sddddd.jpg

آینه جم؛ پژوهشگر حوزه تاریخ شهرستان جم گفت: نباید تمدن و قدمت سکونت در کوه پدری جم را با شایعات بی اساس در هم آویخت

احمد نوبخت در گفتگو با خبرنگار آینه جم پیرامون شایعات درباره کوه پدری جم اظهار داشت: کوه پدری محل زندگی و زیست بوده است و هزاران نفر در این کوه زندگی می کرده اند.

وی افزود: شواهد میدانی نشان می دهد قلعه ای نظامی در کوه پدری جم بوده است و آثار صدها خانه و سازه با کاربری متفاوت در کوه مذکور کاملا مشهود است.

نوبخت ادامه داد: کوه پدری به دلیل اشراف روی خلیج فارس، نقطه‌ای استراتژیک برای هخامنشیان، ساسانیان و بوییان بوده است و حتی می توان این کوه را بر حسب روایت های شفاهی و داده های باستان شناسی به دوران اساطیری نیز نسبت داد براساس متون و نقشه های قدیمی جفرافیایی هزار سال گذشته، جم بوده است و تایید کننده و تصدیق کننده موضوع است.

این پژوهشگر بیان داشت: متاسفانه اخیرا شایعات بی پایه و اساسی از جمله کوه پدری نزدیکترین نقطه زمین به خورشید، درمان مبتلایان به بیماری و ایدز با پیاده روی در این کوه و مغناطیس فوق العاده این کوه در فضای مجازی درباره این کوه منتشر شده است که کاملا کذب و بی اساس است.

وی افزود: بسیاری از این شایعات عاری از واقعیت است و به روحیه کنش گران در پذیرش شایعه، شایعه پراکنی و شایعه باوری بر می گردد.

IMG-20150611-WA0009.jpgکوه پدری نزدیک ترین نقطه به خورشید است مطلب کذبی است

نوبخت، سابقه آثار باستانی در کوه پدری را نیز عامل دیگری از بروز شایعات عنوان کرد و ادامه داد: آثار و شواهد مربوط به آتشکده نیز در کوه وجود دارد، درباره تغسیل و تعمید جمشید نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد البته آثار تمدن کهن در این کوه وجود دارد هر چند برخی جغرافی نویسان و مورخین مثل این فقیه همدانی ذکر کرده اند که جم دارای پیشینه بسیار کهن می باشد.

این پژوهشگر تصریح کرد: دامنه کوه، قنات پدری است که مربوط به دوره ساسانیان است همیشه این منطقه، از لحاظ منابع آبی بسیار خوب بوده است گر چه الان شهرستان با کم آبی دست و پنجه نرم می کند اما همچنان در گذر دوران ها جوشش آب در قنات پدری، خودنمایی می کند.

نوبخت با بیان اینکه کوه پدری نزدیک ترین نقطه به خورشید است مطلب کذبی است خاطرنشان کرد: بر خلاف آنچه در فضای مجازی منتشر شده است، نزدیکترین نقاط زمین به خورشید این کوه نمی باشد طبق بررسی ها و پژوهش ها، نزدیک ترین نقطه به خورشید قطعا در جایی غیر از کوه پدری جم می باشد.

احمد نوبخت در پایان خاطرنشان ساخت: نباید تمدن و قدمت سکونت در کوه پدری جم را با شایعات بی اساس در هم آویخت باید با مطالعه و پژوهش، درباره این کوه تاریخی و پر جاذبه قلم زده شود.

*** احمد نوبخت نویسنده کتاب جامعه شناسی تاریخی جم است .

 

اخبار مرتبط:

 ***

***

***

***

 

[کد خبر:AJ12536]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # طالب مؤذنی 1394-11-12 08:03
درود بر روشنگری نوبخت عزیز.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جوهری جمی 1394-11-12 09:07
درود بر نوبخت عزیز. چه خوب است که همیشه با دلیل حرف بزنیم و از فوران احساسان آنی و زودگذر بپرهیزیم و سعی نکنیم عشق و علاقه و وابستگی به ملک و مملکت و میهن و یا محل سکونت را با شایعات بی پایه و اساس ممزوج کنیم. بی شک اگر جایی و چیزی را دوست داریم که یکی از مهمترین آنها زادگاهمان میباشد و بسیار هم خوب و زیباست که دوستش بداریم، راه معرفی و نشان دادن خوبیها و نقاط قوت و محسناتش فقط بیان واقعیت به دور از هرگونه حب و بغض و تعصب بیجا و شایعه می باشد و قطعا اثر گذار و ماندگار خواهد بود اما شایعات پس از مدتی خنثی گردیده و حتی باعث از بین رفتن همان حداقل واقعیت های موجود نیز میگردند و اعتماد عمومی را کاملا خدشه دار می کنند .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # مرتضی جوهری 1394-11-13 10:33
با درود
بنده با بیست بار صعود به پدری وجب به وجب این کوه زیبا و دوست داشتنی را پیموده و هر بار عاشقانه تر از قبل،علاقه ام به این کوه بیشتر شده است.
بر حسب وظیفه شهروندی،تا کنون در سایت های مختلف خبری که این شایعات فوق العاده مبتذل و اباطیل و خزعبلات و لاطائلات و جسارتا چرندیات مربوط به پوز پدری در آن ها منتشر شده بود،مفصلا در رد آن مسائل توضیح داده و با ذکر این نکته که بومی این شهرستان بوده و صعودهای مکرری را به این کوه داشته ام بر تمامی مسائل ذکر شده خط بطلان کشیده ام.
دوست داشتن شهر و دیارمان کاملا بجا و ستودنی است اما نه با انتشار شایعات بی پایه و اساس
از جناب نوبخت بی نهایت سپاسگزارم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب