آینه جم : کشاورزانی که سال‌هاست در اطراف رودخانه مُند کشاورزی کرده‌اند می‌گویند، حریم رودخانه باید جوری تعیین شود که معیشت آن‌ها به خطر نیفتد.

http://mond.ir/wp-content/uploads/IMG_20170402_143830-1024x768.jpg

به گزارش « آینه جم »؛ کشاورزان و ساکنان روستا‌هایی که اطراف رودخانه‌ مُند در شهرستان دشتی زندگی می‌کنند امروز میزبان مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بودند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، آنان در این نشست از این که رژیم حقوقی رودخانه‌مند بدون توجه به زندگی و معیشت آن‌ها طراحی شده انتقاد کردند و گفتند صد‌ها سال است آن نیاکانشان در اطراف رودخان‌مند کشت وکار کرده‌اند، خانه ساخته و دامداری و مرغداری راه اندازی کرده‌اند، حالا در رژیم حقوقی رودخانه‌مند به هیچ کدام از این حقوق مردم توجه نشده است.

حقوق مردم برای تعیین حریم رودخانه‌مند در نظر گرفته شود

کشاورزان گفتند از وزارت نیرو خواستند به مطالبات آن‌ها رسیدگی کند و زمینه ادامه فعالیت آنان و بهره‌مندی از آب رودخانه برایشان فراهم شود.

به گفته آنان، بیش از ۱۵ هزار هکتار مزرعه در شهرستان‌های دشتی و دیر اکنون تحت حریم رودخانه‌مند است که ۱۲ هزار هکتار مربوط در محدوده شهرستان دشتی است با ۱۲ هزار نفر جمعیت.

دغدغه ساکنان اطراف رودخانه‌مند برطرف شود

فرماندار دشتی نیز با اشاره به دغدغه‌های مردم گفت: به طور حتم، وزارت نیرو برای صیانت از حقوق مردم تلاش می‌کند و اگر محدویتی قائل می‌شود به نفع مردم است.

عبدالله نادری افزود: در شهرستان دشتی به دلایل مشکلات قبلی، مهاجرت‌های زیادی از روستا به شهر صورت گرفته و اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهرستان در روستا‌ها و ۷۰ درصد شهر‌ها ساکن هستند.

او ادامه داد: با تسهیلاتی که دولت در سال‌های اخیر، به روستا‌ها و مناطق عشایری اختصاص داد سرمایه گذاری خوبی در این مناطق صورت گرفت و اکنون شاهد مهاجرت معکوس در برخی نقاط شهرستان هستیم، اما بخش کاکی از این سرمایه گذاری نتوانست استفاده کند به علت بحث رژیم حقوقی رودخانه مند.

حقوق مردم برای تعیین حریم رودخانه‌مند در نظر گرفته شود

فرماندار دشتی گفت: ۶۰ درصد روستا‌های شهرستان در بخش کاکی است که این تسهیلات نتوانست به ساکنان آن‌ها کمک کند در حالی که می‌توانستند تسهیلات ۴ درصد بگیرند و راهکار خوبی برای توسعه اشتغال در این منطقه بود.

نادری از مسئولان وزارت نیرو خواست دغدغه‌های مردم ساکن روستا‌های اطراف رودخانه‌مند برطرف شود تا بتوانند به زندگی و فعالیت اقتصادی‌شان ادامه دهند.

مصوبات با واقعیت‌ها منطبق باشد

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رودخانه‌مند از استان فارس وارد استان بوشهر می‌شود و سپس به خلیج فارس می‌ریزد و شاید بتوان گفت پرآب‌ترین رودخانه دائمی استان بوشهر است.

سید کمال الدین شهریاری افزود: با توجه به شیب کمی که این رودخانه در شهرستان دشتی دارد همه ساله با آورد آب زمستانی لایه‌هایی از خاک حاصلخیز ناشی از سیلاب اطراف رودخانه رسوب می‌کند که باعث شده مرغوب‌ترین کشتزار‌های دیم این شهرستان در همین مناطق باشد.

او ادامه داد: همین امر باعث شده در صد‌ها سال سکونتگاه‌های زیادی کنار رودخانه تشکیل شود و کشاورزی و دامداری در این منطقه رواج یابد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس بیان کرد: در قدیم مردم از درختچه‌های گز شور که در بستر رودخانه وجود داشته به عنوان سوخت استفاده می‌کردند و به این ترتیب بستر رودخانه نیز پاکسازی می‌شد، اما پس از آن که منابع طبیعی مردم را از برداشت بوته‌ها و درختچه‌های گز شور منع کرد، این بوته‌ها باعث ایجاد لای در رودخانه و گم شدن مسیر رودخانه گم شدند.

حقوق مردم برای تعیین حریم رودخانه‌مند در نظر گرفته شود

شهریاری گفت: به این ترتیب رودخانه جریان مشخصی برای سیلاب ندارد و برخورد با بوته زار‌ها باعث پخش شدن آب درعرض می‌شود و اراضی زیادی را زیر آب می‌برد.

او همچنین افزود: سابقه طولانی سکونت در سکونتگاه‌های اطراف رودخانه حقی برای مردم ایجاد کرده و افراد سند‌هایی هم برای زمین‌هایشان دارند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس ادامه داد: قانونی در سال ۷۹ مصوب شد که بر اساس آن مشاور مطالعاتی انجام داد و سال ۹۵ نتایج آن ارائه شد که طبق آن، مردم از برخی حقوق خود محروم می‌شدند.

شهریاری بیان کرد: گاهی با یک مصوبه می‌خواهیم هم جاجرود را مدیریت کنیم و جلو زمین‌خواری و ویلاسازی را بگیریم و هم‌مند را که از زمین خواری به دور است و سال‌هاست مردم در اطرافش زندگی می‌کنند و کشت و کار دارند.

او تاکیدکرد: این مصوبات ممکن است خالی از مشکل نباشد و لازم است با واقعیت‌های موجود انطباق یابد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت: باید سازوکاری برای مدیریت رودخانه‌مند طراحی شود که نه تنها اشتغال را از بین ببرد، بلکه بتوان با استفاده از علم روز از این رودخانه برای تبدیل کشت دیم به نیمه دیم بهره برد.

شهریاری تاکید کرد: باید راه حلی ارائه داد که هم دغدغه مردم برطرف شود و هم وزارت نیرو بتواند رودخانه را مدیریت کند.

دغدغه مردم با کار کارشناسی برطرف می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هم گفت: بارندگی‌های ۳۴۲ میلیمتری سال آبی گذشته که دو برابر سال قبل از آن بود، نعمت بزرگی برای کشور بود.

محمد حاج رسولی‌ها افزود: اگر این بارندگی‌ها نبود تامین آب آشامیدنی جمعیت چند میلیونی دچار مشکل می‌شد.

او ادامه داد: حتی سیلاب با وجود مشکلاتی که به بار آورد، اما منافع فراوانی برای مناطقی که سیل داشتند، به همراه داشت.

حقوق مردم برای تعیین حریم رودخانه‌مند در نظر گرفته شود

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به نقش سد در کنترل سیلاب، بیان کرد: در خوزستان اگر سد‌ها نبود سه تا چهار میلیون قربانی سیل داشتیم.

حاج رسولی‌ها سپس به دغدغه ساکنان اطراف رودخانه مند، آن را بحق و صحیح خواند و افزود: باید این دغدغه را با کار کارشناسی برطرف کرد.

او ایران با اشاره به دقت در تعیین حریم رودخانه‌ها، ادامه داد: ۱۴۰ هزار کیلومتر رودخانه در کشور داریم که ۷۵ هزار کیلومتر آن فعال است و تا کنون ۵۳ هزار کیلومتر تعیین حد حریم و بستر شده که حدود ۶۰ کیلومتر آن مربوط به رودخانه‌مند است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: هدف ما این است که دغدغه بیش از سه هزار کشاورز ساکن در اطراف رودخانه‌مند برطرف و بیش از ۱۵ هزار کشتزار آنان حفظ شود.

حاج رسولی‌ها، این موضوع را هم فنی و هم حقوقی خواند و افزود: می‌خواهیم مشکل مردم را حل کنیم که البته راهکار باید در بستر قانون باشد.

او عنوان کرد: با کمک سازمان ثبت اسناد و اموراراضی کشاورزی، باید سند‌های مردم و تاریخ صدور آن‌ها بررسی و مشخص شود تاسیساتی که مردم ساخته‌اند با استعلام از شرکت آب منطقه‌ای بوده است یا خیر.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: همچنین باید نقاطی که در برابر سیلاب آسیب پذیری کمتری دارند، با همکاری مسئولان استانی مشخص شود تا بتوانیم برای تعیین حریم رودخانه در آن‌ها راه حلی پیدا کنیم.

حاج رسولی‌ها درخصوص لایروبی رودخانه نیز گفت: طرح لایروبی انتهای رودخانه‌مند به ویژه آنجا که نزدیک به دریا می‌شود بررسی و اجرا خواهد شد.

او افزود: در این طرح نقاط حادثه خیز که با رسوبگذاری سیلاب رو به رو هستند، مشخص می‌شود تا لایروبی شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: موضوع درختچه‌های گز هم پیگیری خواهد شد تا زمینه قطع آن‌ها در حریم رودخانه فراهم شود.

 
[کد خبر:AJ30255]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب