عسلویه به ۳۶ درصد، جم به ۱۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، ۲۲ درصد به هرمزگان و ۲۸ درصد به فارس می رسد. با آنکه شیوه توزیع کاملا عادلانه نیست اما قطعا بهتر از چپاول حق و حقوق قانونی مردم جنوب بوشهر توسط شمال نشینان استان هست. اما باید در نظر داشت اگر قرار است از قبل پارس جنوبی به استان های همسایه نیز چیزی برسد قطعا باید جنوب بوشهر نیز در دریاعت عوارض آلایندگی پالایشگاه های مهر و پارسیان شریک شوند. قطعا آلاینده های این دو پالایشگاه بر جنوب بوشهر نیز تاثیرگذارند.


۵_کنگان و دیر حلقه مفقوده دریافت عوارض آلایندگی به شیوه جدید

با وجودآنکه بیش از ۱۶ هزار هکتار از تاسیسات پارس جنوبی در شهرستان کنگان قرار گرفته و دیر نیز در فاصله ۱۱ کیلومتری از این شهرستان قرار دارد اما سهم هر دوی آن ها صفر منظور شده است. ولی در عوض برای لامرد و مهر با فاصله بیش از ۸۰ کیلومتر از این تاسیسات گازی سهم ۲۸ درصدی درنظر گرفته شده است. میزان تاثیر شهرستان های مذکور از آلاینده ها قطعا بیشتر از مهر و لامرد است و باید در این خصوص بازنگری هایی صورت بگیرد.


پرداخت عوارض آلایندگی قطعا سهم کسانی است که زیر فلرها زندگی می کنند و ریه های خود را زیر این فلر ها از دست می دهند نه استان های دیگر و نه شمال استان فقط و فقط عسلویه، کنگان، جم و دیر. این شیوه جدید قطعا بنفع شهرستان های عسلویه و جم و به ضرر کنگان و دیر است و باید حقوق این دو شهرستان نیز رعایت شود اما قطعا شهرستان های پارسیان، لامرد و مهر سزاوارتر از شمال استان بوشهر برای دریافت این عوارض اند. برای کلبه همسایه ات چراغی آرزو کن، قطعا حوالی خانه شما هم روسن تر خواهد شد.

[کد خبر:AJ28459]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # رضایی 1398-03-06 16:03
مرسی
علمی و منطقی نوشتی مرسی نویسنده محترم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # محمدی 1398-03-06 17:53
با عرض سلام
خدمت نگارنده عرض شود که پالایشگاه گاز پارسیان از پالایشگاههای سبز کشور هست که چندین(از سال۱۳۸۷) سال هست عوارض آلایندگی پرداخت نمیکند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # محمدی 1398-03-06 17:55
ضمنا فاصله هوایی شهرستان مهر با منطقه ویژه عسلویه کمتر از۱۰کیلومتر هست،حتی فاصله زمینی بیشتر از۲۵کیلومتر نیست.
این۷۰کیلومتر از کجا آوردید!؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # خالو 1398-03-06 21:51
هر عقب افتاده ای مقاله مینویسه که نباید منتشر کنید
مزخرف نوشته این خالوی بی غیرت که حاضره گیر غریبه بیاد ولی گیر مردم استانش نیاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # حبیب 1398-03-09 00:30
با سلام
از بذل توجه و احساس مسِولیت شما به زادگاه و مناطق و شهرستان های وابسته بسیار خرسندم ولی لازم است منبع کسب اطلاعات خود را جهت شفاف سازی بیان کنید که متوجه صحت و درستی گفته ها شویم. استان بوشهر یکی است و شمال و جنوب ندارد و ای کاش در تقسیم کردن استان و ایجاد اختلاف بین مردم بوشهر بپرهیزیم .حق استان بوشهر نه اینکه نباید کاهش یابد بلکه باید بیشتر نیز گردد چرا که اکثریت جوانان این استان بیکار و ارزوی ایجاد یک زندگی مشترک دارند ولی به دلیل عدم توانایی مالی عقب نشینی کرده اند .
جمعیت کدام شهرستان بیشتر است مسلما جمعیت بیشتر واریزی بیشتر و به الطبع فعالیت عمرانی بیشتر را در پی دارد.
مردم دشتستان و مردم کنگان و دیر و جم وهمچنین دیگر شهرستانها مثل دیلم و گناوه و ...همگی تشکیل دهنده استان بوشهر هستیم ولی تا جایی که در فضای مجازی خوانده ام واریزی های شهر ها و دهیاری های عسلویه ،کنگان، دیر و جم بیشتر از تمام شهرداری ها و دهیاری دیگر می باشد و به این طریق که ارزش افزوده به تناسب جمعیت واریز گردیده ولی آلایندگی در عسلویه و کنگان وجم و دیر بر اساس الودگی محیطی بسیار بیشتر بوده است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # شوذب 1398-03-09 08:41
خیلی هم خوب نوشته دیگی که برای من نمی جوشه می خوام سر سگ توش بجوشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب