2082253.jpg

آینه جم: مردم شهر دوراهک به مناسبت میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) اقدام به پخت حجیم‌ترین غذای نذری در استان بوشهر می‌کنند و حدود ۱۰ هزار نفر از این غذا میل می‌کنند.

پخت حجیم‌ترین غذای نذری در دراهک

به گزارش آینه جم - هادی دوراهکی: به مناسبت میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج)، ستاد شعبانیه شهر دوراهک با جمع آوری نذورات مردم سال‌هاست اقدام به پخت حجیم ترین غذای نذری در استان بوشهر می‌کنند و همه مردم شهر دوراهک و روستاهای اطراف و مهمانانی که از شهرهای اطراف در این مراسم حضور دارند، غذایی که برای بیش از ۱۰ هزار نفر، متبرک به نام مبارک‌ترین مولود است را میل می‌کنند.

در شهر دوراهک دیر زمانی است که با وجود صدها جوان دوست‌دار و پیرو ولایت و با عنایتی که پیامبر و ائمه اطهار دارند مناسبت‌ها با شکوه هر چه تماتر بر پا می‌شوند.

اوج این دلدادگی در روزهای ۱۴و ۱۵ شعبان است که مراسم متنوعی برگزار می‌شود و یکی از این جلوه‌های سیمین، سنتی است که بیش از ۴۰ سال است بر اساس یک نیت خالص و پاک آغاز و تا کنون نیز ادامه دارد.

پخت حجیم‌ترین غذای نذری در دراهک

آن طور که پیشکسوتان ولایت‌مدار می‌گویند اوایل این غذای نذری با توجه به جمعیت آن، با پخت ماهی آغاز شده است و مردم دلباخته دیگر اجازه ندادند وقفه‌ای در این کار بیافتد.

امروز همه جمعیت شهر دوراهک و حومه بر این خوان گسترده مهمان می‌شوند و نیروهای زیادی شبانه روز ضمن هماهنگی و برنامه ریزی در این میدان گام می‌نهند و ستاد شعبانیه شهر دوراهک نیز ستادها و کمیته‌هایی دارد که وظایف هر کدام مشخص است و همه سعی خود را بر این می گذارند که شرمنده مولای خویش نگردند.

غروب روز ۱۴ شعبان که تمام امکاناتی که از روزهای قبل مهیا شده است کنار هم گذاشته می شود، آستین‌ها را بالا می‌زنند و شروع به آماده سازی و پخت غذا می‌کنند که از این لحظه دیگر قلم توان بازتاب این صحنه‌ها را ندارد.

پخت غذای نذری که از غروب روز ۱۴ آغاز شده تا نزدیکی‌های صبح روز ۱۵ شعبان ادامه دارد و خورشید برای تبریک به عالم ظاهر می‌شود و شعاع خود را به این مکان می‌رساند و به جای پای عاشقان بوسه می‌زند و عرق‌هایی که در کف این فضا ریخته شده، فقط شایسته خورشید است که بخارشان کرده و از زمین جدایشان کند.

پخت حجیم‌ترین غذای نذری در دراهک

امام جمعه دیر در گفتگو با خبرنگار آینه جم با تقدیر از تلاش‌های مردم دوراهک برای برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان و برپایی پخت غذای نذری، گفت: میلاد امام زمان(عج) فرصتی مغتنم در راستای ترویج فرهنگ مهدویت است.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی با بیان اینکه جشن‌های نیمه شعبان باید با محوریت ترویج فرهنگ مهدویت برگزار شود، افزود: این روز باید یک فرصت مغتنم در راستای ترویج فرهنگ معنویت باشد.

وی، مشارکت مردم در برگزاری جشن‌های ویژه میلاد امام زمان(عج) را از عنایات الهی عنوان کرد و گفت: آنچه موجب امیدبخشی در جامعه می‌شود، فرهنگ انتظار است که باید در تقویت آن تلاش شود.

امام جمعه دیر، فراهم نمودن بستر ازدواج آسان را از سنت های حسنه و مورد تاکید دین برشمرد و اظهار داشت: ازدواج آسان موجب کاهش فساد و ناهنجاری در جامعه، مبارزه با منکرات، نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه می‌شود.

پخت حجیم‌ترین غذای نذری در دراهک

رئیس شورای اسلامی و دبیر ستاد شعبانیه شهر دوراهک در گفتگو با خبرنگار آینه جم با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: مراسم پخت حجیم ترین غذای نذری در استان بوشهر، همزمان با نیمه شعبان در دوراهک برگزار می‌شود.

حسن دوراهکی از برگزاری جشن‌ها و آیین‌های باشکوه ویژه نیمه شعبان در دوراهک خبر داد و افزود: جشن بزرگ نیمه شعبان همراه با ازدواج چند زوج جوان دوراهکی در شب میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) به همت ستاد شعبانیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این مراسم در نیمه شعبان، اشاعه فرهنگ مهدویت در جامعه است، اظهار داشت: ترويج فرهنگ ازدواج‌های آسان و کم هزينه از مهمترين اهدافی است که امسال برای اولین بار در جشن بزرگ شعبان در دوراهک اجرا خواهد شد و تلاش برای ترویج ازدواج های ساده و کم هزینه باید رسالت فرهنگی مردم و مسئولان باشد.

پخت حجیم‌ترین غذای نذری در دراهک

دوراهکی گفت: باید تلاش کنیم جوانان را در مسیر حرکت به سوی زندگی کم هزینه اما با نشاط هدایت کنیم .

رئیس شورای اسلامی شهر دوراهک  با بیان اینکه پخت غذای نذری در روز نیمه شعبان یکی از سنت‌های دیرینه و حسنه‌ای است که سالها‌است در دوراهک انجام می شود، گفت: یکی از مراسم خاصی که بیش از ۴۰ سال است با یک نیت خالص و پاک در شهر دوراهک آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد پخت غذای نذری نیمه شعبان است.

دبیر ستاد شعبانیه شهر دوراهک ضمن تجلیل از صدا و سیمای مرکز بوشهر، گفت:با توجه به همکاری صدا و سیمای مرکز بوشهر در سال‌های گذشته برای برگزاری مراسم نیمه شعبان در شهر دوراهک، امسال صدا و سیمای مرکز بوشهر در حال ساخت یک برنامه مستند از مراسم، جشن‌ها و همچنین پخت حجیم ترین غذای نذری در استان بوشهر در ایام شعبانیه در دوراهک است.

پخت حجیم‌ترین غذای نذری در دراهک

رئیس شورای اسلامی شهر دوراهک با بیان اینکه در این روز غذای بیش از ۱۰ هزار دلداده آن یگانه گستر با کمک و نذورات همه مردم پخت می‌شود، اظهار داشت: در روز ۱۴ شعبان تمام امکاناتی که از روزهای قبل آماده شده کنار هم گذاشته می شود و با همت کمیته های مختلف که وظایف هر کدام نیز از قبل مشخص شده، پخت غذای نذری آغاز می‌شود.

دوراهکی با بیان اینکه کار پخت غذای نذری نیمه شعبان تا نزدیکی‌های صبح و با همکاری بیش از ۵۰۰ نیروی عاشق از زن و مرد، ادامه دارد، گفت: کار بسته بندی غذا از ساعت ۱۰ صبح روز ۱۵ آغاز می‌شود و تا اذان ظهر ادامه دارد و سپس غذاها توسط خودروهایی که از قبل مشخص شده‌اند به مساجد و حسینیه‌های هر محله فرستاده می‌شود .

به گزارش خبرنگار آینه جم شهر دوراهک هر سال یک‌هفته مانده به نیمه شعبان با آذین‌بندی کوی و برزن آماده برگزاری شکوهمند این روز بزرگ شیعیان است.

[کد خبر:AJ15711]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب