000000000007695310001727643.jpg

به گزارش آينه جم، كالاي ته لنجي يا ملواني نوعي واردات كالا همراه ملوانان است كه از ساليان گذشته در بنادر جنوبي كشور بخصوص استان بوشهر رواج داشته است.

محدوديت ورود كالاي همراه ملوان از ابتداي سال جاري درپي نامه رئيس گمرك ايران در روزهاي پاياني سال گذشته به رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور دربنادرجنوبي كشور بويژه استان بوشهر اجرايي شده است. پس از ابلاغ این نامه به مسئولان ذی ربط در دولت تدبیر و امید اوضاع استان برای چند روزی متشنج شد.

پس از ابلاغ اين مقررات تمام شناورهاي باري كه از سفر به كشورهاي عربي حوزه جنوبي خليج فارس بويژه بندر دبي در امارات عربي متحده بازگشته بودند در آبراه دريايي اين بندر لنگر انداخته اند و از تخليه بار خود در اسكله گمرك خودداري مي كنند.

در پی اعمال محدوديت ورود كالاي همراه ملوان موسوم به 'ته لنجي '، بازاریان شهرهای گناوه و دیر در اعتراض به این قانون کره کره های مغازه های خود را پایین کشیدند و  بازار این دو شهر به حالت تعطیلی درآمد.

این موضوع همچنین تا جایی پیش رفت که صدای جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم را در صحن علنی مجلس بلند کرد. پس از آن بود که مسئولان ارشد استان به فکر فرو رفتند و در اظهار نظرهایی وعده حل مشکلات بازاریان و لنجداران را دادند. در یکی از این نشست ها جمعی از بازاریان و هیئت امنای بازار در دفتر امام جمعه گناوه با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی دیگر از مسئولان به گفتگو نشستند.

حجت الاسلام رکنی حسینی امام جمعه گناوه در این نشست گفت: مردم بدانند از ابتدا مسئولین شما از جمله استاندار ، فرماندار، حجت الاسلام خدری منتخب مردم و دیگر مسئولین پیگیر حل مسئله بوده اند و در حال حاضر نیز در کنار شما و برای شما تلاش می کنند؛ مسئله درحال حل شدن است و بزودی اعلام خواهد شد.

پاکنژاد فرماندار گناوه نیز در این جلسه گفت: با اطمینان خاطر می گویم تمامی مسئولان استان با شما متفق القول هستند، استاندار به طور مکرر با حضور درمرکز کشور و مذاکرات طولانی مدت با هیئت دولت و مسئولان گمرکات کل کشور همه مسئولان کشوری را درباره حق شما توجیه نموده است و هم اکنون نیز با دست پر و بدون ذره ای اجحاف درحق شما و آنچه به سود مردم عزیز ما بوده است خبرهای خوبی دارند.

بر اساس این گزارش حال که چند روزی از این ماجرا می گذرد پایگاه خبری تحلیلی «گام نیوز» به سراغ معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر رفت و آخرین وضعیت این مساله را پیگیر شد.

به دنبال اجرای قانون هستیم/ افرادی سودجو پشت پرده ماجرای ته لنجی هستند

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر در گفت وگو با «گام نیوز» درباره آخرین پیگیری ها برای حل مسأله ته لنجی گفت: در بحث موضوع ته لنجی به دنبال اجرای قانون هستیم به طوریکه این قانون مشکلی در معیشت ملوانان، لنجداران و بازاریان ایجاد نکند.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه در موضوع پیش آمده عده ای فرصت طلب و سودجو به دنبال اهدافی در این مساله هستند، اظهار داشت: یکی از اهداف ما در این مساله ته لنجی این است که هیچ امکانی را به سودجویان ندهیم.

وی افزود: تاکنون ملوانان بیمه نبوده اند و وضعیت اشتغال آنها اشتغال درستی نبوده است، لنج دار هم اگر وسیله ته لنجی خود را می آورده است پته ای برای عبور آن نداشت. همچنین نظارتی بر کالاهایی که وارد می شد چه از نظر بهداشت و چه استاندارد نبود، اما اکنون  با این شرایط هم نظارت ها انجام می شود و هم ملوان به حق و حقوق خود می رسد و کالای لنج دار پته می شود که این باعث می شود لنج دار بتواند کالای خود را به هر جای استان که بخواهد حمل کند که این سبب رونق بازار خواهد شد.

کالای ملوانی لنج های تخلیه شد

حقیقی به کارهایی که در خصوص حل مشکلات لنج داران صورت گرفته اشاره کرد و گفت: لنجدارانی که قبل از صدور ابلاغیه رئیس گمرک کشور مجوز ورود کالا را نداشتند، هفته گذشته بار خود را خالی کردند؛ یک سری لنج هایی هم پس از ابلاغیه از رئیس گمرک کشور بود که آنها از روز چهارشنبه هفته گذشته دستور داده شد که کالاهای آنان ترخیص شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر همچنین از نهایی شدن دستور العملی بلند مدت برای تسهیل در تردد لجنداران خبر داد و تصریح کرد: به زودی جزئیات این دستورالعمل را تشریح خواهیم کرد.

قول حقیقی به لنجداران و بازاریان

وی گفت: قول می دهم برای لنجدار، ملوان و بازار هیچ مشکلی پیش نیاد چراکه می خواهیم برای ملوان اشتغال ایجاد کنیم و بازار رونق بگیرد و لنج دار بدون دغدغه کالای خود را وارد کند، این هدف ما است.

منبع: گام نيوز 

[کد خبر:AJ15514]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب