برخی از روزها انچان بوی گاز به استشمام می رسد که حد ندارد مثل این که شما در کنار کپسول گاز نفس بکشید، در و پنجره ها را می بندیم که در امان باشیم.

آینه جم،پس از گذشت یک ماه هماهنگی لازم انجام می شود تا با تنی چند از خبرنگاران راهی عسلویه شویم، اینبار فرق می کند خبری از کنفرانس خبری در منطقه ویژه نیست، قرار نیست کسی از پیشرفت یا دلیل عدم پیشرفت فازها در منطقه سخنی بگویند، میزبان ما رئیس شورای شهر عسلویه است.


به گزارش آینه جم،شب هنگام به عسلویه می رسیم از بدو ورود بوی گاز مشام ما را می نوازد. بوی گاز سردرد و سوزش گلو را به همراه دارد، برای استراحت به هتل رومیله می رویم، صبح قبل از طلوع آفتاب متوجه دود غلیظ سیاه رنگی که آسمان را فراگرفته است، می شویم.


مدیرکل محیط زیست استان بوشهر که خود برای افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی هوا در عسلویه بود اعلام کرد یکی از فلرها (مشعل) دچار مشکل شده است.

به گفته او این اتفاق سالی یک یا 2 بار رخ می دهد. علی اصغر مطهری اضافه می کند ایستگاه سنجش آلودگی هوا به خودی خود مشکلی را حل نمی کند باید به فکر رفع آلودگی محیط زیست در عسلویه باشیم ما هم امیدواریم که چنین شود

بعد از تماشای دود غلیظ بالاخره به دیدار حسن علیزاده رئیس شورای اسلامی شهر عسلویه می رویم.

وی از مشکلات شهر می گوید و می افزاید: با تمام مشکلاتی که شهر با آن دست به گریبان است، شرکت های که در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی حضور دارند از پرداخت سهم آلاینده ها خودداریمی کنند.

علیزاده اضافه کرد: از سال 85 تا کنون به بهانه تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی شرکت نفت و گاز و پتروشیمی ها که شرکت های خصوصی هستند از پرداخت سهم آلاینده ها به شهرداری عسلویه و نخل تقی سرباز زده اند . این در حالی است که این مصوبه برای پرداخت عوارض بوده نه سهم آلاینده ها که جنبه حیاتی دارد . آیا ممکن است به تولید کننده سم اجازه داد که بدون دفع سم و جبران خسارت آن به فعالیت خود ادامه دهد؟ سهم آلاینده های این دو شهر سالانه 50 تا 100 میلیارد تومان است که در صورت پرداخت آن ما می توانیم چهره منطقه را تغییر دهیم، منطقه ای که پایتخت اقتصادی کشور است و آلودگی هوای آن صد برابر تهران است.

http://www.pseez.ir/pseez_content/media/image/2008/10/302_orig.jpg

آلودگی عسلویه از تهران بیشتر است

وی تاکید کرد: میزان آلاینده های موجود در هوای عسلویه بیش از 100 برابر تهران است و ما در سالهای اخیر با شیوع سرطان در منطقه روبرو هستیم به گونه ایی که در اکثر روستاها ما شاهد دو تا سه نفر سرطانی هستیم . همچنین آلوده گی آب نیز باعث کوچ ماهی ها و کاهش چشم گیر صید شده است.

علی حسینی شهروند بومی عسلویه گفت: پوست دست فرزندم ملتحب و قرمز شده چشمانش ورم میکند به پزشک مراجع کردیم پزشک گفت حساسیت پیدا کرده است آلودگی موجود مشکلات اینچنینی را به وجود می آورد. گفتند می خواهند برای فلرها فیلتر بگذارند کی خدا می داند.

حسینی اضافه کرد: بعضی از روزها انچان بوی گاز به استشمام می رسد که حد ندارد مثل این که شما در کنار کپسول گاز نفس بکشید، در و پنجره ها را می بندیم که در امان باشیم.

امام جماعت بید خون در این باره گفت: چندین فاز با 28 الی 27 فلر(مشعل) روزانه گازهای سمی را وارد آسمان می کنند. در حال حاضر آلودگی ها اثرات منفی خود را نشان دادند اغلب بچه ها با چشمان ورم کرد و قرمز به مدرسه می روند مشکلات پوستی را روی دست و صورتشان می توانید مشاهد کنید.

شیوع انواع سرطان در منطقه

حجت الاسلام سید عباس موسوی افزود: سرطان ریه، سرطان پوست در این منطقه شایعه شده است آمار سقط جنین به مرز هشدار دهنده ای رسیده است. حالا در نظر داشته باشید 10 سال دیگر جه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در این خصوص طوماری نوشته و به امضا مردم بزرگوار بیدخون رسانیده ایم تا خدمت مقام معظم رهبری برسانیم، گفت: وزارت نفت متعهد شده است تا از آلایندگی ها کم کند اما متاسفانه هنوز دراین باره هیچ اقدامی صورت نگرفته است. هم اکنون باید به فکر مردم بومی ساکن عسلویه، بیدخون و نخل تقی باشیم نباید بگذاریم فرصت از دست برود.

وی با تاکید بر اینکه خدمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران برای این منطقه کم نبوده است اما با ورود پیدا کردن صنعت به این منطقه سطح توقع مردم هم بالا رفته است، گفت:‌ هیچ رئیس جمهور یا مسئولی تا بحال با مردم این منطقه دیدار نداشته است.

سید موسوی افزود: تنها رهبر معظم انقلاب و در سفر به اینجا دیدار عمومی داشتند و مردم از نزدیک ایشان را ملاقات کردند.

وی با طرح این سوال که اگر شما از یک وزیر سئول کنید آیا تا به حال با مردم بیدخون دیدار داشته‌ است چه پاسخی خواهید شنید؟ افزود: حتی احمدی نژاد که یازده بار به استان و اکثراً هم به عسلویه سفر کرده است تا بحال هیچ دیداری با این مردم نداشته است.

امام جماعت بیدخون گفت: باز هم باید یادآور شوم که خدمات نظام مقدس ارزنده و قابل تقدیر بوده است و عسلویه ای که حتی برق نداشت اکنون دارای جاده و آسفالت خوبی است ولی سطح توقع مردم بیش از اینها است.

منبع جنوب نیوز

 

 

[کد خبر:AJ2866]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب