000000000000000000000000000000000yyyyyyyyy1941077.jpg

آینه جم: یک فوق تخصص سرطان گفت: سرطان پستان در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان شایع ترین نوع سرطان در استان بوشهر است.

به گزارش «آینه جم»؛ دکتر محمد رضا روان بُد این مطلب را در دومین همایش آشنایی با سرطان و راههای پیشگیری از آن که صبح پنج شنبه در سالن بانک صادرات بوشهر برگزار شد بیان کرد؛ همایشی که به همت خانواده مرحوم «غلامرضا صدرایی» از شهروندان قربانی سرطان برگزار گردید.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با یادآوری اینکه در اواخر دوره درمان این مرحوم با وی آشنا شده، گفت: همسر و فرزند این شهروند پس از اینکه از بهت مرگ مرحوم صدرایی خارج شدند، در اقدامی خداپسندانه، مراسم چهلم وی را به همایشی برای آموزش پیشگیری از سرطان اختصاص دادند و امسال هم دومین دوره این برنامه برگزار می شود، اقدامی که نشان می دهد برخی افراد پس از مرگ شان نیز می توانند برای جامعه خود منشا خیر و آگاهی بخشی باشند.

این پزشک با بیان اینکه سرطان به معنای از کنترل خارج شدن گروهی از سلول‌های طبیعی بدن است که اگر قبل از این مرحله شناسایی شود قابل درمان است، با طرح چهار پرسش به سخنان خود ادامه داد: سرطان های شایع در بوشهر چیست، آیا با افزایش سرطان روبرو هستیم، آیا با سونامی سرطان مواجه ایم و آیا سرطان قابل پیشگیری است؟

شایع ترین سرطان های استان

دکتر روان بُد در پاسخ به پرسش نخست اظهار داشت: الگوی شیوع سرطان در همه نقاط دنیا یکسان است، جز برخی جزایر و مناطق خاص. از این رو همانند کشور، در بوشهر نیز سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان بیشترین فراوانی را دارد.

فوق تخصص خون و آنکولوژی ادامه داد: سرطان های خون و دستگاه گوارش (روده و معده) در رتبه سوم و چهارم فراوانی در استان می باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: اگرچه رتبه چهارم سرطان ها در کشور و بوشهر مربوط به سرطان ریه است، ولی کشنده ترین نوع آن می باشد، طوری که پس از شناسایی و اقدامات درمانی، افراد کمتر از سه سال زنده می ماند.

به گفته وی رتبه پنجم سرطان ها نیز مربوط به مثانه است که 90 درصد مبتلایان آن سابقه استعمال قلیان و دخانیات دارند، چرا که در مسیر خروج مواد سمی دخانیات، بخشی از ان در جداره مثانه باقی مانده و به تدریج تاول های بزرگی را شکل می دهند.

شیوع سرطان در نقاط مختلف استان یکسان است

این پزشک معتقد است که شیوع سرطان در شهرهای استان تفاوت خاصی با همدیگر نداشته و اینطور نیست که مثلا در جنوب استان یا شمال آن سرطان خاصی شایع باشد.

وی با بیان اینکه بررسی های بنده شامل یک دهه اخیر می باشد، ادامه داد: نمی خواهم چیز خاصی را رد یا تایید کنم، بلکه آمار و اطلاعات نشان نمی دهد که شیوع سرطان در استان نامتقارن می باشد، البته این مبحث نیازمند تحلیل بیشتری است.

وضعیت درمان بیماران سرطانی در استان چگونه است؟

دکتر روان بد با بیان اینکه میزان بهبودی بیماران سرطان در استان اندکی بالاتر از میانگین کشوری می باشد، ادامه داد: مثلا اگر در کشور 50 درصد بیماران سرطانی درمان می شوند، این رقم در استان ما 52 درصد است. هرچند این تفاوت بسیار ناچیز می باشد، ولی نشان می دهد از متوسط کشوری عقب تر نیستیم و تلاش های همکاران سختکوش و با دانش ما در استان و همکاری هایی که طی سالیان گذشته در بیمارستان نیروی هوایی و شهدای خلیج فارس انجام شده، باعث شده در این شرایط باشیم.

وی در درمان سرطان، زمان را بسیار مهم دانست و افزود: این بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان بوده و در مرحله دوم با شیمی درمانی و پرتودرمانی احتمال بهبودی وجود دارد و در مرحله سوم که همراه با گسترش بیماری به سایر اعضای بدن است که درمان از ریشه کنی به درمان تسکینی تغییر پیدا می‌کند.

این فوق تخصص یکی از اشکالات جدی در روند درمان بیماران سرطانی را عدم مراجعه برای درمان می داند و می گوید: این ذهنیت شایع است که می گویند چون فلانی سرطان گرفته، صرف وقت و هزینه برای درمان وی بی نتیجه است، در حالی که با اقدامات درمانی می توان به طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها اضافه کرد.

وی درباره وضعیت امکانات درمان سرطان در استان هم اظهار داشت: متخصصانی در بوشهر هستند که در دانش پزشکی سرآمد می باشند ولی چون خودم از همین خطه هستم، باید بگویم اعتماد کافی به این پزشکان ایجاد نشده است، در حالی که باید موفقیت هایی حاصل شده در درمان بیماران اطلاع رسانی شده تا این اعتماد و اطلاع بیشتر شود.

وی افزود: البنه برخی امکانات نظیر جراحی سرطان یا پرتو درمانی در استان نداریم و باید بیماران را برای این امور به شیراز سوق دهیم و اقدامات بعدی را در بوشهر روی آنها دنبال کنیم. البته با توجه به وضعیت اعتباری دولت، نمی دانم تا کی می توانیم به ایجاد امکاناتی مثل پرتو درمانی امیدوار باشیم، ولی در این خصوص نیاز است سرمایه گذاری بخش خصوصی جذب شود.

نبود غربالگری سرطان در استان

وی یکی از ایرادات جدی در حوزه سرطان استان را نبود غربالگری دانست و گفت: معنای غربالگری موثر این نیست که در مراجعه بیمار، سرطان در وی تشخیص داده شود، بلکه باید به سمتی برویم که مردان بالای 45 سال آزمایش سرطان پروستات، زنان بالای 40 سال آزمایش سرطان سینه و جمعیت بالای 40 سال آزمایش سرطان ریه دهند تا غربالگری مناسبی از بیماران داشته باشیم و اقدامات درمانی به موقع شروع شود.

به گفته وی، هم اکنون تنها برای سرطان دهانه رحم غربالگری موثر در استان انجام می شود و زنان در سنین مشخصی آزمایش پاپ اسمیر می دهند که امید می رود برنامه ریزی های دانشگاه علوم پزشکی برای غربالگری سایر سرطان ها نیز به نتیجه برسد.

سونامی سرطان نداریم، ولی این بیماری رو به افزایش است

دکتر محمدرضا روان بد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیماری سرطان رو به افزایش است، تصریح کرد: دلیل این افزایش هم رشد عوامل خطرساز این بیماری است. مثلا قبلا مصرف دخانیات تنها در افراد کهنسال دیده می شد، ولی الان در نوار ساحلی شهر خودمان جوانان زیادی را می بینیم که قلیان به دست هستند، یا قبلا تحرک مردم بیشتر بود، مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی و غذاها کمتر استفاده می شد و اپیدمی چاقی نداشتیم، ولی دست کم در دو فاکتور مهم بیماری ها از جمله سرطان مثل عدم تحرک کلافی و مصرف دخانیات، جزو استان های اول کشور هستیم.

وی با بیان اینکه به سونامی سرطان نرسیده ایم ادامه داد: البته سرطان با شیب ملایمی رو به افزایش است که اگر با همین روند ادامه یابد، طی یک دهه آینده مصیبت زیادی بر خانواده ها و کشور وارد می کند.

در برابر غول سرطان چه باید کرد؟

وی در بخش پایانی سخنانش درباره اینکه راههای پیشگیری از روند افزایشی سرطان چیست؟ اظهار داشت: اول اینکه باید بدانیم برخلاف برخی بیماری ها نظیر مرگ و میر مالاریا یا اسهال کودکان که با سم پاشی یا برخی اقدامات پزشکی می توان یک سال بعد هیچ کشته ای نداشت، اقدامات پیشگیرانه برای سرطان با تاخیر پاسخ می دهد و باید یکی، دو دهه نتایج آن را دید، ولی به هرحال در کشور ما باید از جایی استارت این مهم زده شود.

دکتر روان بد با اشاره به اینکه برخی کشورهای اسکاندیناوی با اقداماتی که دو دهه پیش انجام داده اند، اکنون در برخی سرطان ها کاهش دارند، گفت: ما هم باید از جایی این حرکت اجتماعی را شروع کنیم. واقعیت این است که وزارت بهداشت در خوشبینانه ترین حالت تنها می تواند  20 درصد سلامت مردم نقش ایفا کند و 80 درصد دیگر به سبک زندگی شهروندان، عوامل محیطی، نظارت بر مواد شیمایی و وجود دستگاهی که توان برخورد با عوامل خطرساز این بیماری را داشته باشد نیازمندیم.

7 راه پیشگری از سرطان

در ادامه این همایش، دکتر ابراهیم عصفوری، فوق تخصص تغذیه نیز گفت: سالانه به طور میانگین 60 هزار ایرانی در دام انواع سرطان می افتند که متاسفانه روند آغاز بیماری در آنها از مدتها قبل بوده است، از این رو با برخی اقدامات ساده، باید به سمت پیشگیری حرکت کرد.

وی با بیان اینکه برخلاف نطر برخی تحقیقات دهه 90 میلادی که سرطان را بدشانسی می دانستند، امروزه همه می دانند این بیماری ساخته نوع زندگی ماست، ادامه داد: 5 نکته ساده برای پیشگیری مقابل سرطان شامل عدم مصرف دخانیات و قلیان، الکل، داشتن تحرک کافی، غذای سالم (عمدتا غلات، حبوبات و گیاهان و کاهش مصرف گوشت های فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس)، مراقبت از اشعه آفتاب (با کلاه، عینک مناسب، کرم، لباس آستین بلند) است.

گفتنی است در ادامه این نشست شماری دیگر از پزشکان نیز به مباحثی نظیر نقش ورزش و تغذیه در بیماران سرطانی پرداختند و در پایان به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.

این نشست با حضور پزشکان، دانشجویان پزشکی، شماری از شهروندان و فعالان رسانه ای برگزار شد.

تنها 20 درصد بهداشت برعهده وزارت بهداشت است

همچنین در ابتدای این نشست، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در سطح جهان، 20 درصد سلامت جامعه در اختیار پزشکان است، از این رو امید است سازمان های مردم نهاد و نهادهای عمومی تلاش کنند و با همراهی بخش های دولتی در زمینه عامل هایی که سلامتی را در معرض خطر قرار داده آگاه سازی و برنامه ریزی مناسب انجام دهند.

حیدر عزیزنژاد همچنین خبر داد: در استان بوشهر علاوه بر اجرای طرح تحول در نظام سلامت، اجرای دو طرح قلب سالم و سلامت دهان و دندان بطور ویژه پیگیری می شود.

به گفته وی، در طرح نخست، همه افراد بالای 30 سال استان با مراجعه به مراکز درمانی تعیین شده در شهرستان ها که در بوشهر مرکز هفت تیر می باشد، از نظر قلب، عروق و دیابت به طور رایگان آزمایش می دهند و در صورتی که روی مرز سلامتی باشند، مشاوره های لازم در اختیارشان قرار می گیرد و در صورت ابتلا به یکی از این بیماری ها، به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.

وی ادامه داد: طرح بهداشت دهان و دندان نیز با اولویت دانش آموزان زیر 14 سال به زودی آغاز می شود که شامل آموزش و درمان می باشد.

 

 

 

 

 

منیع:خلیج فارس

[کد خبر:AJ11454]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب