001.jpg

 

آینه جم: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که در واقع عاملش ویروسی است که کنه‌ها جابه‌جا می‌کنند. درواقع کنه‌ها ناقل این ویروس هستند. در فصل گرما و در بهار و تابستان فصل تکثیر این کنه‌هاست.

به گزارش آینه جم؛ کنه‌ها وقتی روی دام می‌نشینند، اگر آلوده باشند، ممکن است دام را هم آلوده کنند. این بیماری، بیماری دام محسوب نمی‌شود و برای دام خطر ندارد و عوارض و علائم مشهودی بر دام ندارد. البته به‌جز تبی یک‌هفته‌ای که شاید دامدار متوجه بیماری دامش هم نشود.

این بیماری مسری است و به راحتی می‌تواند از یک فرد به فرد دیگه منتقل شود. البته تب کریمه کنگو می‌تواند به فوت بیمار نیز ختم شود. 

شناسایی 13 بیمار مبتلا و 1 کشته

 طبق اعلام وزارت بهداشت ۱۳ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: همچنین یک نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلای به این بیماری از دست داد. او همچنین گفت: «در فاز حاد بیماری، ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال فوت بیمار وجود دارد. بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.»

البته مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی گفته تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر از آمار اعلامی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: «به این دلیل که افراد با داشتن علائمی مانند بدن درد و تب، فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شدند.»

نشانه های بیماری

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در مرحله اولیه علائمی مانند تب و لرز، بدن درد، حالت تهوع، استفراغ و تب عضلانی شکم و و کمر دارند. البته در مراحل بعدی علائم آن تغییر می‌کند و ممکن است فرد مبتلا، از مجاری بدن خونریزی هم کند.

هشدار برای مصرف گوشت خام

متخصصان این روزها برای پیشگیری از این بیماری درباره استفاده از گوشت هشدار می‌دهند. افراد برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری از خوردن گوشت خام و آبدار خودداری کنند.

همچنین افراد بهتر است گوشت تازه‌ای را که در مراکز خارج از کشتارگاه‌های رسمی کشتار می‌شود تهیه نکنند و در صورت خریداری حتما تا ۲۴ ساعت و جگر را تا ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری کنند.

[کد خبر:AJ39005]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب