آینه جم: دستگیری صیادان هم استانی توسط گارد ساحلی کشورهای همسایه به جرم تجاوز مرزی هر از گاهی فضای رسانه ای استان را در بر می گیرد و نگرانی هایی را در میان خانواده و دوستان آنها رقم می زند.

به گزارش  اینه جم به نقل از خلیج فارس؛ در این بین، تنش های پیش آمده در روابط دیپلماتیک ایران و کشورهای همسایه خصوصا عربستان، پیگیری رسمی وضعیت شناورهای گرفتار را با دست اندازهای زیادی مواجه کرده و خانواده های صیادان را از کند بودن این مهم دچار نارضایتی و نگرانی رده است.

اتفاقی که ضرورت آموزش جدی تر، نظارت بیشتر و تمهیدات اثربخشی توسط دستگاههای مسئول جهت کاهش این اتفاقات را ضروری ساخته است.

آخرین سوژه از این دست مربوط به خدمه شناوری صیادی از بندر رستمی تنگستان بود که قرار بود بعد از 4 روز به ساحل برگردد، اما با گذشت حدود دو هفته خبر مشخصی از آن نمی باشد، هرچند برخی گمانه زنی ها مبنی بر گرفتار شدن این شناور در عربستان مطرح شده است.

پیگیری 11 خدمه شناور بندر رستمی توسط وزارت خارجه

کارشناس کنسولگری نمایندگی وزارت خارجه در استان بوشهر پیرامون اتفاق پیش آمده برای شناور بندر رستمی تنگستان می گوید: در پی گزارش تعاونی صیادی این بندر مبنی بر مفقود شدن شناور صیادی با 11 خدمه و مکاتبات دیگری که از شیلات، دریابانی و... که احتمال گرفتار شدن آنها توسط گارد ساحلی کشورهای همسایه داده شد، با هماهنگی وزارت خارجه، مکاتباتی با سفارتخانه های ایران در قطر، کویت، امارات و کنسولگری کششورمان در ابوظبی انجام شده است.

کیمیا زارع در گفنگو با «خلیج فارس» افزود: براساس نامه شرکت تعاونی صیادی بندر رستمی، این شناور دارای 6 خدمه اهل تنگستان و 5 خدمه بلوچ بوده که اخیرا کنسولگری ایران در ابوظبی مشخصات بیشتری درخصوص ساعت حرکت و عکس این افراد را درخواست کرده است.

زارع درخصوص اینکه احتمالاتی مبنی بر گرفتار شدن خدمه این شناور در عربستان مطرح شده اظهار داشت: به دلیل اینکه با عربستان روابط دیپلماتیک نداریم، از طریق دفتر حافظ منافع کشورمان یادداشتی به عربستان ارسال شده، ولی تا امروز خبری قطعی درخصوص این افراد به دست ما نرسیده است.

گرفتاری حدود 80 صیاد از استان در کشورهای همسایه

کارشناس نمایندگی وزارت خارجه در بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه پیگیری وضعیت چه تعداد صیاد گرفتار کشورهای همسایه در دستور کار شماست؟ اظهار داشت: 7 مورد شناور در دوحه قطر، 2 مورد کویت و 1 مورد کشور امارات موررد پیگیری ما بوده که خدمه هرکدام از این شناورها بین 5 تا 8 نفر می باشد.

آنطور که این مقام مسئول گزارش داده، حدود 80 صیاد شناورهای صیادی استان در بند کشورهای همسایه هستند که جرم تجاوز مرزی و بعضا مواد مخدر زندانی به آنها داده شده است.

زارع ادامه داد: در عربستان تنها یک پرونده از صیادان استان بوشهر داریم که یک صیاد باقی مانده در حال طی کردن محکومیت یکسال حبس می باشد.

به گفته وی، آخرین مورد گره گشایی وزارت خارجه در پرونده صیادان استان مربوط به 3 روز پیش و رفع توقیف یک شناور و 3 خدمه آن بود.

به گفته وی، پیش از این هم جسد صیادی که توسط گارد ساحلی امارات مورد تیراندازی قرار گرفت و جان باخت، بعد از 3 ماه با پیگیری وزارت خارجه و تامین هزینه صورت گرفته از سوی این وزارتخانه، به بوشهر منتقل و توسط خانواده اش خاکسپاری شد. البته دریافت دیه از کشور امارات حق خانواده این صیاد است و امیدواریم پیگیری ها برای آزادسازی سایر همکاران وی نیز به نتیجه برسد.

درخواست از دستگاههای مسئول برای کاهش مشکل برای شناورها

کارشناس کنسولگری نمایندگی وزارت خارجه در بوشهر با اشاره به اینکه اولویت و ماموریت ما باید سامان بخشی و تسریع در زمینه مبادلات، سرمایه گذاری و حضور هیات های اقتصادی از خارج کشور در استان باشد، تصریح کرد: ولی مراجعه خانواده و بستگان صیادانی که در بند کشورهای همسایه می افتند و پیگیری مشکل شان ضروری است، عملا بخش عمده ای از ظرفیت و انرژی این نمایندگی را گرفته است.

وی خواستار آموزش بیشتر صیادان برای کاهش تجاوزات مرزی در کنار نظارت و تمهیدات بیشتر دستگاههای مسئول شد، چرا که تکرار دستگیری صیادان کشورمان توسط کشورهای همسایه ضمن اینکه خانواده این افراد را نگران و دچار مشکل می کند، به اعتبار کشور نیز لطمه وارد می کند.

[کد خبر:AJ26933]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب