11285298_871.jpg

آینه جم:  صبح امروز با حضور باشکوه مردم شهرستان جم، مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر دو شهید گمنام در روستای کوری حیاتی برگزار شد.

آینه جم؛  از روز گذشته مردم جم برای چهارمین بار میزبان شهدای گمنام بودند. از عصر و شب دیروز مراسم وداع با شهدای گمنام در هیئت فاطمیون و امام‌زاده حبیب‌الله بخش ریز برگزار شد. حال و هوای خوشی داشت، روضه مادر و ایام شهادت خانم حضرت زهرا(س) دو شهید ۱۸ و ۲۵ ساله که مثل مادر بی‌نشون هستند.

حسابی عقده چند وقته رو می‌شد خالی کرد، لمس تابوت یه شهید خداییش لیاقت می‌خواد، لیاقت ...، از روز گدشته آن‌ها که خبر داشتند ، سر از پا نشناخته؛ آماده‌ استقبال و پذیرایی می‌شدند و همه در تکاپو بودند . یکی آب و جارو می‌کرد ؛ دیگری تزئین می‌کرد ، یکی با دستمال گرد غربت از در و دیوار می‌گرفت. از همه بیشتر ، مادران بودند که بی‌صبرانه انتظار می‌کشیدند.

روز گذشته و در مراسم استقبال از پیکر مطهر دو شهید گمنام، مردم جم از ساعت‌ها قبل در میدان امام حسین(ع) چشم انتظار حضور شهدا را می‌کشیدند و برای استقبال به معنی واقعی کلمه سنگ تمام گذاشتند.

این شهدای گمنام حالا بعد از یک روز مهمانی در جم قرار است امروز در کوری حیاتی تشییع و خاکسپاری شوند. ساعت ۸ صبح برای تشییع این دو شهید گمنام اعلام شده بود اما مردم و عزاداران بعد از نماز صبح در روستای کوری حیاتی حاضر شده بودند.

مراسم که آغاز شد بوی عطر شوق ، بوی زیارت به مشام می‌رسید . اشک امان نمی‌گرفت و بی‌بهانه بر چهره‌ها می‌بارید و با زلال خود  دل‌ها را صاف می‌کرد.

آخرین بار سه سال قبل بود که مردم شهرستان جم میزبان چنین ضیافتی بوده‌اند. تاکنون ۷ شهید گمنام در شهرهای جم، ریز و انارستان تشییع و خاکسپاری شده‌اند و این دو شهید گمنام که در روستای کوری حیاتی تشییع و خاکسپاری می‌شوند تعداد شهدای گمنام جم را به عدد ۹ می‌رساند.

در مسیر تشییع شهدای گمنام در روستای کوری حیاتی، همراه با بوی عود و اسپند و باران صلوات؛ آغوش‌های گرم مردم محله، شهدا را همراهی می‌کردند. مردم با همان صفا و سادگی و صمیمیت، دل‌شان را فرش راه کردند و منتظر قدوم مبارک میهمان بودند و حالا که شهدا بر دوش مردم در روستایشان حضور داشت، پذیرایی ویژه‌ای از مهمانان داشتند و آن‌ها را تا آرامگاه ابدی‌شان با ذکر یا فاطمه و به طوری که بوی گلاب محله را عطرآگین کرده بود قدم به قدم همراهی کردند.

شهدای گمنام روی دست‌های مردم به آرامگاه ابدی نزدیک‌تر شدند، چشم دل که می‌گشودی، خیل ملائک را می‌دیدی که سلام و صلوات گویان به دنبال شهدای گمنام روانه بودند. زمین‌یان نیز افتخار میزبانی داشتند و آسمان‌یان برای بردن امانت، آمده بودند.

حضور با شکوه مردم جلوه‌ی خاصی به مراسم بخشیده بود هر کسی سعی می‌کرد خود را به گوشه‌ای از تابوت برساند و برای تبرّک آن را لمس کند.

امروز صبح مردم شهرستان جم در روستای کوری حیاتی گویا در معراج بودند، در موج‌های عظیم جمعیت که ایجاد شده بود همه به احترام شهدای گمنام قیام کرده بودند و مداح، روضه‌ی مادر پهلو شکسته را می‌خواند. مگر می‌شود شهید گمنام بیاورند و مادرش حضرت زهرا (س) حضور نداشته باشد؟ این شهدا به مادرشان اقتدا کردند و با پیشانی بندهای «یا زهرا » ، «می روم تا انتقام سیلی مادر بگیرم » به حسین فاطمه (س) لبیک گفتند و بیشتر از همه  مادران بودند که گرد شهدا حلقه زدند و با او نجوا کردند. این روز برای مردم روستای کوری حیاتی، یوم‌الله بود به معنای واقعی کلمه.

شهدای گمنام که خاکسپاری شدند هنوز کسی محل عزاداری را ترک نمی‌کرد، در کوری حیاتی گویا شهدای گمنام، گمنام نبودند کسانی که در آسمان‌ها مشهورند و اینجا نیز کسی انگیزه‌ای برای خروج از مراسم نداشت و ساعت‌ها بعد از برگزاری این مراسم نیز مردم همچنان دور آرامگاه شهدای گمنام حلقه زده بودند. باید هم اینچنین می‌شد، چون مردم جم امروز دو مهمان بزرگ و والا داشتند، مهمانانی آسمانی...

* فارس 

* رضا رئیسی 

[کد خبر:AJ31286]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # بسیجی 1398-11-10 18:58
الفاطحه مع الصلوات
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محسن 1399-02-20 12:14
طعم شهدا بیشتر از طعم ما شیرین است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محسن 1399-02-20 12:15
شهادت با خداست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب