12.jpg

آینه جم ، دقایقی مانده به نیمه شب شنبه (٢٦ تیرماه) عملیات نصب سکوی ٢ هزار و ٧٥٠ تنی ١٩A پارس جنوبی با ثبت رکورد ٢ ساعت با موفقیت انجام شد.

به گزارش آینه جم به نقل از پایگاه اطاع رسانی منطقه ویژه پارس،عملیات نصب سکوی ١٩A پارس جنوبی که از ساعت ٢١ و ٢٠ دقیقه دیشب (شنبه، ٢٦ تیرماه) آغاز شده بود با ثبت رکورد ٢ ساعت در ساعت ٢٣ و ٢٠ دقیقه با موفقیت انجام شد، پیش بینی می شود عملیات تکمیلی نصب سه شنبه این هفته به پایان برسد.
براساس پیش بینی های اولیه انتظار می رفت که در طول سه ساعت سکوی ١٩A در موقعیت خود نصب شود که متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و نفت وگاز پارس موفق شدند با ثبت رکورد ٢ ساعت، عملیات نصب این سکوی ٢ هزار و ٧٥٠ تنی را با موفقیت انجام دهند.
برداشت گاز از فاز ١٩ پارس جنوبی که معادل ٢ فاز استاندارد پارس جنوبی بوده به دلیل قرار گرفتن در بلوک مرزی این میدان مشترک اهمیت بالایی دارد؛ با بهره برداری از این فاز، ٢ میلیارد فوت مکعب معادل ٥٦ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک گازی اضافه می شود.
بارگیری سکوی ١٩A پارس جنوبی با ظرفیت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب، ٢٩ خردادماه امسال آغاز شد و عملیات مهاربندی آن سوم تیرماه پایان یافت، حمل این سکو نیز به همراه سکوی فاز ٢١ به صورت همزمان با شناور ابوذر ١١٠ انجام شد. چهارشنبه هفته گذشته (٢٣ تیرماه) این شناور از عسلویه به سمت موقعیت فازهای ١٩A و ٢١ حرکت کرد تا با مساعد شدن شرایط جوی در موقعیت خود نصب شود.
شناور اوشنیک ٥٠٠٠ که در مالکیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی قرار دارد، با قرار گرفتن در کنار شناور ابوذر ١١٠، عملیات نصب سکوی ١٩A پارس جنوبی را با موفقیت انجام داد.
با انجام عملیات مقدماتی نصب سکوی ١٩A، عملیات بریدن و جدا کردن مهاربندی سکو از روی شناور ابوذر ١١٠ انجام شده و پس از آن شناور اوشنیک ٥٠٠٠ که جرثقیلی با وزن پنج هزار تن است، سازه را از روی شناور حامل برمی دارد و روی جکت قرار می دهد.
سکوی ١٩A پارس جنوبی که نخستین سکو از فازهای در دست اجرای شرکت تاسیسات دریایی است، یکی از کامل ترین سازه ها با ٩٨ درصد پیشرفت است که به دریا منتقل شده و هم اکنون عملیات تکمیلی نصب آن در حال انجام است.
براساس این گزارش، از جمله فعالیتهای عملیات تکمیلی نصب می توان به جوشکاریهای اصلی (سکو به جکت)، بریدن قطعات اضافی، نصب پل اصلی و جوشکاری آن، رنگ آمیزی قطعات باقیمانده، باز کردن داربستها و انجام عملیات مساحی Post Survey اشاره کرد.
متخصصان شرکت تاسیسات دریایی معتقدند عملیات حمل ٢ سازه عظیم (سکوهای ١٩A و ٢١)  در یک نوبت حمل دریایی برای انجام عملیات نصب حساسیتی بسزا  داشته و نیازمند هماهنگیهای قابل توجه و پذیرش ریسکهای زیادی است که با پذیرش ریسک از سوی پیمانکار، این عملیات با موفقیت پایان یافته است.
با اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی، روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه ١.٠٥ تن گاز مایع ال پی جی و روزانه ٤٠٠ تن گوگرد تولید خواهد شد.
میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

 

[کد خبر:AJ17010]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب