000000870.jpg

آينه جم، محمد جعفري: به عقیده اکثر صاحب نظران حوزه انرژی، در عصر حاضر هنر فقط تولید حامل های انرژی و به تبع آن استحصال انرژی نیست. بلکه هنر اصلی استفاده صحیح و بهینه از انرژی و نیز صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت حامل های انرژی در کلیه مراحل از استخراج، فرآوری تا مصرف می باشد.

فلر

ایران در حال حاضر با توجه به دارا بودن رتبه برتر ذخائر انرژی در دنیا باید در زمینه صادرات نیز به تناسب، دارای توانمندی خوبی باشد. ولی متاسفانه واقعیت امر چیز دیگری را نشان می دهد. مصرف داخلی سوبسید دار از صادرات خارجی ارز آور پیشی گرفته است. دلایل بسیاری در این امر دخیل هستند که در حوصله این یادداشت و خوانندگان آن نمی گنجد، ولی می توان چند مورد از مهم ترین ها را به این شرح نام برد:

۱- تکنولوژی قدیمی و غیرکارآمد در زمینه اکتشاف و بهره برداری از منابع انرژی.

۲- فرهنگ ریشه دار مصرف گرا و غیر آینده نگر جامعه.(برعکس فرهنگ عامه کشور عاری از منبع انرژی مانند ژاپن)

۳- استفاده از وسایل با مصرف بالا و بازدهی پایین.

۴- هدر رفت حامل های انرژی در تمام مراحل از تولید تا مصرف.

در این یادداشت سعی بر این است گزینه آخر مورد بررسی و واکاوی مختصری قرار گیرد، شاید بتوان راه کارهایی عملی در این زمینه یافت..

در کشورهای پیشرفته استفاده از گاز طبیعی در مصرف خانگی و حتی صنعتی منسوخ شده است و به جای آن حامل انرژی پس از انتقال به نیروگاه و تبدیل به انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. با این تدبیر هدر رفت طول مسیر به حداقل می رسد و بهینه سازی مصرف سوخت به نحو احسن انجام می گیرد.

هر کس گذرش به عسلویه افتاده باشد اولین چیزی که در خاطرش ماندگار شده استشمام بوی شدید گاز و مشتقات آن و نیز فلرهای در حال سوختن بوده است. با این اوصاف در آن جا محیطی ایجاد شده است که بر اساس آمار از تهران دودزده نیز چندین برابر آلوده تر  و مسموم تر است. شاید در آن جا فرض بر این گرفته شود که چاره ناگزیر سوزاندن و استحصال به هر طریقی است. ولی این اتلاف در همه جای خط انتقال این حامل انرژی حس می شود. از مراکز استحصال، فرآوری و ایستگاه های تقلیل فشار گرفته تا علمک های درب منازل. این خود حجم بسیار زیادی از این نعمت خداداد را شامل می گردد که افزون بر هزینه های فرآوری، بهم ریختن آمار مصرف گاز، آلودگی زیست محیطی و خطرات ناشی از انفجار را نیز به همراه دارد. تاسف بار است که منبعی از انرژی که هزاران سال صرف تشکیل آن شده است در زمانی کوتاه و بدون هیچگونه تولید ارزش افزوده ای دود شده، به هوا رود و یا اینکه بر اثر نشتی های بسیار، باعث آلودگی محیط زیست شود.

علمک ۲

آیا رواست در کشوری که در ماه های سرد سال همیشه با مشکل افت فشار و نیز کمبود گاز در مناطق سردسیر خود دست و پنجه نرم می کند این اتلاف انرژی صورت گیرد؟

این موضوع می طلبد که علاوه بر نظارت بیشتر بر مجریان دولتی و غیردولتی درگیر در این پروژه ها با اعمال دقت، دلسوزی، نظارت و استفاده از ادوات و ابزار بهتر و بروزتر چاره جویی و مدیریت شود.

منبع: مند

 

[کد خبر:AJ9831]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب