00000000000000000000000000000766.jpg

آینه جم؛ مرتضی درویشی: سال ها پیش ضمن تدریس کتاب مطالعات اجتماعی در مدارس راهنمایی شهر بوشهر، همواره می کوشیدم تا شاگردانم را متوجه این موضوع مهم نمایم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چه نقش و جایگاهی برخوردارند.

بنا به روایت آمار رسمی؛ در دهمین دوره انتخابات مجلس که اسفندماه سال جاری رقم خواهد خورد شاهد مشارکت 26 درصدی رأی اولی ها خواهیم بود. این مسئله ایجاب می کند تا  ضمن انجام تعریف های مختصری، به وظایف نمایندگان مجلس و نقش نمایندگی آن ها بیشتر پرداخته شود.

برای تببین موضوع این یادداشت، توضیح دو نکته ضروری است؛

نکته اول: نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم ظهور و بروز می یابد و مقامی است ملی و بر اساس اصل 67 قانون اساسی، نماینده مجلس حق وکالت از سوی همه مردم کشور را داراست نه حوزه انتخابیه ای خاص.

نکته دوم: نمایندگی قائم به شخص، غیرقابل عزل توسط موکلان و امری مشارکتی و جمعی است و بر اساس حدود و اختیاراتی که در قانون اساسی تصریح شده است فعالیت دارد.

قانون گذاری و نظارت، دو وظیفه رسمی و اصلی نمایندگان در خانه ملت است. تقلیل وظایف قانونی یک نماینده به اینکه چند نفر را سر کار برده است یا موارد مشابه، موجب پایین آمدن سطح انتظارات مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نامزدهای انتخاباتی شده، مقدمه ای برای ورود افرادی با وعده های بیشتر و عمل کمتر به خانه ملت خواهد بود.

خطای تحلیلی مهمی که در بخش گسترده ای از جامعه دیده می شود، در نظر گرفتن نقش اجرایی برای نمایندگان مجلس است. در ساختار همه حکومت ها قوای مقننه و مجریه تعاریف، وظایف و کارکردهای مخصوص خود را دارند. پیامد این خطای جامعه، ذبح شایسته سالاری و انتخاب های اشتباه است. اگر نماینده تلاش خود را صرف وظایف اصلی اش یعنی قانونگذاری و نظارت نماید و بر روی طرح ها و لوایح دقت و دخالت کافی را داشته باشد بسیاری از گرفتاری های مردم حل می شود زیرا بخش بزرگی از مشکلات، معلول موانع قانونی و ساختارهای غلط است که با قانونگذاری مبتنی بر کار علمی و دقیق به حداقل خواهند رسید.

مواردی که ذکر شد به این معنا نیست که نمایندگان از حوزه انتخابیه و مردم خود بی اطلاع باشند یا مطالبات آنان را پیگیری ننمایند بلکه مسئله مهم این است که پرداختن به اینگونه اقدامات موجب اهمال در وظایف قانونی نمایندگان نشود.

امید است با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر و بهتر در خصوص نقش نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و پرهیز از ایجاد زمینه هایی که به رشد انتظارات غیرمنطقی می انجامد شاهد ارتقای بینش و فرهنگ در جامعه به خصوص نسل جوان باشیم.

[کد خبر:AJ11554]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب