آینه جم : مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان جم گفت: میانگین مصرف ماهیانه شهر جم 163 هزار و 191 متر مکعب آب است که به دلیل فرسودگی شبکه نیمی از این مقدار به هدر می رود.

به گزارش « آینه جم »؛ امیر روانشاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آب مورد نیاز شهرستان جم از 14 حلقه چاه تامین می شود که از این شمار پنج حلقه تملکی، چهارحلقه استیجاری و یک حلقه نیز اداری است .

وی در خصوص هدر رفت آب در شهر بحران زده آبی جم گفت: برخی از شبکه ما قدمت 30 الی 40 ساله دارند و این امر باعث هدر رفت 50 درصدی آب در شهر جم شده است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان جم در خصوص نوسازی شبکه آب شهر جم گفت: کار نوسازی شبکه در سال 1384 شروع شده و حدود 60 درصد هم پیشرفت داشته است اما تکمیل آن به مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد .

وی گفت: با وجود بحران آب در کل شهرستان جم پارسال 20 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شد که یک ریال آن اختصاص داده نشد.

این مقام مسئول یادآورشد:در سال جاری 33 میلیارد و 200 میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده که از این میزان 17 میلیارد ریال آن برای نوسازی و توسعه شبکه آب است.

وی گفت:آب مورد نیاز شرب و کشاورزی شهرستان جم از گذشته تاکنون از طریق چاه تامین شده اما بدلیل خشکسالی های اخیر و برداشت بی رویه آب در بخش کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی با کاهش شدید سفره های زیرزمینی مواجه شده است.

وی بیان کرد: به دلیل برداشت بی رویه در بخش کشاورزی و فرسودگی شبکه آب و نبود نظارت اداره آب و فاضلاب شهرستان جم به آب مصرفی شهرکهای گاز و پتروشیمی و آب مصرفی پالایشگاه فجر جم باعث شده است تا سطح ایستابی آبی در دشت های جم با افت شدید مواجه شود.

روانشاد گفت: هر ساله با آغاز کشت هندوانه و گوجه افت سطح ایستابی آب در شهرستان جم بیشتر می شود و برای رسیدن به برداشت مطلوب نیاز به کف شکنی از چاههای موجود است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان جم در خصوص بحران آب در این شهرستان گفت: شهرستان جم در سال گذشته جزو شهرستانهایی بود که در کشور با بحران آب مواجه بود و وزارت نیرو و نفت نیز در جریان این مشکل بودند اما با برنامه ریزی و مدیریت مصرف در سال جاری مدیریت بحران در زمینه آب شده است.

وی در خصوص چگونگی مدیریت بحران در شهر جم نیز گفت:تعبیه پنج حوضچه جدید تنظیم فشار آب برای تقویت شبکه، اضافه کردن یک حلقه چاه جدید به شبکه آب شهر جم در هفته دولت، اطلاع رسانی، رصد کردن انشعاب های غیرمجاز و قطع 80 انشعاب غیرمجاز از جمله مواردی است که برای مدیریت بحران آب در شهرستان جم در نظر گرفته شد.

روانشاد عدم مخزن ذخیره آب در سیستم آب و فاضلاب شهر جم را از کمبودهای جدی در حل بحران دانست و در این رابطه گفت: سیستم آب و فاضلاب شهرستان جم فاقد مخزن ذخیره آب است و این امر باعث شده تا در موارد اضطراری امکان تامین آب مورد نیاز شهروندان فراهم نشود و با بحران روبرو شویم .

وی افزود: این درحالی است که شهرکهای مستقر در جم همه دارای مخزن های بزرگ برای نگهداری آب هستند تا در صورت کمبود آب این مخزن ها آب مورد نیاز را تامین کنند.

وی در ادامه گفت: آب مورد نیاز شهرکها از چاه هایی که متعلق به خود این شرکت ها است تامین می شود و تا کنون نیز نظارتی از طرف اداره آب و فاضلاب شهرستان جم بر آن نبوده و به نظر می آید که این چاه ها نیز به دلیل برداشت بی رویه دیگر قادر به تامین آب مصرفی شهرکها نیستند و با خریداری آب مورد نیاز و انتقال توسط تانکرهای غول پیکر حمل آب از آب شیرین کن سیراف به مخزن های شهرکها انتقال داده می شود.

روانشاد با ابراز نگرانی از میزان آب مصرفی شهرکها و پالایشگاه فجر جم گفت: کل شهرستان جم دارای 8هزارو 211 مشترک آب است در حالی که از تعداد مشترکین شهرکها اطلاع دقیقی در دست نیست .

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان جم گفت: به گفته مسئول این شهرک ها روزی 200 تانکر 18 هزار لیتری آب برای تامین آب به مخازن تامین آب آنها منتقل می شود.

روانشاد ابراز امیدواری کرد با تکمیل خط انتقال آب سیراف به جم کار توسعه و نوسازی شبکه آبرسانی در شهر جم نیز به پایان برسد تا بتوان جلوی هدر رفت آب را گرفت.

وی یادآور شد: خط انتقال آب سیراف آب مورد نیاز را از خلیج فارس در بندر سیراف می گیرد و پس از عملیات شیرین سازی به شهر جم انتقال می دهد.

وی گفت: این پروژه با همکاری وزارت نیرو و نفت انجام و انتظار می رود در تابستان 1397به بهره برداری برسد .

از زمان تاسیس پالایشگاه فجر جم، فازهای پارس جنوبی و پتروشیمی های مستقر در منطقه؛ به منظور اسکان کارکنان این صنعت گاز و پتروشیمی شهرکهایی با امکانات زندگی در شهر جم برای این افراد وخانواده های آنان احداث شد.

[کد خبر:AJ18066]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # نوروز 1395-06-27 09:40
دست گلتون درد نکنه واقعا خیلی کم آب هدرمی دین!!!!!!!!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب