57377_orig.jpg

 

 آینه جم ؛ عظیمه حسن پور مشاور علوم تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان توحید جم در گفت و گویی در خصوص نقش تغذیه سالم و مواد مغذی در پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 توضیح داد.

 

به گزارش آینه جم ، خانم حسن پور گفت:کلیه گروه های سنی می توانند تحت تاثیر این ویروس قرار گیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماری های قلبی – عروقی، پرفشاری خون، دیابت ،چاقی و مبتلایان به نقص ایمنی ،بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند. بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلا در این افراد با  تداوم محدودیت ها و رژیم غذایی ویژه در افرادی که بیماری زمینه ای دارند (مانند دیابت، فشار خون ...) کاملا ضروری می باشد.

 

وی افزود: توجه داشته باشید چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطرار لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود. دریافت کلیه ویتامین های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی تامین می شود و منابع غذایی حاوی ویتامین ها و املاح هیچ گونه برتری بر یکدیگر ندارند.

 

افراد بدون تجویز پزشک و یا مشاوره تغذیه مکمل ها و قرص های ویتامین مصرف نکنند.

 

کارشناس تغذیه بیمارستان توحید جم اظهار کرد: از توصیه به مصرف کلیه مکمل ها بدون تجویز پزشک یا مشاور تغذیه در این شرایط خودداری شود زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارند.

 

تعادل و تنوع در رژیم غذایی

 

خانم حسن پور با تاکید بر رعایت تعادل و تنوع در رژیم غذایی گفت: برای داشتن یه رژیم متعادل و متنوع؛مصرف روزانه کربوهیدراتها، به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می شوند که مصرف انواع کربوهیدراتهای پیچیده از جمله برنج سبوسدار ، نان سبوسدار و میوه ها ... توصیه می شود.

وی افزود:بمنظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی ، مصرف منابع غنی از پروتیین ها ( شامل گوشت ها، انواع حبوبات ، تخم مرغ ، انواع آجیل های بدون نمک ) توصیه می شود.

 

باید و نباید های مصرف روغن در سلامتی انسان

 

کارشناس تغذیه بیمارستان توحید جم گفت؛ برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید روزانه از روغن های خوراکی سالم ( روغن زیتون، کلزا ، کنجد و ...) استفاده شود .مصرف روغن ها و چربی های حیوانی شامل کره، پیه، دنبه و ... باید محدود شود.

 

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی می شود و می تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمتهای مختلف بدن و از جمله مجراهای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها و شوری ها و غذاهای فراوری شده باید محدود شود.

 

مصرف 6 تا 8 لیوان آب در روز ضروری است.

 

خانم حسن پور گفت : مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیقتر شده و راحت تر حرکت کنند و تخلیه شوند. مصرف 8-6 لیوان آب و یا سایر مایعات بصورت روزانه توصیه می شود.

 

** روابط عمومی 

[کد خبر:AJ34097]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب