783423.jpg

آینه جم:وقوع خشکسالی‌های پیاپی باعث شده تا سطح ایستابی دشت‌های استان بوشهر روند کاهشی مستمری را داشته باشد و این موضوع یک تهدید جدی برای استان محسوب می‌شود.

به گزارش آینه جم: استان بوشهر در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته است و میزان بارندگی‌ها و همچنین آب‌های سطحی در استان پائین است ولی این مشکلات در سال‌های اخیر حادتر شده است.

کاهش شدید بارش‌ها و وقوع خشکسالی‌های پیاپی باعث شده تا سطح ایستابی دشت‌های استان بوشهر روند کاهشی مستمری را داشته باشد و این موضوع یک تهدید جدی برای استان محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تشدید مشکلات خشکسالی در استان بوشهر شده است، برداشت از چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است که باعث شده تا سفره‌های زیرزمینی خشک شود.

رتبه دوم استان بوشهر در خشکسالی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی نزولات جوی در استان بوشهر اظهار داشت: همین کاهش بارش‌ها باعث افت بیش از ۸۰ درصدی آورد رودخانه‌های استان در سال زراعی گذشته شد.

محمد تقی منوچهری با اشاره به اینکه استان بوشهر رتبه دوم خشکسالی را در بین سایر استان‌ها دارد، اضافه کرد: افت کیفی و کمی شدید آب‌های زیرزمینی را در سال زراعی گذشته شاهد بودیم.

وی از اجرای یک تفاهم سه‌جانبه برای کاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در استان بوشهر خبر داد و افزود: کاهش ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی و ۱۳۰۰ هکتار جالیز استان، کاهش ۲۲۰۰ هکتار از سطح زیر کشت ذرت و جایگزین کردن محصول بومی کم‌آب‌بر مانند کنجد از برنامه‌های این طرح است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها برای بهبود وضعیت در استان بوشهر، استفاده از روش‌های جدید آبیاری است که این مهم با برنامه‌ریزی مناسب در دستور کار است.

مقابله با چاه‌های غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از افت سطح ایستابی در دشت‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: طی هفت ماه ابتدایی امسال دشت جم با ۱۴۶ سانتیمتر، دشت ریز با ۱۱۸ سانتیمتر و دشت پشت‌پر با ۱۰۶ سانتیمتر بیشترین میزان کاهش سطح ایستابی را داشته‌اند.

شاپور رجایی از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی خبر داد و اضافه کرد: از مهمترین محورهای اجرای این طرح جلوگیری از اضافه برداشت‌های غیرمجاز و انسداد چاه‌های غیر مجاز است.

وی از اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه خبر داد و بیان کرد: پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های غیر مجاز و مجهز کردن چاه‌ها به کنتورهای هوشمند در دستور کار است.

خطر نشست زمین در کمین دشت‌های استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر ادامه داد: برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی باعث شده تا خطر نشست زمین در کمیت دشت‌های استان بوشهر از جمله دشت‌های جم، ریز، بوشکان، تنگ ارم و دهرود باشد.

وی حذف برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز را الزام قانونی و مورد تاکید شورای عالی آب کشور و وزارت نیرو دانست و افزود: ۶۰ درصد اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی دشت‌های استان مربوط به چاه‌های غیر مجاز است.

رجایی اضافه کرد: اجرای طرح پرکردن چاه‌های غیر مجاز نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است که این طرح با رعایت اولویت‌بندی‌ها اجرا می‌شود.

لزوم همکاری کشاورزان برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز

برخی از کشاورزان برای نجات مزارع و باغات خود اقدام به حفر چاه‌هایی غیرمجاز کرده‌اند و حالا این چاه‌ها تنها راه نجات کشاورزی آنها است و حاضر به پرکردن چاه‌ها نیستند.

متهم اصلی در کاهش سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی، چاه‌های غیرمجاز هستند که علی‌رغم تاکیدات صورت گرفته حفر شده‌اند و متولیان این چاه‌ها نیز در مقابل طرح پرکردن چاه‌های غیرمجاز مقاومت می‌کنند.

کشاورزان و به ویژه مالکان چاه‌های غیرمجاز باید برای پرکردن این چاه‌ها پیش‌قدم شوند و اجازه ندهند که سفره‌های زیرزمینی به کلی خشک و نابود شود.

خشک‌شدن سفره‌های زیرزمینی اثرات زیان‌بار بسیار زیادی دارند که یکی از آنها نشست زمین است که می‌تواند خراتی جبران‌ناپذیر داشته باشد.

[کد خبر:AJ11165]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب