6287IMG233730opy.jpg

 

آینه جم: وحید پورجماد 

ساحل زیبا، بیشترین مرز آبی با خلیج فارس، مراکز خرید متنوع، بافت فرهنگی تاریخی بندر بوشهر و شرایط مناسب آب و هوایی در ۷ ماه سال از جذابیت‌های است که شاهد حضور گسترده گردشگران در این بندر می باشیم.

با فروکش کردن موج کرونا از اواخر پاییز گذشته، شاهد حضور گسترده گردشگران در بندر بوشهر بودیم، اتفاقی که نشان می دهد گردشگری در این بندر فقط منتهی به نوروز نیست و حداقل در هفت ماه از سال با توجه به شرایط آب هوایی خوب، می تواند استمرار یابد و همین مهم بوشهر را به یکی از پنج قطب اصلی گردشگری کشور مبدل کرده است.

اما مهمترین سئوال که سالهای گذشته نیز مطرح بوده کمبود زیرساخت های گردشگری در این بندر است که به چالش جدی تبدیل شده و هنوز نیز حل نشده و با توجه به جوابگو نبودن اعتبارات دولتی، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای رونق صنعت گردشگری در این بندر ضرورت مهم است.

در روزهای پایانی سال گذشته، مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری از تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی در شهر بوشهر تا پایان نوروز خبر داده و استاندار بوشهر نیز از سفر ۶ میلیون مسافر به استان منتهی به نوروز سخن گفت و البته کمبود هتل و مراکز اقامتی را یکی از مشکلات دانست، چرا که از اول اسفند ماه شاهد تکمیل بودن ظرفیت تمامی هتل ها و مراکز اقامتی در این بندر تا پایان تعطیلات نوروز بودیم.

کمبود  هتل مدرن و مراکز اقامتی به ویژه شهر بوشهر معضل جدی است در حالی کلنگ اولین  هتل پنج ستاره بوشهر در بزرگراه امام علی به زمین زده شده است، اما روند اجرای آن کند است و می طلبد با حمایت از سرمایه گذار آن، هر چه سریعتر روند اجرایی ساخت هتل شتاب جدی تری بگیرد.

البته اقدامات بسیار خوبی در ایجاد  هتل های سنتی در بافت تاریخی و بوتیک هتل شروع شده که نقش مهمی در احیا و باز زنده سازی بافت تاریخی بوشهر خواهد داشت.

همچنین ایجاد کمپ های اقامتی ارزان قیمت یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند در ساماندهی مسافران و جلوگیری از نصب چادر در ساحل و نازیبا کردن سیما و منظر نوار ساحلی و شهر داشته باشد.    

در حالی که بوشهر با داشتن دریا و ساحل جذاب می تواند یکی از قطب های گردشگری دریایی باشد اما این امر هم مغفول مانده و جای کشتی های تفریحی، کشتی رستورانی، پلاژ مدرن ویژه بانوان و آقایان، ورزش های آبی و حتی پارک آبی خالی است.

در مرکز استان پارک لیان که منطقه نمونه گردشگری کشوری نیز می باشد، سالهاست بلاتکلیف رها شده و زیر ساختهای آن در حال نابودی است. این منطقه می تواند ظرفیت بسیار خوب برای توسعه گردشگری بندر بوشهر باشد. استاندار بوشهر نیز در مصاحبه اخیر خود و بازدیدی که از این منطقه داشت از واگذاری این پارک به عنوان سرمایه گذار مادر به  شهرداری خبر داده و در مصاحبه رییس شورای شهر نیز خبر از اختصاص ۳۰۰میلیارد تومان  اوراق مشارکت در بودجه سال جاری جهت پارک لیان در جهت ایجاد ظرفیتهای تفریحی و گردشگری خبر داده شد که می تواند چشم انداز خوبی برای این منطقه باشد و بارقه های امید را برای احیای یک فضای مناسب تفریحی و گردشگری در مرکز استان رقم بخورد.

در پایان باید گفت امروزه گردشگری مفهومی کاملا متفاوت با گذشته پیدا کرده و با زمینه های اقتصادی بدان نگریسته می شود و محورهای اشتغالزایی، در آمد زایی و در یک کلام توسعه پایدار از جمله اثرات مثبت آن است، اما چیزی که امروز در بندر بوشهر رقم می خورد علیرغم حضور چند میلیونی مسافر، نقش مهمی در اقتصاد شهر ندارد و شهرداری برای ایام نوروز چندصد میلیارد تومان صرف خدمات رسانی می کند و هیچ بهره اقتصاد و رونق شهری از آن حاصل نمی شود.

از این رو ضرورت دارد در جذب گردشگر و توسعه اقتصاد شهری با ایجاد زیر ساخت های گردشگری همت شود و متولیان استانی، سند راهبردی توسعه گردشگری بوشهر را تدوین کنند تا همه ابعاد، ظرفیت و توانمندی ها در آن دیده شده و اقتصاد شهر و استان به شکل مطلوب تری از مواهب حضور گردشگران و مسافران برخوردار شوند.

 

*خلیج فارس 

[کد خبر:AJ38476]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب