000545.jpg

آينه جم؛ فرماندار جم از کاهش 50 درصدی کشت فضای باز جالیزی شهرستان جم طی یک سال اخیر خبر داد.

به گزارش آينه جم،، فتح‌الله نوروزی صبح امروز در نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب و کشاورزی شهرستان جم با اشاره به وضعیت بحرانی آب، از کاهش 50 درصدی کشت فضای باز جالیزی در طی یک سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته میزان کشت فضای باز جالیزی در شهرستان حدود 600 هکتار بود که این رقم در سال جاری به حدود 300 هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: این کاهش سطح زیر کشت در راستای کاهش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی انجام شده است.

نوروزی با بیان اینکه کشت‌های فضای باز جالیزی مانند هندوانه، گوجه و خیار مصرف آب بسیار بالایی دارند یادآور شد: آب شهرستان جم در وضعیت قرار دارد و هرگز نمی‌تواند میزبان کشت‌های فضای باز باشد.

وی اضافه کرد: ادامه این وضعیت در شهرستان جم، باغات این شهرستان به عنوان سرمایه‌های کهن مردم را نیز به صورت کامل از بین خواهد برد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جم به کاهش 30 سانتی‌متری سطح ایستابی آب در شهرستان جم در تیرماه اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده میانگین کاهش سطح ایستابی 7 ماهه اول سال 94 به 25 سانتی‌متر رسیده است که با اقدامات جدی‌تر می‌توان به رقم‌های کمتری نیز رسید.

وی با بیان اینکه قرار نیست منافع شهرستان، قربانی منافع فردی شود خواستار برخورد جدی و قاطع دستگاه‌های مسئول با دارندگان چاه‌های غیرمجاز شد.

نوروزی اضافه کرد: از هم‌اکنون برای تامین آب شرب مردم در فصل تابستان نگرانی جدی داریم و لازم است چاه‌های غیرمجاز بدون هیچ‌گونه تبعیض پلمب شود.

فرماندار جم به دغدغه مردم در ارتباط با استفاده از برخی سموم خطرناک در کشت‌های فضای باز اشاره کرد و افزود: ممنوعیت سم اتفون به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده است و متولیان امر با جدیت با وارد‌کنندگان و استفاده‌کنندگان برخورد می‌کنند.

 











[کد خبر:AJ10070]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+5 # جوهری جمی 1394-09-01 09:59
جناب فرماندار عزیز آنچه که منابع آب جم را نابود کرد کشاورزی نبود،چاه های غیر مجاز هم نبود،کشت جالیزی هم نبود هرچند که همه این موارد می توانند به عنوان بخشی از مشکل مطرح باشند. روزگار آب جم و کلا محیط زیست منطقه زمانی سیاه شد و به خاک سیاه نشست که شرکت نفت بدون هیچگونه ضابطه و ملاحظه زیست محیطی و علمی و فنی و مانند یک سردار پیروز که کشوری یا منطقه ای را فتح کرده باشد با احداث چاه های عمیق و مصرف کاملا بی رویه به جان این منابع افتاد. باغات زیادی در خطوط لوله و خطوط انتقال برق و فرودگاه و غیره نابود کرد و از آن بدتر و. مهمتر با پوشاندن و پرکردن قنوات که در مسیر های مختلف بود آخرین میخهارا بر تابوت منابع آب وارد نمود. نمیدانم قانونی وجود داشت یا نه که جلو این شرکت را بگیرد اما یقین دارم مجری قانون وجود نداشت و یا اگر داشت چنان شیفته سکونت در شهرکها و مزایای آن شده بود که اصلا وقت فکر کردن به این مسائل هم نداشت و ایضا اگر مسئولی هم پیدا میشد که می خواست جلوی این کارهارا بگیرد به حدی قدرت شرکت نفت زیاد بود و از بالا حمایت میشد که محال بود یک مسئول محلی حتی به فرض محال اگر هم می خواست ،بتواند جلوی آنها را بگیرد. عالیجناب فرماندار عزیز شما چند صباحی بیشتر نیست که به این شهرستان تشریف آورده اید. یا از موضوع بی خبر هستید و یا احیانا با بررسی های قبلی و یا پرس و جو از معاونان و مشاوران خود آگاه گشته اید پس لطفا به جای اینکه به موارد جزیی و کم اهمیت بپردازید به اصل مشکل و ریشه موضوع عنایت فرمایید و بلافاصله سراغ چند کشاورز بخت برگشته بدون قدرت نروید هرچند که همانها هم نباید خلاف قانون عمل کنند ولی کار عظیم و عمده و اساسی و ماندگار این است که اگر واقعا قصد خیر دارید با دانه درشتها و گردن کلفتها و مسببین و مقصرین اصلی مطابق قانون برخورد نمایید.هنر بزرگ شما این است که با متخلفین بزرگ طبق قانون برخورد نمایید. پرکردن چند چاه و جلوگیری از کشاورزی چند نفر کشاورز که معمولا هم زور قانون اول از همه به ضعیف ترین آنها میرسد جز پاک کردن صورت مسئله چیز دیگری نیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # محمدی 1394-09-01 12:07
بعضی از همین افراد که کشاورز هستند و در جلسه حضور دارند خودشون از متخلفین هستند خصوصا در انتقال غیر مجاز اب و چاه غیر مجاز و استفاده از سم هدفون ایشان دارای زمین های کشاورزی فراوانی که شاید منابع ملی هم باشند در اطراف حرمیک و انارستان هستند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # طالب مؤذنی 1394-09-01 12:47
با سپاس از جوهری عزیز. ضمن تایید نظرات منطقی شما به نظر بنده هم غیر مجازترین چاه ها چاه هایی است که برای پالایشگاه کنده شده. ای پالایشگاه! چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی. دلیل نمی شود که هر کس که قدرت دارد حق هم داشته باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # جوهری جمی 1394-09-01 13:33
بازهم سپاس از لطف استاد گرانمایه جناب دکتر موذنی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # بیداری 1394-09-01 16:36
به نظرم اولین ارگانی که باید توبیخ بشه ، اداره منابع آب شهرستانه که ما آخرش نفهمیدیم کارش چیه؟؟؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جمی 1394-09-02 07:50
فرمانداری اگر خیلی راست میگه هزینه آزمایش تشخیص اتفون رو تامین کنه تا معلوم بشه استفاده میشه یا نه،اینکه بشینی بگی ممنوع هست که کاری از پیش نمیره،آزمایش کنین اگر استفاده شده بود جریمه نقدی سنگین کنین تا دیگه کسی به خودش اجازه نده با سلامت مردم بازی کنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # حسن 1394-09-04 11:37
با سلام و تشکر از کابران محترم بخوص جناب جوهری
بنظر بنده مقصر اصلی مسولین منابع آب شهرستان هستند . که جلوی تخلفات نمگیرند از چاه کشاورزی تا حریم رودخانه تا لایروبی سدها . چرا این ارگان اینقدر ضعیف است خدا می دانند و مسولین ارشد شهرستان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # جوهری جمی 1394-09-04 12:37
من هم به نوبه خودم از جناب حسن سپاسگزارم سربلند باشید. نظرتان کاملا درست و منطقی است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب