1984012.jpg

آينه جم - استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه های مختلف برای سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی است که از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در این حوزه می‌توان به حوزه انرژی و گردشگری اشاره کرد.

به گزارش آينه جم؛ بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌هایی که دارد، تاکنون به خوبی توسعه نیافته است و این توسعه‌ نیافتگی فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری برای توسعه این استان است. اما در قدم اول باید این ظرفیت‌ها و جذابیت‌های آن برای سرمایه‌گذاران شناسایی شود و سپس در زمینه معرفی این ظرفیت‌ها اقدامات لازم انجام شود.

ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مهمی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه اتمی، کشاورزی، پرورش آبزیان، صید و صیادی، تجارت و بازرگانی و گمرک و . . . . در استان بوشهر وجود دارد که در کنار این ظرفیت‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوبی وجود دارد.

گردشگری فرصت مغفول‌مانده سرمایه‌گذاری استان بوشهر

استان بوشهر دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است؛ داشتن این میزان سواحل در سطح ایران بی‌نظیر است؛ سواحلی ماسه‌ای و بسیار زیبا که دارای جذابیت‌های بسیار زیادی برای گردشگری هستند ولی هنوز زیرساخت‌های گردشگری در این سواحل شکل نگرفته است.

استان بوشهر هر چند در برخی از فصول سال هوای گرم و شرجی دارد ولی حدود هشت ماه از سال دارای آب و هوایی مناسب برای گردشگری است و می‌تواند جاذب مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

ایجاد و راه‌اندازی بازی‌های دریایی می‌تواند جذابیت بالایی هم برای گردشگران و هم برای سرمایه‌گذاران این بخش داشته باشد؛ برخورداری از سواحل بسیار زیبا و طولانی محل مناسبی برای ساخت بزرگترین پارک‌های آبی و دریایی و همچنین ورزش‌های آبی باشد.

البته استان بوشهر در زمینه گردشگری طبیعی و گردشگری صنعتی نیز دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است. پارس جنوبی به‌عنوان قطب انرژی ایران می‌تواند محل مناسبی برای توسعه گردشگری صنعتی باشد و کوه نمک جاشک و خلیج نایبند و مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی دریایی این استان نیز محل مناسبی برای توسعه گردشگری طبیعی است.

اقامت‌گاه و هتل و رستوران به عنوان یکی از کمبودهای گردشگری در استان بوشهر محسوب می‌شود که این کمبودها می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد؛ حمایت‌های مناسبی نیز از سرمایه‌گذاران این بخش صورت می‌گیرد.

ظرفیت‌های متعدد گردشگری استان بوشهر و ایجاد نشدن زیرساخت‌های مناسب در این بخش می‌تواند زمینه را برای توسعه بخش گردشگری استان و با سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم سازد.

استاندار بوشهر به خبرنگار مهر گفت: توسعه بخش گردشگری استان بوشهر را به صورت ویژه در دستور کار داریم و در این راستا حمایت‌های ویژه‌ای را از سرمایه‌گذارن بخش خصوصی خواهیم داشت.

مصطفی سالاری اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های اقامتی و ساخت هتل‌های مناسب یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان بوشهر است و توسعه بازی‌ها و ورزش‌های دریایی نیز از دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان بوشهر است.

توسعه صنایع میانی و تبدیلی نفت و گاز در استان بوشهر

استان بوشهر با توجه به برخورداری از صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ تولید بیش از ۶۰ درصد گاز کشور و صادرات ۹۵ درصد از نفت کشور بخشی از ظرفیت‌های این بخش است.

پارس جنوبی نقش بسیار مهمی در تولید گاز کشور دارد و علاه بر گاز محصولات متنوع دیگری در این منطقه تولید می‌شود که این محصولات خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع میانی و پائین‌دستی است.

توسعه صنایع میانی ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی است؛ وجود زمین مناسب و شرایط و تسهیلات مطلوب، دسترسی مناسب به خوراک مورد نیاز این صنایع و برخورداری از معافیت‌های مختلف بخشی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری صنایع میانی در پارس جنوبی است.

استان بوشهر با توجه به برخورداری از صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ تولید بیش از ۶۰ درصد گاز کشور و صادرات ۹۵ درصد از نفت کشور بخشی از ظرفیت‌های این بخش استالبته فرصت‌های مناسب دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود دارد که هم‌اکنون به عنوان نیاز احساس می‌شوند و جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند.

از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به ساخت و راه‌اندازی هتل‌های سه‌ستاره و چهار ستاره در پارس جنوبی، رستوران، سالن‌های همایش، ساخت شهرک‌های مسکونی جدید، توسعه فرودگاهی و مجتمع‌های مسکونی اشاره کرد.

تامین قطعات مورد نیاز صنایع موجود در پارس جنوبی، سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی، تامین خدمات و نگهداری و بهره‌برداری از صنایع نیز از دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی است.

منطقه ویژه پارس شمالی یکی از برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت است که ساخت این صنایع دارای ظرفیت بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از توسعه صنایع میانی نفت و گاز در منطقه ویژه پارس خبر داد و گفت: یک‌هزار هکتار اراضی برای توسعه صنایع میانی و پائین‌دستی در منطقه ویژه پارس مهیا است.

مهدی یوسفی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ای بر اجرای برنامه‌های اقتصادی دارند و سعی ما در منطقه آن است که در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش خام فروشی و افزایش ارزش افزوده حرکت کنیم و با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تلاش می‌کنیم که زنجیره تولید در منطقه ویژه پارس تکمیل شود.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت نفت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و تکمیل زنجیره تولید و توسعه صنایع میانی از جمله برنامه‌های مهم در این زمینه است که در شرایط پسا تحریم این امر با جدیت بیشتری دنبال می شود.

بخش کشاورزی استان بوشهر آماده حضور سرمایه‌گذاران

استان بوشهر در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد؛ رتبه اول استان بوشهر در تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل و همچنین تولید ۱۵ درصد از خرمای کشور بخشی از این ظرفیت‌ها است. استان بوشهر در تولید مرکبات و غلات و دانه‌های روغنی نیز دارای ظرفیت بالایی است.

در کنار این ظرفیت‌ها، کشاورزان استان بوشهر همواره برای فروش محصولات خود با مشکلاتی رورو هستند که این مشکل مربوط به عدم توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان بوشهر است.

در حالی به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی کشور شناخته می‌شود که حتی یک کارخانه تولید رب گوجه‌فرنگی در استان وجود ندارداستان بوشهر در حالی به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی کشور شناخته می‌شود که حتی یک کارخانه تولید رب گوجه‌فرنگی در استان وجود ندارد. با وجود حجم بالای تولید خرما در استان بوشهر، بخش عمده خرمای استان برای بسته‌بندی و فرآوری به خارج از استان می‌رود.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان بوشهر می‌تواند جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد ولی مسئولان استان نیز باید شرایط مناسب را برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش فراهم کنند.

استان بوشهر بیش از ۷۰ درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند و در عرصه صید و صیادی نیز ظرفیت بالایی دارد و ایجاد زنجیره‌های تولید شامل تامین خوراک آبزیان، بسته‌بندی، فرآوری و صادرات می‌تواند به‌عنوان یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: حمایت لازم و مناسبی را از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در عرصه کشاورزی استان بوشهر خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های بخش خصوصی را در این بخش تسهیل کنیم.

محمد تقی منوچهری با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و تولیدکنندگان بازوی توانای رشد و توسعه بخش کشاورزی هستند، اضافه کرد: حمایت توام با نظارت بر بخش‌های خصوصی باعث تسریع در رساندن بخش کشاورزی به جایگاه واقعی آن خواهد شد.

جذابیت‌های ساخت آبشیرین‌کن برای سرمایه‌گذاران

استان بوشهر در بخش گرم و خشک کشور قرار گرفته است و کمبود زیرساخت‌های تامین آب در استان بوشهر باعث شده است تا بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی مردم استان بوشهر از طریق‌های استان‌های هم‌جوار تامین شود.

تامین آب از دریا و شیرین‌سازی آب دریا یکی از برنامه‌های مهم برای جبران کمبود آب در استان‌های جنوبی از جمله استان بوشهر است که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت این آب‌شیرین‌کن با توجه به خرید تضمینی اب آن، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در شرائط بحرانی کم‌آبی قرار دارد اظهار داشت: این استان دارای وضعیت نامساعدی در حوزه تامین آب است و بیش از ۹۳ درصد آب مشترکان استان بوشهر از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

سیدمحمدحسن باستی، شیرین سازی آب دریا را یکی از منابع پایدار در حوزه تامین آب دانست و تصریح کرد: اکنون دو طرح آب شیرین کن در بوشهر و کنگان هر کدام به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در روز با مشارکت بخش خصوصی درحال اجرا است که ضرورت دارد در ساخت این دو منبع تولید آب تسریع شود.

وی با اشاره به تدوین سه طرح آب شیرین‌کن دیگر در استان بوشهر افزود: ۳ طرح شیرین سازی آب دریا در شهرهای عسلویه، نوار ساحلی تنگستان و سیراف تدوین شده که اجرای این سه طرح ۳۵ هزار مترمکعب آب به ظرفیت منابع آبی استان بوشهر در روز می‌افزاید.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه مراحل خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد تصریح کرد: دولت هر متر مکعب آب از سرمایه‌گذاران و مجریان طرح آب شیرین‌کن را ۵ هزار تومان خریداری می‌کند و با پرداخت ۱۵ برابر یارانه به قیمت هر مترمکعب ۳۵۰ تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش توریسم

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بوشهر تعدادی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان بوشهر را در بخش‌های مختلف معرفی کرده است.

از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش توریسم می‌توان به احداث آسمانخراش سمبلیک (به عنوان هتل، مکان برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی و ارائه خدمات نمایشگاهی، تجاری و ... در پارس جنوبی)، احداث هتل پنج ستاره و سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری ساحل دلوار اشاره کرد.

سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری تپه چگاسه، سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری جزیره میرمهنا، سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری ساحل لیان و سرمایه گذاری در زمینه تفریحات آبی و کشتی تفریحی از دیگر ظرفیت‌های تعریف شده برای بخش توریسم استسرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری تپه چگاسه، سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری جزیره میرمهنا، سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری ساحل لیان و سرمایه گذاری در زمینه تفریحات آبی و کشتی تفریحی از دیگر ظرفیت‌های تعریف شده برای بخش توریسم است.

فرصت‌های سرمایه گذاری صنایع غذایی

فرصت‌های سرمایه گذاری صنایع غذایی نیز شامل تولید ترشی ماهی، تولید الکل از خرما، تولید انواع نوشیدنی‌ها(  انواع شربت) از آلوئه ورا، تولید روغن از هسته خرما، تولید سس خرما، تولید شیره از خرما، تولید کنسرو غذاهای دریایی و پودر ماهی غیرخوراکی و تولید ماءالشعیر و عصاره مالت است.

از دیگر ظرفیت‌های بخش صنایع غذایی می‌توان به تولید نان حجیم، روغن کشی از دانه‌های روغنی کلزا، تولید انواع ژل و کمپوت آلوئه‌ورا، تولید انواع ژل و کمپوت آلوئه ورا، تولید فراورده‌های گوشتی از آبزیان، تولید فرآورده‌‌های گوجه فرنگی، تولید محصولات فراوری شده خرما و فرآوری ماهی و میگو اشاره کرد.

فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت و معدن

از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت و معدن می‌توان به شرکت پتروشیمی، تولید انیدرید مالئیک، تولید پلاستوفوم، ساخت تجهیزات صنایع نفت (کارخانه بازسازی قطعات توربین)، تولید بویه های صیادی، تولید پروپیلن از پروپان، تولید خانه‌های پیش ساخته، تولید سازه های فولادی، تولید طناب‌های پلاستیکی، تولید عایق‌های رطوبتی، تولید لوله‌های پی‌وی‌سی اشاره کرد.

تولید متانول، تولید ماشین آلات حفاری و معدنی، تولید کلر و سایر مشتقات آن،تولید پلیمرهای استات وینیل - رزین پلی وینیل استات، تولید پلی استایرن مقاوم، تولید پلی استایرن مقاوم، تولید انواع بنزین، تولید پروپیلن،كارخانه ۱۰۰ هزار تنی لاستیک، تولید اسید فسفریک، تولید کود از زباله(کمپوست)، تولید پرلیت، تولید نئوپان و MDF از شاخ و برگ درخت خرما نیز از دیگر ظرفیت‌های این بخش است.

از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت و معدن می‌توان به ساخت و تولید عایق‌های گرم و سرد پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و كارخانجات صنعتی، تولید اسید فسفریک، تولید فیلترهای روغن و هوا، تولید قطعات شناورهای دریایی و ارائه خدمات فنی، تولید گاز کربنیک اشاره کرد.

تولید کامپاندهای پلاستیکی و لاستیکی، تولید درب و پانل فوم PVC، احداث سازه های فلزی، مخازن فلزی و سازه جرثقیل سقفی و تولید نفتا و هیدرو کربورهای سبک و سنگین ا دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش است.

فرصت‌های سرمایه گذاری خدمات

از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری خدمات نیز می‌توان به احداث پایگاه به‌کارگیری علوم و فنون دریایی، کارخانه بازسازی قطعات توربین و تجهیزات صنایع نفت و کارگاه تعمیرات پمپ و ولو اشاره کرد.

فرصت‌های سرمایه گذاری کشاورزی و شیلات

فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و شیلات استان بوشهر تعریف شده است که می‌توان به کشت و تولید گوجه فرنگی و تولید نشاء گوجه فرنگی، تولید شیر و گوشت گاو، احداث مجتمع گاو شیری ۵۰ راسی، مزرعه پرورش میگو، تولید گوشت مرغ، تولید تخم مرغ، پرورش ماهی در قفس، تولید جوجه یک‌روزه و تولید صیفی‌جات گلخانه‌ای اشاره کرد.

راه‌اندازی اداره کل جذب سرمایه

استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در استان بوشهر و رغبت سرمایه‌گذاران برای حضوردر این استان اظهار داشت: طبق شاخص‌های سرمایه‌گذاری استان بوشهر یکی از جذاب‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری است.

مصطفی سالاری از راه‌اندازی اداره کل جذب سرمایه خبر داد و عنوان کرد: طی هفته‌های آینده برای جذب سرمایه‌گذار و تسهیل در روند دریافت مجوز اداره کل جذب سرمایه راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان بوشهر، افزود: مزیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان بوشهر دربخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنایع پایین دستی کشاورزی شناسایی و تدوین شده است.

سالاری با بیان اینکه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان بوشهر با دیگر نقاط کشور متفاوت است، اضافه کرد: ظرفیت‌های متعدد، استان بوشهر را در حوزه سرمایه‌گذاری از دیگر استانها متمایز کرده و این فرصت را برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی فراهم کرده است.

فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری در استان بوشهر وجود دارد که در بالا تنها به بخشی از این ظرفیت‌ها اشاره شد.

[کد خبر:AJ12556]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب