00050232500.jpg

 

 

آینه جم/  علی اکبر قیصری
شهرستان جم به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و فاصله نزدیک به صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان اولین مقصد برای سکونت پرسنل این صنایع انتخاب می‌شود.
سکونت پرسنل غیربومی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ابتدا به صورت شهرک سازی جدا و در ادامه به دلیل کم کردن هزینه ها به صورت خرید واحدهای مسکونی در شهر جم ادامه پیدا کرد تا جم به عنوان مهاجر پذیرترین شهر در سطح استان و کشور شناخته شود.
اما موضوع افزایش جمعیت غیربومیان هزینه های گزافی برای جم داشت تا جای که علیرغم وجود مدارس غیردولتی زیاد در سطح شهر اما مدارس دولتی فضای فیزیکی مناسب نداشته و با چالش جدی کمبود فضای آموزشی مواجه شوند. 
با این وجود بدون داشتن فضای آموزشی مناسب نمی‌توان انتظار نتیجه آموزشی مطلوب داشت؛  بنابراین نیاز است سرانه فضای آموزشی مدارس جم افزایش یابد تا از این طریق عدالت آموزشی و یادگیری بهینه و ارتقای کیفیت آموزش محقق گردد. 
اینکه چه کسانی مقصر اصلی این بی برنامگی هستند، مسئله مهمی بوده که نیازمند آسیب شناسی است؛ اما برای عموم مردم روشن است یکی از مشکلاتی که امروزه در عرصه آموزش و پرورش شهرستان جم به وجود آمده، نتیجه تغییر مدیران بالادستی بوده که همراه آن ها سیاست‌ها نیز تغییر کرده و تأثیرات زیادی بر وضع آموزشی شهر جم گذاشته است. 
 *برای بررسی این موضوع توجه به چند نکته حائز اهمیت است:*
*اول:* کمبود فضای آموزشی در مدارس جم حاصل سهل انگاری و غفلت مدیران نفت، گاز و پتروشیمی های مستقر در منطقه است که صرفا خرید واحد‌های مسکونی در شهر جم را بدون توجه به سرانه آموزشی پرسنل در دستور کار خود قرار دادند.
*دوم:* با توجه به مهاجر خیز بودن شهر جم، مدیران پالایشگاه ها و پتروشیمی های منطقه می‌بایست بخشی از مشکلات کمبود فضای‌ آموزشی مدارس شهر جم بر عهده بگیرند و حتی این موضوع به‌صورت جدی توسط مسؤولان شهرستان پیگیری شود.
*سوم:* موضوع کمبود فضای آموزشی از محورهای موردتوجه در سال‌های اخیر شهرستان بوده اما به صورت کامل پیگیری نشد تا الآن دامنگیر آموزش و پرورش شهرستان جم شود.
*چهارم:* اینکه رئیس شورا، فرماندار و امام جمعه جم در مصاحبه‌های خود به بیان مشکل کمبود فضای آموزشی مدارس بپردازند، کافی نیست؛ حل این مشکل نیازمند پیگیری در سطح استان بوشهر و حتی وزارت خانه دارد.
*پنجم:* کمبود فضای آموزشی نقش مستقیمی در کیفیت آموزشی دارد، بنابراین باید مدرسه‌سازی نیاز محوری تعلیم و تربیت شهرستان قرار گیرد و با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی شهر جم، به همت بیش از پیش مدیران صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی و خیرین مدرسه نیاز دارد. 
*ششم:* اگر همه جوانب آموزش و پرورش با هم دیده و بررسی شود، بسیاری از مشکلات و چالش های کمبود فضای آموزشی کمتر می شود؛ در یک مثال ساده می‌توان با تغییر کاربری زمین های فاقد کاربری، حتی ساختمان بدون استفاده و تکمیل پروژه آموزشی بسیاری از مشکلات فضای آموزشی شهر جم را مرتفع کرد. 
*هفتم:* مدارس غیردولتی ظرفیت خوبی برای کمتر کردن مشکلات کمبود فضای آموزشی مدارس شهر جم دارند، البته با نظارت کافی بر شهریه مدارس و مدیریت آن می‌توان بخشی مشکلات کمبود فضای آموزشی را حل کرد.
[کد خبر:AJ39004]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب