1073328_774.jpg

 

 

 

امیرارسلان ادیب‌قدس

1 از نیمه اردیبهشت که اعلام شد وضعیت استان خوزستان از نظر ابتلای به ویروس کویید ١٩ بحرانی است، با توجه به همجواری و رفت و آمدهای زیاد و تشابه وضعیت آب‌و‌هوایی بیم آن می‌رفت که استان بوشهر نیز دچار بحران شود. بسیاری هشدار دادند که فوراً اقدامات پیشگیرانه انجام شود. اما به جای اعمال محدودیت‌های جدید، با پافشاری دولت بر سفید بودن وضعیت استان بوشهر، بازگشایی و عادی‌سازی‌ها با شتاب انجام گرفت و محدودیت‌های نیم‌بند و شیفت‌بندی ادارات نیز ملغی شد.

از جمعه گذشته با رسیدن آمار ابتلای روزانه به بیش از  ٢٠٠ مورد در روز، اعلام آمار ابتلای روزانه متوقف شد. با این وجود از میان صحبت‌های مقامات دانشگاه علوم پزشکی استان می‌توان برآوردی از آمارها و وضعیت واقعی این روزهای استان داشت.

2 دیروز ٢٧ خرداد، خواجه‌ئیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان گفت: «ﺑﺮﺭﺳﯽﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ۴۰ ﺩﺭﺻﺪ ﮐﻞ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ، ﺍﯾﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ.»

آخرین بار که آمار روزانه استان اعلام شده بود برمی‌گردد به پنج‌شنبه ٢٢ خرداد که آمار کل موارد مثبت از شروع تا آن روز، ٢ هزار و ٢٣٠ نفر اعلام شد.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد، آمار کنونی که مورد استناد دکتر خواجه‌ئیان بوده، ٣٧١۶ مورد مثبت است. یعنی حدود ١۵٠٠ نفر در این هفته شناسایی شده اند؛ به عبارتی به طور متوسط به طور متوسط روزانه ٣٧۵ مورد مثبت جدید. (با در نظر گرفتن آمار پنج‌شنبه ٢٢ خرداد به عنوان آمار نهایی هفته گذشته و بدون دسترسی به آمار جمعه ٢٣ اردیبهشت، که اعلام نشده است).

3 در ادامه دکتر خواجه‌ئیان افزوده: «ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺯﺍﺕ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮﯼ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ ﺑﯿﻦ ۷۰ ﺗﺎ ۸۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﯼ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺷﺪﻩ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.»

با توجه به اطلاعاتی که از کارکنان بخش بهداشت و درمان استان دریافت کرده‌ام، ظرفیت تست استان بوشهر در حال‌حاضر در حدود ۵٠٠ تست در روز است. عددی مابین ٧٠ تا ٨٠درصد از ۵٠٠ تست، به معنای ٣۵٠ الی ۴٠٠ مورد مثبت جدید است.

به اعتبار سخنان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، می‌توان نتیجه گرفت طی این هفته روزانه ٣٧۵ نفر به آمار استان اضافه شده است.

4 حال بیایید نگاهی بیندازیم به وضعیت استان بحران‌زده‌ی خوزستان. از نیمه اردیبهشت وضعیت خوزستان با روزانه ۵٠٠ مورد مثبت، بحرانی اعلام شد.

بررسی آمارهای روزانه دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان نشان می‌دهد اوج شیوع کرونا در خوزستان در روز ١٨ اردیبهشت با ٨٢٩ مورد مثبت بوده است. این وضعیت، به جز استان تهران، در هیچ نقطه دیگری تجربه نشده بود.

اما آنچه می‌تواند برآوردی دقیق از وضعیت به دست دهد متوسط ابتلا به نسبت جمعیت است. استان خوزستان ۴ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر جمعیت دارد. در نتیجه در اوج بحران خوزستان به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت روزانه ١٨۵ مورد مثبت ابتلای به کرونا داشته است.

5 با توجه به اینکه بوشهر یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد، در حال‌حاضر به ازای هر یک میلیون نفر، روزانه ٢۶٨ نفر در استان بوشهر به کرونا مبتلا می‌شوند. وضعیت بوشهر با در نظر گرفتن جمعیت‌اش از پیک استان خوزستان نیز به مراتب وخیم‌تر است.

سکوت و پنهان‌کاری تنها به عمیق‌تر شدن بحران منجر می‌شود. امروز وضعیت بوشهر دیگر قرمز هم نیست، بلکه باید سیاه دانست؛ از این رو، باید همین امروز تصمیمی جدی گرفت و جلوی هرگونه رفت و آمد غیرضروری و تجمع را گرفت.

با توجه به اختیاراتی که از سوی ستاد ملی کرونا به استانداران تفویض شده، مقامات استانی باید فوراً یک بازه زمانی را برای تعطیلی مراکز شلوغ و محدودیت رفت و آمد در نظر بگیرند و علاوه بر این بیماریابی نیز با سرعت بیشتری انجام شود تا در روزهای آتی و با نزدیک‌تر شدن به پیک بیماری تعداد کمتری از شهروندان جان خود را از دست بدهند.

هم استانی ها نیز باید به سهم خود از رفت و آمدهای غیرضروری، مهمانی ها و تجمع ها پرهیز کرده، رعایت نکات بهداشتی از جمله شستن مرتب دست ها و استفاده از ماسک در فضاهای عمومی فراموش نشود.

 

خلیج فارس 

[کد خبر:AJ32914]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

-1 # سلام 1399-03-28 21:19
متاسفم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # رضایی 1399-03-28 21:20
ماسک گرانه گرانه مواد ضدعفونی گرانه
بیماران رعایت نمی کنن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب