000000148266_164.jpg

آینه جم : در استان بوشهر هر 10 ساعت دو طلاق ثبت می شود، موضوعی که برای یک جامعه که هنوز بنیان های سنتی آن زنده هستند، آمار تکان دهنده ای است و هیچ گونه بی تفاوتی را بر نمی‌تابد.

به گزارش «آینه جم »؛ اگر شنیدن اینکه نرخ طلاق افزایش و ازدواج کاهش می‌یابد چندان متعجب مان نکند، به طور قطع دانستن اینکه بیش از 16 درصد از طلاق‌های استان بوشهر مربوط به سال اول زندگی هستند، نگران کننده خواهد بود؛ به ویژه اگر بدانیم حدود یک چهارم آنها در زمانی رخ می دهد که هنوز زوجین زیر یک سقف نرفته اند و دوران عقد را می گذرانند.

موضوعی که البته ریشه در بسیاری از عوامل دارد، اما اقدام مشخصی خصوصا در حوزه فرهنگی و مشاوره برای سد کردن این سیل طلاق در استان بوشهر دیده نمی شود.

گزارشی که اخیرا ثبت و احوال استان منتشر کرده، نشان می دهد آمار طلاق در سال 94 برابر با سال قبل تر (93) بوده و جمعا روی رقم 1907 طلاق ثابت مانده است.

آماری که اگر آن را جزیی تر کنیم، نشان می دهد به طور میانگین هر ده ساعت 2 فقره و هر شبانه روز 5 فقره طلاق در استان ثبت می شود.

طلاق در شهرستان های استان به فراوانی در سال 94

شهر  تعداد
دشتستان 732
بوشهر 627
کنگان 264
دشتی 164
جم 114
دیر 5
دیلم 1
گناوه/ تنگستان/ عسلویه/ 0
کل 1907

توضیح: به دلیل نبود دفترخانه طلاق، آمار آن در تنگستان، گناوه و عسلویه صفر اعلام شده است.

اوج طلاق های استان در سال اول زندگی

نکته قابل تامل آنجاست که بیشترین فراوانی طلاق های استان مربوط به اولین سال زندگی زوجین بوده که 309 مورد را شامل می شود، چیزی معادل 16.2 درصد.

اگرچه در گزارش ثبت و احوال مشخص نشده که چه میزان از طلاق های سال اول ازدواج مربوط به دوران عقد و قبل از حضور زوجین زیر یک سقف است، اما یک کارشناس این حوزه به «خلیج فارس» می گوید که حدود یک چهارم طلاق های سال اولی مربوط به همین دوران است که اصطلاحا "بائن" نامیده می شود؛ آماری که در نوع خود قابل توجه است و خسارت های روحی وارده به طرفین خصوصا خانم ها در آن قابل انکار نیست.

همچنین زوجینی که یک تا دو سال از زندگی شان می گذرد، رتبه بعدی طلاق های استان را به خود اختصاص داده اند، با 234 مورد (معادل 12 درصد).

علاوه بر آن، بیشترین میانگین سنی مردان استان در زمان طلاق 34 سال و زنان 29 سال اعلام شده است.

طلاق هاي استان برحسب طول مدت ازدواج در سال 1394

طول مدت ازدواج  تعداد
کمتر از یکسال 309
1-2 سال 234
2-3 سال 162
3-4 سال 135
4-10 سال 230
10-15 سال 242
15 سال و بیشتر 242
جمع 1907

کاهش 5 درصدی ازدواج در استان

هرچند طلاق های ثبت شده استان طی سال گذشته با سال قبل تر از آن برابری می کند، اما میزان ازدواج 5 درصد کاهش یافته است.

براساس همین گزارش، طی سال گذشته 8.290 واقعه ازدواج در استان ثبت شده که به طور میانگین هر ساعت یک مورد می شود.

87 درصد ازدواج ها در مناطق شهری استان بوده، ضمن اینکه در این خصوص میانگین سن مردان بوشهری 28 سال و زنان 23 سال می باشد.

مقایسه این دو موضوع هم نشان می دهد در استان بوشهر به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق ثبت شده است.

البته آمار ثبت و احوال تنها طلاق های ثبت شده در دفترخانه های رسمی استان را مورد توجه قرار می دهد، ولی جدای آن نباید از طلاق های عاطفی در خانواده ها غافل شد که روز به روز بر دامنه اش افزوده و سقف زوجین را به خوابگاه مبدل نموده است، پدیده ای که زیر پوست شهر است و در آمارهای مسئولان دیده نمی شود، اما تاثیرات مخربش را بر رفتار زوجین و شرایط فرزندان خانواده خواهد گذاشت.

انتخاب نادرست به طلاق زودرس منجر می‌شود

رئیس انجمن مددکاری ایران در بررسی دلایل افزایش طلاق در سال های اول زندگی در چند ساله اخیر معتقد است: کاهش سال های زندگی مشترک به یک سال، پیام مشخصی که دارد این است که انتخاب همسر به درستی انجام می‌شود. معیارهایی که افراد با آن دست به انتخاب همسر می‌زنند معیارهای درستی نیستند.

سید حسن موسوی چلک مسئولیت پذیری جوانان در مقابل انتخاب شان و ضعف اخلاق اجتماعی جامعه را در این اتفاق دخیل می داند و می‌گوید: از تبعات ضعف اخلاقی در جامعه می‌تواند بی‌تفاوتی به اهداف زندگی مشترک باشد. افزایش آزادی عمل افراد و نداشتن مسئولیت زمانی که همسری ندارند، باعث می‌شود تمایل آنها به طلاق و بازگشت به دوران مجردی بیشتر شود.

موسوی چلک کاهش نقش اعضای خانواده در مدیریت زندگی افراد را، از دیگر عوامل افزایش طلاق در سال های اول زندگی می‌داند و تصریح می‌کند: در گذشته اطرافیان و به ویژه والدین به رفتارهای افراد نظارت داشتند و این مساله باعث می‌شد که اگر اختلافی هم بروز پیدا می‌کرد، با راهنمایی به موقع اطرافیان حل و فصل می‌شد، اما در حال حاضر تغییرات در سبک زندگی و ساختار خانواده باعث شده‌اند این نظارت و حمایت وجود نداشته باشد.

منبع: خلیج فارس

[کد خبر:AJ15028]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب