0000000007838.jpg

آينه جم: از بعدظهر یکشنبه پیام هایی در فضای مجازی استان بوشهر مبنی بر عملی شدن طرح انتزاع برخی روستاهای بوشهر و هرمزگان منتشر شد تا استان فارس به دریا متصل شود.

به گزارش «آينه جم »؛ این پیام به نقل از «منصور حقیقت پور» عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر شده و منبع آن خبرگزاری "نسیم" عنوان گردیده بود.

هرچند افراد مطلع به فضای رسانه ای، با مراجعه به منبع خبری ذکر شده متوجه شدند که چنین مطلبی در خبرگزاری "نسیم" منتشر نشده، اما انتشار وسیع این پیام در فضای مجازی خصوصا گروههای واتس آپی استان، باعث نگرانی و پیگیری شهروندان درباره صحت و سقم این موضوع شد.

البته نزدیکی زمانی این پیام با اظهارنظر هفته پیش معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس که "اتصال فارس به دریا را قطعی دانست"، بر حجم گمانه زنی ها درباره صحت پیام امروز افزود.

حقیقت پور در گفتگو با «خلیج فارس»:

هیچ مصوبه ای درباره اتصال فارس به دریا نداشته ایم

بهترین فرد برای پیگیری این موضوع، حقیقت پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بود که پیام های امروز به تقل از وی منتشر شد.

نماینده اردبیل در مجلس نهم شامگاه یکشنبه در گفتگوی تلفنی با خبرنگار «خلیج فارس» گفت: عصر نیز یکی از مسئولان هرمزگان متن پیامی که از زبان من درباره مصوبه کمیسیون امنیت ملی برای اتصال فارس به دریاست روی گوشی ام ارسال کرد که باید بگویم جعل خبر صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تصویب تقسیمات کشوری یا دستور اجرای آن ارتباطی به کمیسیون های مجلس ندارد و کمیسیون امنیت ملی هم مصوبه ای در این خصوص نداشته و به دلیل پایان عمر این مجلس، دستور کار و جلسه ای هم ندارد.

http://media.icana.ir/Image/2016/04/201604107955890444_Orig.jpg

حقیقت پور افزود: طبق اطلاع بنده، تغییر در تقسیمات کشوری برای اتصال فارس به دریا مربوط به دولت قبل است و دولت جدید هم به دلیل آماده نبودن شرایط، وقتی روی کار آمدن، درباره آن دست نگه داشت، ولی از وضعیت بعدی این موضوع اطلاعی ندارم.

وی در پایان گفتگویش با «خلیج فارس» تاکید کرد: این کمیسیون هیچ مصوبه ای در خصوص تقسیمات کشوری در جنوب نداشته و بنده نیز مصاحبه ای در این خصوص با خبرگزاری ها طی سال جدید نداشته ام و یادم نمی آید قبلا هم چنین صحبتی کرده باشم. باید بگویم جعل خبر صورت گرفته است.

ابلاغیه ای درباره اجرای تغییر در تقسیمات کشوری پارسیان نداشته ایم

در همین حال فرماندار پارسیان استان هرمزگان نیز به پیام واتس آپی درباره اجرایی شدن طرح انتزاع برخی روستاهای شهرستان به فارس واکنش نشان داد.

محمد رادمهر در گفتگویی که عصر یکشنبه با یکی از سایت های محلی پارسیان داشته، افزود: طبق پیگیری صورت گرفته از استانداری و وزارت کشور، ابلاغیه ای درباره اجرای تقسیمات کشوری در این شهرستان نداشته ایم و مطالب منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارد.

ضرورت حفظ حساسیت استان های جنوبی و تذکر به مسئولان فارس

با وجود تکذیب های صورت گرفته، باید یادآور شد تمایل مسئولان استان فارس برای اتصال به خلیج فارس سابقه بیش از دو دهه دارد که هر بار با واکنش منفی و مقاومت آگاهانه افکار عمومی در بوشهر همراه شده که معتقد بوده اند تلاش ها در این خصوص، به انتزاع منطقه گازی عسلویه از استان بوشهر منجر می شود.

با این حال، در هفته های پایانی فعالیت دولت احمدی نژاد، مصوبه ای در خصوص الحاق چند روستای شهرستان پارسیان به لامرد فارس جهت دستیابی آن استان به دریا ابلاغ شد که موجی از اعتراضات مردمی را در بندرعباس و پارسیان در پی داشت.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، این مصوبه به حالت تعلیق درآمد، ولی هر از گاهی با اظهارنظرهای مسئولان استان فارس، رنگ و روی نگرانی بر رخساره اهالی بوشهر و هرمزگان پدیدار می شود.

یکبار در سال 92 ، «حسین هاشمی تختی» که سابقه معاونت سیاسی استانداری بوشهر در دولت قبل را دارد و منتخب بندرعباسی ها در مجلس دهم است، پس از ترک استانداری هرمزگان، طی مصاحبه ای گفته بود: «استان فارس چند دهه برای رسیدن به دریا در تکاپو است، اما وقتی مقاومت استان بوشهری ها را دیدند، به سراغ هرمزگان آمدند و چون آن حساسیت در مسئولان وقت ما دیده نشد یا از جزییات آن اطلاع نداشتند، با مشکل کمتری مواجه شد.»

سال 93 نیز جعفر قادری، نماینده لامردی الاصل شیراز در مجلس طی مصاحبه ای تصریح کرد: اتصال فارس به دریا از طریق بوشهر ممکن نبود و نیست، زیرا تمام هستی بوشهر در عسلویه خلاصه می‌شود و در این استان حساسیت بالایی در این خصوص وحود دارد، از این رو یک متر از آن را هم نمی‌توان گرفت. بنابراین باید از استان هرمزگان به دریا وصل شد و تنها شهری که با هرمزگان مرز مشترک دارد، همین لامرد است؛ از این رو طرح مذکور ارتباطی به لامردی بودن من ندارد.

در سخنان بالامهمترین کلیدواژه استاندار سابق هرمزگان و نماینده شیراز، "مقاومت و حساسیت" بوشهری هاست.

به هر روی هرچند پیام های امروز درباره اجرایی شدن الحاق برخی روستاهای بوشهر و هرمزگان به فارس تایید نشده، ولی استمرار هوشیاری و حساسیت افکار عمومی این دو استان ضروریست.

ضمن اینکه این توقع و انتظار جدی وجود دارد که دلسوزان کشور در دستگاههای امنیتی و نظارتی به مسئولان استان همسایه تذکر دهند که مراقب اظهارنظرهای حساسیت برانگیزشان پیرامون دو استان همسایه باشند تا امنیت ملی، آرامش جنوب و ذهنیت ساکنان این دو استان با سخنان گاه و بیگاه آنها خدشه دار نشود.

متن خبری که امروز در فضای مجازی استان های بوشهر و هرمزگان منتشر شده، در ادامه می خوانید:

فوري.     فوري

الحاق فارس به دریا از امروز اجرایی شد. چهار روستای غرب هرمزگان شامل فارسی. تنبو. سهمو شمالی و سهمو جنوبی به شهرستان لامرد متصل شدند و لامرد به عنوان شهرستانی ساحلی شناخته شد. در طرح الحاق، لامردی های مقیم تهران نقش بسزایی داشتند. علوی وزیر اطلاعات، موسوی نماینده سابق لامرد، قادری نماینده لامردی الاصل شیراز، موسوی لاری و دکتر شکیب عضو شورای شهر تهران که اصالتا لامردی است

منصور حقیقت‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار «نسیم» گفت: کمیته‌ای از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی وضعیت پیوستن برخی از شهرهای استان بوشهر به استان فارس، به این منطقه سفر می کنند.

وی در ادامه افزود: کمیته، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در استان فارس در نظر دارند از لحاظ اجتماعی، سیاسی و امنیتی موضوعات را بررسی خواهند کرد.

حقیقت پور در ادامه بیان کرد: شورای عالی امنیت پذیرفته است که استان فارس تا مرز خلیج فارس کشیده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: کمیته کمیسیون امنیت ملی وسیاست به سرپرستی حقیقت پور اواخر روزهای هفته جاری به استان فارس سفر می کنند.

وی افزود: برخی از شهرها و روستاهای استان بوشهر با تصویب شورای عالی امنیت به شهرستان لامرد استان فارس ملحق خواهند شد.

 

منبع: خليج فارس

[کد خبر:AJ15572]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب