به گزارش آینه جم، دین مبین اسلام در جاهای مختلف سفارش به رعایت حقوق همسایه و شهروندان کرده است.

34455.JPG

گستره سایه پرچم اسلام به نحوی است که همه مردم در زیر ان احساس امنیت و آسایش می کنند؛ در واقع حقوقی که اسلام برای شهروند یک کشور در نظر گرفته است، چیزی جدا از مسئله حقوق بشر نیست.

یکی از موارد آزار، اذیت و سلب آسایشی که بعضا از جانب مردم مطرح می شود، صدای بسیار بلند بلندگوها است که از طرق مختلف بدون اینکه عمدی در آن باشد انجام می شود.

حسینیه ها، مساجد، تکایا، منازل مسکونی، عروسی‌ها و جشن‌ها، عزاداری‌ها و سوگواری‌ها، قرآن خوانی برای میت، صدای بلند ضبط خودروها و غیره از جمله این موارد است.

این صحیح است که پخش صدای قرآن و روضه و مداحی و سخنرانی های مذهبی (اهل تسنن و تشیع) در فضای عمومی به نوعی تبلیغ برای دین و مذاهب اسلام محسوب می شود ولی اندازه و تبعات صدای بسیار بلند آن بعضا شاید نتایج دلخواه را به همراه نداشته باشد و حتی موجب نارضایتی هایی شود.

بلندگو

حقوق یک شهروند با در نظر گرفتن شرایط تمام افراد یک جامعه اعم از مریض قلبی، افراد مسن و نوزاد، زمان استراحت، افراد شاغل که یک شیفت کار می کنند و یک شیفت استراحتشان است، اجازه سلب آسایش را نمی دهد. افراد غیر مسلمان نیز مشمول حقوق شهروندی می شوند.

به این نکته باید صداهای گوش خراش ارگ و موسیقی در جشن‌ها و عروسی‌ها را نیز اضافه کرد که متاسفانه بعضا تا ساعات ابتدایی بامداد نیز با صدای بسیار بلند، موجب آزار و اذیت همسایگان و شهروندان چندین محله آن طرف تر از محل جشن می شوند.

به هر حال سلب آسایش به هر طریقی جایز نیست و تمام فقها نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

صوت دلنشین قرآن می تواند یک تبلیغ بسیار خوب برای دین اسلام باشد، همانطور که در صدر اسلام پیامبر گرامی ما، افرادی را با عنوان مبلغ به نقاط مختلف می فرستاد تا ضمن قرائت قرآن، مردم را به دین مبین اسلام دعوت کند.

هم اکنون نیز تبلیغ وظیفه‌ای همگانی است و هر مسلمانی وظیفه دارد که به اندازه توان خود، اسلام را با کردار و گفتار خود معرفی کند.

بعضا مطرح می شود که چنانچه هیچ سر و صدایی از قرآن و سخنرانی های مذهبی و … نباشد، ممکن است به مرور این مسائل به فراموشی سپرده شود؛ باید در پاسخ این افراد گفت که قرآن و اسلام طی صدها سال قبل که خبر از بلندگو و این جور تجهیزات نبود، فراموش نشده است و نخواهد شد؛ هر چند این موضوع نباید باعث غفلت ما از تبلیغات مدرن از طریق سی دی، کارتون، انیمیشن، فیلم و کتاب قصه و داستان به اشکال جدید و گیرا شود و لذا امروزه ابزار برتر در تبلیغات، ماهواره و تلویزیون و نرم افزارهای مذکور است.

اینکه مثلا صدای بلندگوها را به قدری بلند کنیم که فردی که در منزلش نشسته نیز از آن استفاده کند، اندکی غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا به‌جای این کار می شود صدای ضبط شده را به وی داد تا راحت در منزلش از آن استفاده کند نه اینکه همسایه‌ها را به‌خاطر صدای بلندگو مورد آزار قرار داد.

بلندگو ۲

کم نیستند افرادی که شیفت کاریشان شب است و باید روز را به استراحت بپردازند و بالعکس؛ این افراد با صدای بلند بلندگوها به صورت قرآن، روضه، سخنرانی‌های متداول در ماه محرم، صفر، رمضان از اهل تسنن و تشیع و صدای بلند موسیقی و ارگ در جشن‌ها و عروسی‌ها در ماه‌های دیگر، مورد آزار قرار می‌گیرند و آسایش و استراحتشان تا حدودی سلب می‌شود.

مرحوم آیت الله بهجت در این باره چنین نوشت: «بلند کردن صدای بلندگوهای مساجد و روضه‌خوانی‌ها اگر به اندازه‌ای باشد که هرکس بخواهد بخوابد، بتواند بخوابد، اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، یعنی اگر بلند کردن صدای بلندگو به اندازه‌ای که هر کس بخواهد بخوابد نتواند بخوابد، خلاف سیره متشرعه است؛ زیرا ممکن است در اطراف مسجد یا تکیه، فردی مبتلا به مرض قلبی باشد و یا شخصی غیر مریض در اطراف باشد که بخواهد فردای آن روز سر کار برود و نتواند بخوابد، آیا مزاحمت او که می‌خواهد روزی عائله خود را تامین کند، اشکال ندارد؟»

untitled

رعایت حال همسایگان در برگزاری مجالس ضروری است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره در برگزاری مراسمات مختلف دینی و مذهبی مورد تاکید است، مراعات حال مردم و به ویژه همسایگان است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی با بیان اینکه در پخش اذان نیز باید رعایت حال همسایگان شود، اضافه کرد: ما در این زمینه توصیه‌های کلی را همواره داریم و در صورتی که موردی نیاز باشد تذکرات لازم نیز به هیئت‌ها و مساجد داده می‌شود.

وی گفت: بزرگان دین نیز همواره تاکید دارند که در حین برگزاری مراسمات مذهبی و دینی و همچنین پخش اذان باید رعایت حال همسایگان مجالس و مساجد صورت بگیرد و نیازی نیست که بلندگوهایی نصب شود که تا کیلومترها برد صوتی داشته باشد.

نتیجه:

سازمان‌های فرهنگی وارد عمل شوند

تاکید می کنیم که صدای بلند، مربوط به موسیقی و عروسی‌ها نیز می‌شود؛ ضمن اینکه صدای دلنشین قرآن نیز به صورت متعادل و اندازه می تواند بسیار تاثیرگذار تر باشد.

به هر حال نقش سازمان‌های فرهنگی و مذهبی و به عبارتی شورای فرهنگ عمومی در این خصوص نقش پایه و اساس کار است که با دعوت از هیئت امنای اماکن مذکور و تذکر و راهنمایی آنان، می توانند ترتیب اثر دهند.

گزارش: مصطفی صفایی- مهر

[کد خبر:AJ5565]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب