آینه جم:تعداد رسانه‌های شهرستان جم در سال‌های اخیر افزایش داشته و این هم در بخش مکتوب و هم در بخش رسانه‌های الکترونیک به خوبی دیده می شود ولی اصحاب رسانه با مشکلات زیادی همچون مشکلات مالی، عدم پاسخگویی برخی مسئولان، نداشتن امکانات اولیه و . . . دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، بی شک فضای اینترنتی و مجازی از مهم ترین ابزارهای اطلاع رسانی در قرن جاری و از موثرترین ابزارها در تغییرات بافت های اجتماعی، فرهنگی و فکری است.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند و رسانه‌ها در دوران کنونی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم  شده‌اند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با رسانه‌ها بزرگ می‌شود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانه‌ها دریافت می‌کند.

این روز ها در شهرستان جم بیش از ده‌ها وبلاگ و سایت‌های اینترنتی حول مباحث گوناگون توسط شهروندان جمی به روز می شود. هزینه کم، دسترسی آسانتر وعدم چاپ نشریات کاغذی در شهرستان باعث شده است که روند استقبال از فضای مجازی در شهرستان، روندی رو به رشد داشته باشد.

در شهرستان جم پایگاه‌های خبری تحلیلی جایگاه خاصی پیدا کرده‌اند و در سال های اخیر محبوبیت وِیژه ای  بین مردم شهرستان جم و استان بوشهر پیدا کرده‌اند.

حوزه تاثیرات این سایت‌ها محدود به استان بوشهر نبوده است و بارها نظراتی از سایر نقاط کشور و حتی مرزهای بسیار دور روی خروجی سایت ها قرار گرفته است که نشان از محبوبیت این سایت‌ها در خارج از استان است.

در شهرستان جم حوزه پوشش اینترنت در سال های اخیر(علی‌رغم سرعت لاک پوشتی اینترنت) افزایش یافته است و توجه به سایت های خبری روندی رو به افزایش داشته است؛ گرچه همین سرعت پایین اینترنت یا قطعی آن در مواردی، واکنش های منفی پایگاه های خبری در برداشته است.

پایگاه های خبری شهرستان جم بدون پشتیبانی و حمایت های مالی سازمان‌ها یا احزاب و با رعایت خطوط قرمزها و انجام رسالت واقعی خبر، توانسته‌اند فعالیت‌های چشمگیری در سالیان اخیر رقم زنند.

به عقیده بسیاری از مردم شهرستان جم، اخبار این شهرستان مورد کم‌لطفی صدا و سیمای مرکز استان قرار گرفته است و متاسفانه اخبار این شهرستان بازتابی بسیار اندک در صدا وسیمای استان دارد و فقط اخبار ورزشی این شهرستان در صدا و سیما بازتاب دارد.

برخی مدیران ادارات پاسخگوی خبرنگاران نیستند/ لزوم حمایت مالی از خبرنگاران

علی بابایی پیشکسوت عرصه خبر و خبرنگاری در شهرستان جم در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیشتر پایگاه‌های خبری شهرستان جم امکانات اولیه برای پوشش خبر ندارند، گفت: پوشش اخبار برای صدا وسیما نیازمند امکانات است.

وی تصریح کرد: در شهرستان جم اداراتی که روابط عمومی فعال داشته باشند، انگشت‌شمار هستند و بیشتر ادارات یا روابط عمومی ندارند یا مسئولان روابط عمومی‌‌ها ضعیف عمل می‌کنند که با توجه به توسعه و ارتقای ادارات در شهرستان جم، باید روابط عمومی‌ها هم فعال شوند.

بابایی ادامه داد: بعضی مدیران ادارات پاسخگوی خبرنگاران نیستند و در بیان دلیلش گفته می شود که باید از مقامات استانی باید اجازه مصاحبه داشته باشند.

وی بیان داشت: خبر ارزش زمانی دارد اگر فرصت از دست برود مخاطب انگیزه ای برای مطالعه خبر نخواهد داشت.

این پیشکسوت عرصه خبر شهرستان جم گفت: در ماه های اخیر، علاقمندانی وارد عرصه خبرنگاری شده‌اند که از اصول خبر نویسی و انعکاس اخبار به صورت حرفه‌ای و علمی آگاهی ندارند و باید دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برگزار شود.

وی با بیان اینکه درآمد اصحاب رسانه در شهرستان جم بسیار  اندک است، خاطرنشان ساخت: خبرنگاران شهرستان از لحاظ مالی باید حمایت شوند.

مسئولان باید رسانه‌ها را به‌خوبی حمایت کنند

نماینده حوزه جنوب استان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر بیان داشت: رسانه‌ها بازوی قوی مدیران اجرایی هستند و همه مسئولان باید به خوبی به رسانه‌ها توجه کنند.

حجت الاسلام موسی احمدی گفت: رسانه‌ها با نقدهای منصفانه عملکرد مسئولان و بیان واقعبت‌های جامعه برای ارتقای کیفی سطح فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و معیشتی مردم تلاش کنند.

احمدی بیان داشت: با توجه به اینکه نسل کنونی، نسل علمی و دارای فرهنگ بالا، اهل مطالعه و تحقیق و حقیقت یاب است، روشنگری‌های رسانه‌ها می‌تواند مسیر رسیدن به حقیقت را تسهیل و افق آینده برای تحقق هدف‌ها آسان کنند.

خبرنگاران جم سازماندهی و حمایت خواهند شد

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: افزایش خبرنگاران و سایت های خبری در شهرستان موجب شده است اکثر اخبار شهرستان پوشش داده شود.

علی دبیری گفت با توجه به حذف  پایگاه های خبری ثبت نشده  در آینده نزدیک ، مدیران سایت های خبری که سایت خود ثبت نکرده اند برای انجام امورات ثبت ،عجله کنند

این مسئول اضافه کرد: پایگاه‌های خبری و خبرنگاران شهرستان نیازمند حمایت هستند که بعد از ثبت و شناسنامه دار شدن فعالیت آنها، تلاش می شود از آنها حمایت شود.

وی ادامه داد: تعدادی از خبرنگار شهرستان جم آموزش ندیده‌اند که برای حرفه‌ای و علمی کار کردن این خبرنگاران، در صدد برگزاری کلاس‌های آموزش خبرنگاری است.

تعاونی خبرنگاران جم تشکیل شود

فرماندار جم در گفتگو با خبرنگار مهر با  بیان اینکه امروز عصر ارتباطات است، اظهار داشت: رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی نقش بی بدیل دارند و باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرند.

عبدالله نادری به فعالیت‌های خبرنگاران شهرستان جم اشاره کرد و بیان داشت: اصحاب رسانه شهرستان جم با رعایت چارچوب‌ها و با هدف توسعه و حل مشکلات در سطح استان، فعالیت‌های قابل تقدیر دارند.

وی رسانه‌ها را مشاوران فرماندار و مدیران اجرایی  یاد کرد و  تاکید کرد: از رسالت‌های خبرنگاران در جم باید افزایش حضور و مشارکت مردم در توسعه، بیان مشکلات مردم و ایجاد فضای همدلی و وحدت باشد.

نادری با بیان اینکه به دلیل دوری از مرکز استان و دلایل دیگر، اخبار شهرستان در صدا و سیمای استان خیلی کم پوشش داده می‌شود، اذعان داشت: سایت‌های شهرستان توانسته‌اند اخبار شهرستان به خوبی مخابره کنند.

وی یکی از کارهای خود در ماه های اخیر را فعال‌تر کردن روابط عمومی فرمانداری جم  عنوان کرد و افزود: خبرنگاران شهرستان جم می توانند تعاونی خبرنگاران ایجاد کنند فرمانداری هم حمایت می کند.

فرماندار جم تصریح کرد: تلاش می کنیم در شورای اداری شهرستان جم مصوب کنیم که ادارات بخشی از تبلیغات خود به سایت های خبری دهند تا از این طریق، سایت ها بخشی از هزینه های خود تامین کنند.

.........................................
گزارش: ابراهیم قیصری

 

[کد خبر:AJ3006]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب