0000000000000000000000000000000000397110800109PhotoH.jpg

 

آینه جم: انتظار چندین ساله مردم و صیادان بردخون برای بهره‌برداری از اسکله صیادی با گذشت چند سال از آغاز این پروژه همچنان ادامه دارد.

به گزارش آینه جم، انتظار چندین ساله مردم و صیادان بردخون برای بهره‌برداری از اسکله صیادی با گذشت چند سال از آغاز این پروژه همچنان ادامه دارد.

عملیات اجرایی این اسکله که از مصوبات سفر دولت دهم به استان بوشهر بود از سال95 با برآورد هزینه اولیه 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت و شیلات شروع شد.

ساخت این اسکله یکی از مطالبات مهم و چندین ساله اهالی بردخون است که زندگی بیشتر آنها از راه رفتن به دریا و صید ماهی و میگو می‌گذرد.

در طرح اولیه این اسکله، 50 متر پهلوگیر اسکله، مسیر دسترسی به طول 140 متر و مساحت اسکله شناور برای پهلوگیری قایق‌های صیادی 750 متر‌ مربع در نظر گرفته شد.

افزون بر این، پسکرانه اسکله دارای یک هکتار مساحت است که شامل تاسیسات پشتیبانی اسکله، ساختمان اداری و سرویس‌های بهداشتی، سایبان برای تخلیه صید و انبار نگهداری تجهیزات است.

صیادان و ماهیگیران بردخون و مالکان قایق‌های صیادی که در خورخان استقرار دارند در تابستان و زمستان برای رفتن به دریا و تخلیه صید خود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

نداشتن اسکله مناسب موجب شده در زمان وزش بادهای موسمی و فصلی، به شناورهای متوقف شده در ساحل خسارت وارد شود.

این در حالی است که با گذشت سه سال از زمان آغاز این پروژه، وعده‌های چندباره مسؤولان برای تکمیل و بهره‌برداری از آن عملی نشده است.


مصیبت‌های ماهیگیران

یکی از ماهیگیران در ساحل تور خود را برای رفتن به دریا آماده می‌کند، می‌گوید: اسکله که نباشد هر روز مجبوریم مسیری طولانی را در آب دریا شنا کنیم و خیس و لرزان سوار قایق شویم.

وقتی از دریا برمی‌گردیم، مجبوریم در شلوغی و بی‌نظمی قایق‌هایی که در ساحل مهار شده‌اند سبدهای ماهی را بر روی دوش خود بگذاریم و دوباره همین مسافت را تا ساحل شنا کنیم.
علی غلامی می گوید: برای تحویل ماهی به یزافان و جمع‌کردن وسایل و آماده کردن آن برای فردا هم ناچاریم مدت زمان زیادی در ساحل بمانیم و وقتی که به خانه می‌رسیم تنی بیمار و خسته داریم.

  وی افزود: بسیاری از صیادان از بیماری روماتیسم رنج می‌برند و بسیاری از همکاران مشکل تنفسی و آسم پیدا کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ما مجبوریم حتی سوخت قایق‌هایمان را هم خودمان روی دوش بگذاریم و تا قایق‌ها حمل کنیم که بسیار سخت و خطرناک است.

محمد شهنیایی دیگر صیاد بردخونی می گوید: اگر اسکله داشتیم، می‌توانستیم از جایگاه سوختی که در اسکله مستقر است راحت و بدون مشکلی سوخت‌گیری کنیم ولی الان مجبوریم سوخت را از چند جایگاه شهری و از فاصله بسیار زیاد تا ساحل بیاوریم و از آنجا در گالن‌هایی کوچک بریزیم و تا قایق روی دوشمان حمل کنیم.


آرزوی تاریخی مردم بردخون

امام جمعه بردخون با انتقاد از کندی روند ساخت اسکله بردخون می‌گوید: روند اجرای پروژه اسکله برخلاف وعده‌های مسؤولان به‌گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت فاز اول آن در دهه فجر آماده افتتاح شود.

حجت الاسلام سیدحسین رکنی حسینی افزود: متولیان امر به تعهد و امضای خود وفادار نماندند و این آرزوی دیرینه مردم بردخون همچنان پس از سالها در انتظار تحقق است.

وی اضافه کرد: از مدیران اجرایی به‌ویژه نماینده مجلس، فرماندار، استاندار و شیلات استان می‌خواهیم درد مردم را درک کنند زیرا صیادان در بدترین شرایط به دریا می‌روند و این در حالی است که از بندر دیلم در شمال تا عسلویه در جنوب استان، هر شهر و روستای ساحلی دارای اسکله است اما بردخون از این امکان محروم است.


آرزوی قدیمی مردم بردخون

بخشدار بردخون گفت: اسکله خورخان یکی از خواسته‌ها و آرزوهای مردم منطقه است که نیازمند توجه بیشتر شیلات و اختصاص اعتبارات ملی است.

علی اخلاقی افزود: صیادان بردخون با سختی و تحمل مشکلات در دریا فعالیت می‌کنند و به صید مشغول هستند و اگر اسکله خور خان تکمیل شود دغدغه آنان رفع می‌شود و صیادان با آرامش به کار صید و امرار معاش می‌پردازند.

اسکله خورخان نیازمند اعتبار ملی

سکینه الماسی نماینده شهرستان‌های دیّر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مصمم هستیم در سفر ریاست جمهوری به استان تکمیل اسکله خورخان یکی از پروژه‌های پیشنهادی برای تصویب در هیأت دولت آماده شود.

گزارش: نامجو زحمتکش- فارس

[کد خبر:AJ27295]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب