آینه جم؛ شهرستان جم همواره به عنوان یکی از قطب‌های کشاوری استان بوشهر مطرح بوده است و هر چند در گذشته در این شهرستان منابع آبی فراوانی برای کشاورزی وجود داشت ولی در سال‌های اخیر منابع آبی این شهرستان به شدت کاهش یافته است و خطر نابودی بیخ گوش کشاورزی شهرستان جم قرار گرفته است.

IMG22424807.jpg

به گزارش آینه جم؛ طبق شواهد و پژوهش‌های به عمل آمده، شهرستان جم همواره در طول تاریخ از آب شیرین زیاد و بسیار گوارایی برخوردار بوده است و حتی برخی از مورخان معتقدند علاوه بر تامین محصولات کشاورزی بندر تاریخی سیراف از جم، آب نوشیدنی آنجا نیز در ماه های خشک و بدون بارش از جم تامین می‌شده است.

آثار زیاد سازه‌های آبی مختلف در شهرستان جم از جمله 360 رشته قنات که برخی مانند قنات پدری یا قنات جمال آباد با 500 میله چاه به عنوان طولانی ترین قنات شهرستان، قنات تشان و ...، آب انبار، برکه های فراوان، وجود بیش از 30 سد بزرگ با قدمتی دیرینه از جمله سدهای دایو و گیرکلات، سد کوری و سد هرمی اناری، آثار بیش از 50 آسیاب آبی مانند آسیاب های تنگ حنا، خانیچه و بنگو همه و همه آب زیاد، آبادانی و رونق کشاورزی در درازای تاریخ شهرستان جم حکایت دارد.

کشاورزی شهرستان جم تحت تاثیر پیشرفت‌های صنعتی قرار گرفته است

با صنعتی شدن جوامع شاهد پیشرفت هایی در بسیار از علوم بوده ایم که کشاورزی نیز تحت تاثیر این روند پیشرفت قرار گرفته است و شاهد تولید محصول به صورت انبوه با استفاده از ادواتی پیشرفته، حفرچاه های عمیق و سهولت دسترسی به آب های زیرزمینی، استفاده از کودها و سموم شیمیایی و ... بوده ایم.

این پیشرفت ها باعث بهبود تولید بالا، بهبود امنیت غذایی و سودآوری بیشتر شده است اما با همه این وجود این روند توسعه خود باعث عدم تعادل در طبیعت شد و انسان را به تامل در پیشرفتی که از آن مغرور شده بود واداشت، این تامل موجب شکل گیری تعریفی به نام "کشاورزی پایدار" شد که پاسخ است به کاهش در کیفیت منبع طبیعی پایه که وابسته به کشاورزی مدرن است.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه این مفهوم را تعریف کنیم می توانیم بگوییم کشاورزی با درک وسیع نسبت به محیط زیست، توجه به واقعیت های اکولوژیک یک منطقه و روابط متقابل آنها به طوری که در طول سالیان به طبیعت کمترین آسیب رسانده و با شیوه‌ای که کشاورزی می‌کنیم، خود تجدید کننده و مدیریت کننده منابع آب، خاک و ... باشیم.

شهرستان جم از لحاظ تغذیه رطوبتی وابسته و مدیون خلیج فارس است. شهرستان جم با داشتن کوه‌های بلند و شیب های مناسب همراه با خاک مساعد و مستعد دارای پوشش گیاهی مناسب و منحصر به فردی نسبت به دیگر شهرستان های جنوب ایران از لحاظ تنوع و تعداد گونه ها و زیبایی است.

این کوه‌ها و پوشش‌های گیاهی بخصوص در مناطق جنوبی و غربی بهترین پتانسیل ها برای سرمایه گذاری در صنعت توریسیم ایجاد کرده است. به خاطر عدم اطلاع رسانی و عدم سرمایه گذاری مناسب هنوز جایگاه واقعی خود در جذب گردشگر دست نیافته است.

واقع شدن بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه در شهرستان جم

واقع شدن بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه در شهرستان جم، قرار گرفتن بزرگراه عسلویه - شیراز در شهرستان جم، مجاورت با پارس جنوبی و پارس شمالی و داشتن منابع زیرزمینی به ویژه گاز باعث شده روند توسعه شهرستان جم، شتابان باشد که این فرصت‌های توسعه، قطعا تاثیرات زیادی در اقلیم و کشاورزی منطقه دارد.

به نظر می رسد باید با برنامه ریزی‌های مناسب روند توسعه در همه ابعاد مورد توجه قرار بگیرد، البته احداث چند شهرک مسکونی برای کارکنان پارس جنوبی و وزارت نفت در جم به دلیل آب و هوای مناسب تاثیراتی بر آب و خاک منطقه گذاشته که باید مدنظر برنامه ریزان قرار بگیرد.

برداشت بی‌رویه می‌تواند در کیفیت آب برای آیندگان اثرات منفی داشته باشد و می توانیم این پیشگویی کنیم حتی در آینده نزدیک با خالی شدن سفره های آب زیر زمینی منطقه جم، باید فاتحه کشاورزی منطقه خوانده شود.

 

کشاورزی شهرستان جم

[کد خبر:AJ5439]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب