turntable-1.jpg

 

آینه جم :يکی از ماهی های در حال انقراض در خلیج‌فارس از جمله سواحل استان بوشهر، ماهی شانک زرد  باله  است و انعقاد تفاهمنامه آریاساسول با سازمان شیلات برای تکثیر آن در خلیج فارس بهانه ای شد بیشتر به معرفي و بیان قابلیت‌های  این گونه‌ ارزشمند دريايي پرداخته شود. 
ماهی شانک زردباله (Acanthopagrus latus) گونه ای از ماهی است که به خانواده Sparidae تعلق دارد، این ماهی بومی آبهای ساحلی منطقه هند و اقیانوس آرام از جمله دریای سرخ، خلیج فارس و غرب اقیانوس آرام است.
طبق تحقیقات انجام شده تنوع و فراوانی ژنتیکی در جمعیت اين گونه‌ در سواحل جنوب‌ استان بوشهر بیش از سایر مناطق جنوب‌ کشور مشاهده شده است.
شانک زردباله دارای بدنی کشیده با پشتی نسبتاً بلند و قوس دار است، رنگ بدن می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی نقره ای با ته مایل به زرد است، از این رو نام "زردبال" است. آنها یک باله پشتی با خارهای تیز دارند و فلس های آنها نسبتاً بزرگ است.
این ماهی ها معمولاً در آب های کم عمق ساحلی از جمله مصب ها، خلیج ها و صخره های سنگی یافت می شوند. آنها مناطقی با کف شنی یا گلی را ترجیح می دهند و اغلب در نزدیکی بسترهای علف دریایی یا سایر انواع پوشش گیاهی یافت می شوند. شانک زردباله به ویژه در دوران جوانی به شکل گروهی زندگی می کنند.
از نظر رژیم غذایی، این ماهی همه چیزخوار است و از موجودات مختلفی مانند سخت پوستان کوچک، نرم تنان، کرم ها و جلبک ها تغذیه می کند. آنها از آرواره های قدرتمند و دندان های تخصصی خود برای خرد کردن صدف ها و سایر طعمه های سخت استفاده می کنند.
ماهی شانک زرد باله به دلیل طعم خوب و ویژگی های ورزشی مورد هدف ماهیگیران تجاری و تفریحی قرار می گیرد. آنها در بسیاری از مناطق محدوده خود یک گونه هدف محبوب برای ماهیگیران در نظر گرفته می شوند. با این حال، صید بی رویه و تخریب زیستگاه منجر به کاهش جمعیت آنها در برخی مناطق شده است.
زمان تخم ریزی این گونه از بهمن ماه شروع و تا اواخر فروردین ادامه دارد و زمان اوج تخم ریزی آن در بهمن ماه و مکانیسم تخم ریزی به صورت تخم ریزی دسته ای است.
براساس‌ مطالعات انجام شده بچه‌ ماهی ۶۰ گرمی بعد از چهار ماه پرورش به وزن ۲۳۰ گرم رسیده است که نشان می‌دهد تکثير آن ارزش اقتصادی دارد.
به طور کلی، Acanthopagrus latus یا ماهی شانک زردباله، یک گونه ماهی ساحلی با پراکندگی گسترده در منطقه هند و اقیانوس آرام است. این نقش اکولوژیکی مهمی ایفا می کند و به لحاظ تجاری و تفریحی ارزشمند است.
شانک زرد باله در مراکز تحقیقاتی با موفقیت تکثير گرديده است و سرمایه گذاری روي آن قطعا منجر به نتیجه مي شود. 
این گونه‌ می‌تواند انتخابی ارزشمند برای پرورش باشد اولا دارای رشد نسبتأ سریع است ثانیا خود را با شرایط پرورش وفق مي دهد و ثالثا از نظر اقتصادی نيز مردم‌ از خريد این ماهی استقبال می کنند.
صید بی رويه، عدم توجه به‌ تکثیر آن، صید ترال، تخريب محیط زیست دریایی و عدم سرمایه گذاری در این بخش سبب‌ شده‌ این گونه ارزشمند در معرض نابودی قرار گیرد.
شرکت‌ پلیمر آریاساسول از شرکت‌های دانش بنیان و پیشرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی محیط زیستی، آستین همت بالا زده‌ تا داوطلبانه به تکثیر این گونه‌ ارزشمند دريايي اقدام کند اقدامي که با تحسين و تقدير مدیران وزارت‌ جهاد کشاورزی، مسؤولان شیلات استان بوشهر و جامعه‌ صیادان همراه شد تا  بعد از تجربه موفق حمایت از آهوی جَبیر، این بار نیز  ماهی شانک از نابودي نجات‌ يابد./آینه جم
[کد خبر:AJ44548]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب