00000000000000000000000yhg5.jpg

 

آینه جم-مهدی جعفری زاده
رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفته: «تحت فشاریم که سیگار برگ و الکترونیکی تولید کنیم» اما نگفته است که از ناحیه چه افراد گروه ها و سازمان هایی تحت فشار هستند و آنها با تولید انبوه سیگار برگ و الکترونیکی چه اهداف و مقاصدی را دنبال می کنند.
مسلم است که وظیفه وزارت بهداشت حفاظت و صیانت از «سلامت مردم» است و باید با همه عواملی که «سلامت ملی» را به خطر می اندازند مبارزه کند، حال اگر در حاشیه یا متن جریانات اقتصادی، سیاسی و… کسانی پیدا می شوند که به خاطر تأمین منافعشان، شمشیر بر سلامت مردم می کشند، قطعا وزارت بهداشت باید با همه امکانات وزارتی و کشوری با آنها مقابله کند.
وزارت بهداشت در این مبارزه باید همه مردم و نخبگان و متخصصان را نیز با خود همراه کرده و هسته های مقاومت سلامت تشکیل دهد. همانطور که حامیان محیط زیست و NGO ها به صورت سازمان یافته از سرمایه های زیست محیطی و میراثی دفاع و حفاظت می کنند و خود تبدیل به رسانه هایی با صدای رسا شده اند، حامیان سلامت ملی نیز باید با تمهیدات وزارت بهداشت تشکیل شده و به صورت سازمان یافته با اهداف این وزارتخانه هم قسم و هم هدف شوند.
از طرف دیگر مسئولان ارشد کشور باید ببینند چه کسانی وزارت بهداشت را جهت تولید سیگار برگ و الکترونیکی تحت فشار گذاشته اند؟
چرا منافع فردی و گروهی آنان باید سلامت ملی را قربانی کند؟
اگر خود دولت به خاطر منافع اقتصادی حاصل از سیگار، خواهان تولید چنین سیگارهایی است باید ببیند آیا سلامت ملی اولویت دارد یا تأمین منافع اقتصادی؟
اصولا بیماری هایی که در پرتو سیگار در دراز مدت در ملت خصوصا جوانان رخنه می کند و هزینه هایی که با این بیماری ها بر کشور و خانواده ها تحمیل می شود بسیار بیشتر و مهمتر از منافع اقتصادی سیگار است. به هر حال سلامت مردم در رأس منافع ملی است و نباید با چیز دیگری معاوضه و معامله شود.
 
 
 
 
خلیج‌فارس 
[کد خبر:AJ45878]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب