آینه جم: افزایش چند برابری قبوض جدید آب، هم استانی ها را متعجب و نسبت به ارقام درج شده با ابهامات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش آیمخ چک؛ طی روزهای اخیر پیام های متعددی از خوانندگان این رسانه مبنی بر چند برابر شدن آب بها در قبوض جدید دریافت شده که با توجه به پراکندگی آن در سطح شهرستان ها، به نظر می رسد این اقدام شرکت آبفا بسیاری از هم استانی ها را درگیر کرده است.

پیش از این شرکت آب و فاضلاب استان در اطلاعیه ای خبر داده بود: جهت پیشگیری از شیوع کرونا، قبض‌های آب و فاضلاب جدید بدون مراجعه ماموران قرائت کنتور، مشابه دوره قبل محاسبه صادر خواهد شد.

اما ظبق پیام های ارسالی ، مشخص است برخلاف وعده این شرکت، قبوض جدید آب نه تنها مشابه سال قبل در همین ایام نیست، که حتی بعضا سه برابر مبالغ گذشته درنظر گرفته شده است.

ارقامی که شگفتی بسیاری از شهروندان را در پی داشته و مردم را برای دانستن علت این گرانی به تکاپو انداخته است.

در ادامه برخی پیام های اینترنتی هم استانی ها که از طریق تلگرام «خلیج فارس» ارسال شده می خوانید:

  • اداره آب در این شرایط بدون قرائت کنتور اقدام به صدور قبض آب با مبالغ هنگفت و چندبرابری کرده، مثلا برای واحدهای ساختمان ما همگی مبلغ 51 هزارتومان ثبت شده است. کاش مسئولان اداره آب برای صدور قبض بدون قرائت، تدبیر دیگری اتخاذ کرده بودند. مثلاً مبلغ مصرفی هر خانوار را سه برابر قبض قبلی قرار می دادند. الان مبلغ مصرفی خانواری که قبلا ۷۰۰۰ تومان بیشتر نبوده در این شرایط ۷ برابر شده است!
  • اداره آب که به بهانه طرح فاصله گذاری اجتماعی از قرائت کنتورهای منازل خودداری می کند در صدور قبض های جدید ارقام عجیبی را قید کرده است. من از کنگان پیام می دهم. هیچ وقت سابقه نداشته مصرف آب من بالاتر از 6 هزارتومان بشود، الان قبضی با مبلغ 66 هزارتومان برایم آمده که بدهی از قبل هم نداشته است. پیگیری شود که چطوری دارن با مردم دارن حساب می کنند؟
  • در گناوه مغازه سوپری دارم. برای ما هزینه آب ۳۹۰ هزار تومان اومده، درصورتی که سری قبل فقط حدود ۵۰ هزارتومان بود. چند برابری هزینه بدون قرائت کنتور در همچین شرایطی ظلم بزرگیه. مغازه همسایمون ۱۵۰هزار تومان براشون اومده، میگه سری قبلی فقط ۲۰ هزارتومان بوده.
  • برای ما هم امروز قبض صادر شده به مبلغ ۳۹۰ هزار تومان. باور کنید اگر یک ماه شیر آب همینجوری باز میذاشتیم اینقدر نمیشد! این دیگه چه وضعشه توی این شرایط.
  • خواهشمند است در مورد قبض های آب که جدیدا صادر شده پیگیری فرمائید، قبض آب ما طی ۱۰ سال سکونت در بوشهر از ۱۵ هزار تومان بیشتر نشده ولی این بار قبض که چه عرض کنم پیامک قبض آب به مبلغ ۵۵۰۰۰ تومان اومده یعنی بیش از سه برابر، اگر توانایی خواندن کنتور در این وانقسای کرونا ندارند، قبضی که بصورت غیرحضوری صادر می شه باید متوسط مصرف یک خانوار باشه نه اینکه یک دفعه سه برابر کنند. به نظر میرسه این مشکل برای خیلی ها بوجود آمده باشد و نیاز به پیگیری دارد.
  • در مورد قبض آب، امروز برای من ۴۷۵۰۰ تومن اومده، در صورتی که همیشه ۱۲۰۰۰ تومن می شد. من یک نفر هستم و در کل ماه ۲ منبع اب هم مصرف ندارم.

پاسخ شرکت آبفا قانع کننده نیست

طی روزهای گذشته تماس های مکرر با مدیرعامل آب و فاضلاب استان جهت کسب توضیح از وی بی نتیجه بود و وقتی موضوع از طریق روابط عمومی این شرکت پیگیری شد، پاسخی مکتوب به «خلیج فارس» ارسال گردید که پاسخ قانع کننده ای به ابهامات مردم نبود.

در پاسخ ارسالی، ضمن اشاره به اینکه «در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع کرونا، قبوض آب بدون حضور ماموران قرائت و براساس مصرف زمان مشابه سال قبل بصورت علی الحساب محاسبه و قبوض صادر شده»، عنوان گردیده: «مشترکان برای اطلاع از مبلغ واقعی قبوض خود می‌توانند،  رقم کنتور*شماره پرونده *۳ را به شماره ۳۰۰۰۷۷۱۵۲۲ بفرستند.»

همچنین در این اطلاعیه آمده: «زمانی که کرونا مهار شد ماموران با قرائت کنتور‌ها قبض واقعی را اعلام می‌کنند و درصورتی که مشترک بیش از مبلغ واقعی، پرداخت کرده باشد برایش بستانکاری منظور می‌شود.»

اما با وجود اینکه ملاک صدور قبوض جدید بر مبنای مصرف آب در همین ایام سال قبل عنوان شده، اما دلیل چند برابر شدن ارقام که به گفته شهروندان در هیچ دوره ای سابقه نداشته، بی پاسخ مانده است.

وقتی مردم بی اعتماد می شوند

اخیرا وزیر نیرو گفته: بخاطر شیوع کرونا اعلام کردیم مشترکانی که برای پرداخت قبوض مشکل دارند تا پایان اردیبهشت ۹۹ مهلت دارند، اما درخواست ما این است کسانی که مشکل ندارند قبوض را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰ درصد از منابع درآمدی مان را دریافت کردیم که این وضع قابل ادامه نیست، تاکید کرد: صنعت آب و برق چون متکی به این منابع است تحت فشار قرار می‌گیرد.

دست آخر اینکه به بهانه گلایه وزیر نیرو از مردم، باید گفت وقتی اتفاقاتی مانند آنچه پیرامون قبوض جدید آب در بوشهر رخ می دهد و پاسخ ها به افکار عمومی نیز قانع کننده نیست، بسیاری از مشترکان حاضر به پرداخت این ارقام نخواهند بود، مگر اینکه کار به برخوردهای قهری مثل قطع انشعاب کشیده شود که هزینه های اجتماعی در پی دارد.

[کد خبر:AJ32284]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب