00IM158.jpg

 

آینه جم-علی اکبر قیصری

 افتتاح پروژه ها و طرح های عمرانی یکی از عوامل توسعه و پیشرفت در هر شهرستان محسوب می‌شود اما افتتاح دو پروژه اخیر در جم در نوع خود بسیار عجیب وجالب توجه بوده است.

در حالی که مدت‌هاست از افتتاح و بهره برداری پروژه میلیاردی استخر و همچنین پارکینگ طبقاتی که نیاز فعلی شهر جم نیز نبود، میگذرد اما موضوعی که علامت سؤال ایجاد کرده این است که چرا دو پروژه بدون نظارت نظام مهندسی اجرا شده است.

نداشتن تاییدیه نظام مهندسی یعنی اینکه اگر مشکلی در این دو پروژه برای شهروندان ایجاد شد شهرداری جم باید پاسخگو باشد، ابهام اصلی این دو پروژه مي‌باشد؛ متروپل آبادان نمونه ای از پروژه های بدون نظارت نظام مهندسی است.

اینکه چرا و بر چه اساسی دو پروژه عظیم شهر جم بدون نظارت نظام مهندسی ساخته شد، مسؤولان فعلی و سابق شهر جم باید پاسخگو باشند؟!

درباره این دو پروژه ذکر چند نکته قابل توجه است؛

*اول:* یکی از مهمترین موضوعاتی که در افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های مختلف مورد توجه است بررسی همه ابعاد و نظرسنجی آن؛ روند کارشناسی و نظارت مهندسی بر ساخت است، در واقع خواسته مردم جم برای پروژه استخر و پارکینگ طبقاتی توجه به سنجش همه جوانب ساختاری آن بود.

*دوم:* عدم تاییدیه نظام مهندسی برای این دو پروژه سؤالات مختلفی ایجاد کرده، اینکه چرا شورای سابق برای تکمیل آن عجله کرده است، آیا نهادهای نظارتی ورود خواهند کرد!

*سوم:* اگرچه اتمام افتتاح این دو پروژه به خودی خود عمل پسندیده ای است اما اینکه روند ساخت آن بدون کارشناسی و صرفا جهت جو سازی رسانه ای بوده نشان می‌دهد، عملکرد برخی مسؤولان بدون آینده نگری است.

*چهارم:* نکته‌ مهمی که مسؤولان شهر جم به ویژه شورای پنجم می‌بایست پاسخگوی آن باشند؛ این است که چرا با وجود عدم تأیید سازمان نظام مهندسی برای این دو پروژه باز هم نسبت به اتمام و بهره برداری از آن اقدام کرده اند و با چه اختیاری چنین اقدامی صورت گرفته است.

*پنجم:* پروژه متروپل نشان داد کار بدون کارشناسی و تائیدیه نظام مهندسی سرانجام آن ویرانی خواهد بود، حال پروژه استخر و پارکینگ طبقاتی در جم چیزی از آنها کم ندارند؛ در این دو پروژه هر مشکلی برای هرکدام از شهروندان جمی ایجاد شود شهرداری و شورای شهر جم باید پاسخگو باشند.

*ششم:* انتظار می رود در خصوص این دو پروژه و همه پروژه های شهر جم نظارت نظام مهندسی اولویت هر پروژه باشد، و نیاز است شهرداری و شورای شهر جم نیز شفاف دیدگاه خود درباره اصول مهندسی پارکینگ طبقاتی و استخر بیان کنند.

[کد خبر:AJ38988]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب