8892139108300000044.jpg

 

آینه جم ؛ زینب مختاری 

 

افزايش خريدهاي اينترنتي و معاملات در فضاي مجازي در سال‌هاي اخير، در کنار سهولت خريد و فروش، صرفه‌جويي در وقت و تنوع بالاتر براي انتخاب کالا، عوارضي را هم داشته است.

کلاهبرداري‌هاي اينترنتي، سوءاستفاده از اطلاعات کارت‌هاي بانکي و عدم رويارويي خريدار و فروشنده، سبب ايجاد ضرر و زيان‌هاي مالي براي مردم و سود فراوان براي کلاهبرداران شده است. اخيرا نوع جديدي از کلاهبرداري به‌وسيله انتقال پول از کارت‌هاي بانکي رواج يافته که در آن، مبلغي به حساب بانکي افراد واريز مي‌شود و سپس فرد کلاهبردار با يک تماس تلفني از شما تقاضا مي‌کند پولي را که در ظاهر به اشتباه براي شما واريز کرده است به شماره کارتي که به شما مي‌دهد واريز کنيد. به اين ترتيب شما وارد يک جريان کلاهبرداري حرفه‌اي شده‌ايد!

اگرچه در سال‌هاي اخير روند کلاهبرداري‌ از حساب‌هاي بانکي افراد رو به فزوني داشته اما نمي‌توان تمامي تقصير را به گردن تکنولوژي جديد انداخت. در اين ميان، گاه عدم آموزش کافي در راستاي استفاده امن‌تر از اين فناوري نيز در زيان مردم دخيل بوده است. در عين حال چندسالي‌ست بانک‌ها در کنار پليس فتا همواره هشدارهاي لازم را به مشتريان شبکه بانکي مي‌دهند اما در چنين مواردي مقصر صاحبان حساب‌هاي بانکي نيز هستند زيرا همواره تاکيد شده است که اطلاعات کارت اعم از شماره‌هاي درج‌شده روي کارت يا رمز‌هاي اول و دوم را نبايد در اختيار کسي گذاشت. اما همچنان مشاهده مي‌شود افراد بدون توجه به هشدارها، حتي تصاوير کارت‌هاي خود را در اختيار ديگران مي‌گذارند.

در مورد اخير نيز، در صورتي که شماره کارت فرد در يک فضاي عمومي منتشر شده و بتوان به او دسترسي داشت، کلاهبرداري آسان خواهد شد. چنين موردي هوشياري و احتياط بيشتري را براي جلوگيري از زيان‌هاي مالي از سوي صاحبان حساب مي‌طلبد. در سناريوي جديد کلاهبرداران، در واقع فرد کلاهبردار از شخص ديگري يک پيش‌پرداخت گرفته و قرار نيست کالايي به سوژه خود تحويل دهد. او براي اينکه دنبال نشود، شماره کارت شما را به سوژه خود داده است. سوژه وجه پيش‌پرداخت را به کارت شما واريز مي‌کند و شما به کلاهبردار برمي‌گردانيد. در برخي موارد حتي شما وجه را به يک مغازه که کلاهبردار در آن منتظر خريد طلاست واريز مي‌کنيد. بنابراين هيچ اثري از او باقي نخواهد ماند و شما و طلافروش مسئوليت جرم را خواهيد داشت.

مراقبت از اطلاعات کارت‌هاي بانکي

يک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره اين شيوه از کلاهبرداري گفت: در واقع کلاهبردار فقط مي‌خواهد بدون اينکه شناسايي شود، پول را به جيب بزند و کالاي مورد نظر را هم تحويل خريدار ندهد؛ اکنون از شما مي‌خواهد آن وجه را برايش واريز کنيد اما در يک فروشگاه ديگر مثلا در يک طلافروشي در حال خريد کالاي ديگر و منتظر واريز پول مورد نظر از طرف شماست.

در اين شرايط او شماره حساب يا شماره کارت طلافروشي را به شما مي‌دهد و در قبال مبلغي که براي فروشنده مثلا همان طلافروشي واريز مي‌کنيد، کالايي را مي‌خرد و در اين ميان، هيچ ردپايي از فرد کلاهبردار باقي نمي‌ماند. علي‌اصغر زارعي به مشترکان توصيه کرد شماره کارت يا شماره حساب خودشان را در هر آدرس و سايتي به صورت عمومي منتشر نکنند و اگر چنين اتفاقي برايشان افتاد، سعي کنند از طريق پيگيري بانکي مبلغ مورد نظر را به حساب مبداء برگردانند نه اينکه به شماره حساب يا شماره کارت فرد مدعي که به آنها مي‌دهد. او همچنين افزود: براي برگرداندن وجه، حداقل 48 ساعت صبر کنند تا اگر مشکل قضائي برايشان پيش آمد، بتوانند پاسخگو باشند.

زارعي در گفت‌وگو با ايسنا تصريح کرد: نکته مهم ديگر اين است که هنگام خريدهاي اينترنتي از سايت‌هايي که همه افراد مي‌توانند کالاي مورد نظرشان را به معرض فروش بگذارند، دريافت يا تحويل کالا را به صورت حضوري انجام بدهيد. بر اين اساس در صورتي که کالاي با نقدينگي بالا مي‌فروشيم، تمامي اطلاعات هويتي فرد را به صورت تاييدشده دريافت کنيم که شامل تماس از يک تلفن ثابت و تاييد شماره همراه فرد است.

[کد خبر:AJ30111]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب