آینه جم:  تسهیلات کرونایی دولت برای کسب و کارها به استان نرسیده و درباره تسهیلات به واحدهایی که کارگران خود را از زمان بحران کرونا تعدیل نکرده اند، مسئولان مربوطه در بوشهر ابراز بی اطلاعی می کنند.

به گزارش آینه جم؛ یکی دیگر از وعده ها، پرداخت ارقام 200 تا 600 هزارتومان به قشرهای کم درآمد و آسیب پذیر (بسته به تعداد اعضای خانواده) بود که هنوز در استان محقق نشده و خبری مربوط به واریز این مبالع به حساب یارانه ای مشمولان منعکس نشده است.

از این رو، به غیر از بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده ناشی از بحران کرونا، شیوه نامه سایر طرح های اعلام شده به استان ابلاغ نگردیده و طرح در مرحله کشوری باقی مانده است.

در همین زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه استان بوشهر در خصوص اینکه چه تعداد خانوار در استان مشمول بسته حمایتی دولت به منظور دریافت 200 تا 600 هزارتومان شده اند؟ اظهار کرد: این آمار توسط وزارت رفاه بصورت متمرکز جمع بندی می شود و از نظر تعداد و میزان مبلغ استان ها دخالتی ندارند.

شروط برخورداری از بیمه بیکاری ناشی از کرونا

حمیدرضا پناه در گفتگو با خلیج فارس درخصوص بیمه بیکاری ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و  ایجاد مشکلات برای برخی از واحدهای تولیدی استان و بیکار شدن غیرارادی کارگران، بر اساس دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، این کارگران بیمه بیکاری دریافت می کنند.

پناه با بیان اینکه برای برقراری مقرری بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری کارگران به ادارات کار و کاریابی ها نیست، اظهارداشت: این کارگران با مراجعه به سایت بیمه بیکاری به نشانی Bimebikari.mcls.gov.ir می توانند تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

پناه ضمن اشاره به اینکه طبق شیوه نامه، 10 گروه فعالیت و زیر بخش های اقتصادی به عنوان فعالیت هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده اند و به صورت غیر مترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده تعیین شده که کارگران آن می توانند برای مدت سه ماه (از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال) از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شوند.

وی افزود: همچنین سایر بنگاه هایی که جزو 10 گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل نیروی کار خود شده اند در کمیته های دو نفره مورد بررسی قرار گیرند.

پناه با تاکید بر اینکه مقرری بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری  هستند تعلق می گیرد افزود: سایر بیمه شدگان از جمله بیمه های خاص، مشاغل آزاد، خویش فرمایی، بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان، رانندگان حمل و نقل شهری و مواردی که از شمول قوانین ذکر شده مستثنی شده اند، شامل بیمه بیکاری نمی شود.

براین اساس، طبق گفته این مقام مسئول، متقاضیان بیمه بیکاری باید سه شرط مشمول قانون کار، مشمول بیمه تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری را دارا باشند. از این رو نام نویسی در سامانه اینترنتی ملاک برخورداری از بیمه بیکاری نیست و باید سه شرط یاد شده نیز در مورد آنها محرز شود.

پناه خاطرنشان کرد: پس از ثبت نام متقاضیان، فهرست آنان برای صحت سنجی به سازمان تامین اجتماعی ارسال و سپس بر اساس اعلام این سازمان، برای افرادی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه ای مبنی بر عدم  احراز شرایط ارسال می شود.

وی افزود: همچنین برای افرادی که حائز شرایط شده اند نیز پیامکی مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تامین اجتماعی و اعلام حساب بانکی ارسال می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه استان بوشهر بدون ذکر آمار بوشهری هایی که بعد از بحران کرونا در سامانه بیمه بیکاری نام نویسی کرده اند، اظهار داشت: آمارها در حال پالایش توسط سازمان تامین اجتماعی کشور و سپس وزارت کار می باشد و به محض اتمام این مرحله، اطلاع رسانی می شود.

[کد خبر:AJ32248]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب