آینه جم ، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت : هم اینک چالشی در اکثر نقاط استان مشاهده می گردد که بر اساس آن افرادی اقدام به حفر خودسرانه چاه در دشت های استان می کنند که کل سیستم سفره های آب زیرزمینی را بهم می زنند . یکی از مضرات حفر این چاه ها لطمه شدید به افرادی است که در این مناطق ،چاه های قانونی حفر گرده و دارای مدارک مثبت از سازمان های مرتبط می باشند که حقشان به راحتی پایمال می گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در گفتگویی سه ساعته با پایگاه خبری تحلیلی سوک عمده ترین چالش های کم آبی در استان ، راه های خروج از بحران موجود به شکل کوتاه و دراز مدت همراه با تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز را اعلام کرد .

مهندس رجایی ؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان

*به آن دسته از چاه هایی که  قبل از سال 1385 حفر شده اند چه در فرم شناسایی وزارت نیرو وجود داشته باشد یا نباشد چاه های فاقد پروانه یا چاه های غیر مجاز گفته می شود .در استان بوشهر یک هزار و 823 حلقه چاه با این سبک وجود دارد که در فرم شماره یک وزارت نیرو قرار گرفته است .

* این چاه ها اگر حکم قضایی داشته باشد که حتما برای پر کردن آنها به سراغشان می رویم اما اگر فاقد حکم قضایی باشند هر چند به عنوان چاه های غیرمجاز نامیده می شوند اما به این دلیل که تعدادی از باغات در کنار آنها وجود دارد و هنوز در لیست وزارت نیرو ثبت نشده اند در اولویت مسدود شدن در شرایط فعلی نمی باشند.

*هر تعداد چاهی که پس از سال 1385 حفر شده باشد از نظر ما غیرقانونی و غیرقابل هرگونه مذاکره است .آیین نامه های موجود به هیچ عنوان به ما اجازه نمی دهد که از کنار آنها که تعدادشان 2 هزار حلقه است، بی تفاوت بگذریم اما برای بخشی از آنها برنامه های جامعی برای مسدود کردنشان داریم .

* از تعداد 2 هزار حلقه چاه حفر شده پس از سال 1385 ، یک هزار و دویست حلقه آن در محدوده شبکه های آبیاری و زه کشی دالکی ، سعدآباد ، اهرم و وحدتیه قرار دارد که معمولا چاه های کم عمق هستند. از آن جا که این چاه ها غالبا نقش زه کش شبکه ها به عهده دارند و در کوتاه مدت ضرر زیادی به منابع زیرزمینی آن محدوده نمی زند تصمیم گرفته ایم که تا زمان بهره برداری از سد دالکی ، خائیز و باهوش و تامین آب برای بخش کشاورزی از فعالیت این چاه ها ممانعت به عمل نیاوریم و اجازه می دهیم این چاه ها به روال سابقه وجود داشته باشد اما اجازه حفر چاه های جدید با همین کیفیت کم عمق در این محدوده ها داده نمی شود و اگر چاهی هم جدیدا حفر شد مسدود می گردد.

* از تعداد دوهزار حلقه چاه حفر شده پس از سال 1385 ،تعداد هشت صد حلقه چاه خارج از محدوده زه کشی است که برنامه فعلی مسدود کردن این چاه ها پس ار دریافت حکم لازم قضایی است . البته آمار این نوع چاه ها در سطح کشور 20 هزار حلقه است .

* از تعداد هشت صد حلقه چاه غیرمجاز حفر شده پس از سال 1385 ، تاکنون حکم مسدود کردن سی صد حلقه چاه از محاکم قضایی دریافت شده که بردخون با 34 حلقه چاه غیر مجاز به عنوان اولین بخش برای اعمال قانون که همان مسدود کردن این چاه ها است انتخاب شده که پس از هماهنگی های لازم با مسئولان حوزه شهری و کشاورزان این منطقه این چاه ها مسدود شد .

* شهرستان های جم ، تنگستان و دشتستان به ترتیب برای اعمال قانون با حضور دادستان این شهرها و کمک های نیروی انتظامی به عنوان ضابطین قضایی در مرحله بعدی قرار دارند که با توجه به این که بخشی از این چاه ها دارای حکم قضایی برای مسدود شدن هستند و بخشی نیز در مرحله رسیدگی در دادگستری می باشند ابتدا چاه هایی که دارای حکم مسدود شدن هستند معدوم و پس از آماده شدن احکام دیگر توسط دادگستری وارد فاز مسدود کردن مابقی می شویم.

* از طریق امام جمعه جم ، فرمانداری و سایر نهادها موجود در این شهرستان ، اطلاع رسانی لازم به افرادی که دارای چاه غیرمجاز حفر شده پس از سال 1385 می باشد داده شده تا این افراد قبل از اعمال قانون اقدام به جمع اوری تجهیزات خود کنند تا در حین پلمپ و مسدود کردن چاه ها، آسیبی به اموال آنها وارد نگردد.

*بهتر است پیش از این که با حکم قضایی برای مسدود کردن چاهی وارد منطقه ای شویم افرادی که خود می دانند این چاه ها بدون هیچ اغماضی مسدود می شود اقدام به برداشتن تجهیزات کشاورزی کنند و به نوعی ان را اماده پلمپ کنند. در صورت برنداشتن تجهیزات موجود در این چاه های کشاورزی غبرمجاز ، شرکت آب منطقه ای استان حتی در صورت وارد آمدن خسارت به این افراد مسئولیتی را قانونا نمی پذیرد.

*پر گردن چاه های غیرمجاز حفر شده با حکم قضایی لازم اجرا است و در این مسیر گام برمی داریم اما پیش از آن با فرهنگ سازی ، پر کردن چاه های غیرمجاز توسط مالکین این چاه ها را دنبال می کنیم.

* در راستای اقتصاد مقاومتی و انجام تکالیف گذاشته شده بر عهده این شرکت ، در سال جاری یک هزار و پانصد کنتور بر روی چاه های مجاز کشاورزی نصب می گردد . البته تاکنون از 8 هزار چاه مجاز 4 هزار حلقه آن دارای کنتور می باشند . این چاه ها بر اساس پروانه یهره برداری حقی برای برداشت مازاد آب و احیانا فروش آن ندارند .

* بر اساس یک تفاهم نامه بین این شرکت ، فرمانداری و جهاد کشاورزی در هر شهرستان استان ، سهم هر شهرستان برای کشت خارج از فصل که معمولا گوجه فرنگی است را مشخص کرده ایم .

* هم اینک چالشی در اکثر نقاط استان مشاهده می گردد که بر اساس آن افرادی اقدام به حفر خودسرانه چاه در دشت های استان می کنند که کل سیستم سفره های آب زیرزمینی را بهم می زنند . یکی از مضرات حفر این چاه ها لطمه شدید به افرادی است که در این مناطق ،چاه های قانونی حفر گرده و دارای مدارک مثبت از سازمان های مرتبط می باشند که حقشان به راحتی پایمال می گردد.

*وزارت نیرو به نیابت از دولت ، دستگاه قضایی ، امنیتی و  شورای حفاظت آب استان برای برخورد با چاه های غیرمجاز هم قسم شده اند و تردیدی وجود ندارد که در مهلت اعلام شده و پس از اخذ رای دادگاه ، به شکل منسجم و قانونی اعمال قانون می کند .

* دومین مقصد برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز شهرستان جم انتخاب شده که بر اساس برنامه پیش بینی شده پس از ماه مبارک رمضان اجرایی می گردد.

[کد خبر:AJ16393]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب